Kilpailut pääsivun HERO kuva

Kilpailut

Tietoa pelipasseista sääntöihin ja pääsarjojen otteluista erotuomareihin.

Usein kysytyt kysymykset

Pelipäivän työkalut

Otteluohjelmat, tulokset ja tilastot löydät Tulospalvelusta ja tärkeää tietoa kaikesta siitä mitä tarvitaan noiden otteluiden mahdollistamiseksi löydät tästä sijainnista. Täällä myös sekä valtakunnallisen että alueellisen kilpailutoiminnan ajankohtaistiedotteet.

Pelit, sarjat ja kootut kysymykset

Tulospalvelusta löydät kaikki ottelut, sarjatilanteet ja pelikentät. Yleisimpiin kysymyksiin on koottu laajasti kilpailutoiminnan kysymyksiä pelin eri osa-alueilta.
Kurinpitopäätökset löydät linkin takaa omalta sivultaan ja muita mahdollisesti etsimiäsi sisältöjä löydät vielä ajankohtaisten uutisten alta.

Kilpailutoiminnon yleisimmin kysytyt kysymykset

Kysymyksiä jalkapallon ja futsalin kilpailutoiminnasta ja vastauksia niihin.

Saatat etsiä näitä sisältöjä

Kilpailutoiminnassa tapahtuu

Ladataan tapahtumia

Kilpailutoiminta on pelissä mukana

Laadukas kilpailutoiminta on yhteistyötä. Se on yhteistyötä seurojen ja joukkueiden toimijoiden kanssa. Se on yhteistyötä erotuomareiden kanssa. Ja se on yhteistyötä kaupunkien ja kuntien kanssa.

Suomessa pelataan vuosittain lähes 70 000 virallista jalkapallo- ja futsalottelua. Lisäksi pelataan suuri määrä turnauksia ja muita otteluita. Laaja kilpailutoiminta tarvitsee taustalle luotettavat tietojärjestelmät.
Pelipaikan -järjestelmän avulla pelaajat, valmentajat ja erotuomarit sekä muut seura- ja joukkuetoimijat rekisteröidään jalkapallo- ja futsalperheeseen. Taso-järjestelmässä puolestaan ylläpidetään joukkueiden kokoonpanoja ja ilmoitetaan tuloksia. Ottelut ja niiden tulokset esitetään Tulospalvelussa, joka kertoo myös sarjatilanteen, kentän osoitteen ja tuottaa tietoa kunkin sarjan säännöistä.

Kymmenientuhansien otteluiden asettelu kentille on seurojen, kuntien ja Palloliiton yhteistyön voimannäyte. Yhteistyöllä pelejä pelaavat niin lapset, nuoret kuin aikuisetkin.

Otteluiden oikeudenmukainen ja turvallinen pelaaminen vaatii taustalleen säännöt (Kilpailutoiminnan säännöt, määräykset ja ohjeet) sekä pelin oikeudenjakajaksi koulutettuja erotuomareita (Erotuomaritoiminta).

Pelitapojen, sääntöjen ja sarjojen kehittäminen ovatkin jatkuva osa Palloliiton kilpailu-, erotuomari- ja urheilutoiminnan asiantuntijoiden tehtäväkenttää. Erotuomareiden osaaminen ja riittävyys varmistetaan koulutuksella sekä rekrytoimalla aktiivisesti uusia erotuomareita ja pelinohjaajia.

Ohjelinkkejä

Sääntölinkkejä jalkapallo

Sääntölinkkejä futsal

Tule mukaan!

Jalkapalloa ja futsalia voi harrastaa monella eri tavalla. Mikä on sinun tapasi? Klikkaa alta lisätietoja mukaan lähteäksesi. Olet lämpimästi tervetullut!

Etkö löytänyt etsimääsi?

Seuraa meitä