E-jalkapallo -sivun hero-kuva

E-jalkapallo harrastuksena

Mitä on e-jalkapallo ja miten sitä voi harrastaa?

Mitä on e-jalkapallo?

E-urheilulla tarkoitetaan laajasti kaikkea digitaalista kilpapelaamista. E-jalkapallo on puolestaan digitaalisten jalkapallopelien kilpapelaamista. Käytännössä pelaaminen tapahtuu pelikonsoleilla, kuten PlayStation 5 tai Xbox X/S.

Kilpapelaamista ei tarvitse aina ottaa turhan vakavasti vaan pelaamiseen liittyy vahvasti sosiaalinen yhdessä tekeminen. Palloliitto tarjoaa matalankynnyksen turnauksia kaiken tasoisille pelaajille.

Vakavemmin lajissa kilpailevat pelaavat pääasiallisesti EA Sportsin FIFA-pelisarjaa, jossa kilpaillaan yksilöturnausten lisäksi myös seura- ja maajoukkueturnauksissa.

Millainen harrastus on e-jalkapallo?

E-jalkapallo on yleisesti ottaen sosiaalinen harrastus ja uutta opittavaa tulee joka vuosi uuden peliversion muodossa joko FIFA- tai eFootball (PES) -pelisarjoissa. Suomessa e-jalkapallon harrastaminen on useimmiten vielä vapaamuotoisempaa pelaamista keskenään ystävien kanssa, mutta seuratoimintaa ja kilpailuja on entistä enemmän tarjolla.

Kansainvälisesti e-jalkapallon pelaajien määrä kasvaa koko ajan lisää ja laji on isossa nosteessa. Kansainvälisiä kilpailuja voidaan verrata järjestämiseltään ja laajuudeltaan e-urheilun suurimpien pelien suosituimpiin kilpailuihin. Myös rahapalkinnot kasvatat vuosi vuodelta, kun laji on saanut enemmän näkyvyyttä.

Mitä hyötyä e-jalkapallon harrastamisesta on?

E-jalkapallon harrastaminen kehittää paineensietokykyä ja motorisia taitoja. Useiden tutkimusten mukaan e-urheilu kehittää myös sosiaalisia taitoja ja luo ystävyyssuhteita. Pelaaja oppii myös urheilijan päivätottumuksista ja oikeaoppisista ruokavalioista.

E-jalkapallon harrastaminen käy hyvin muun urheilullisen lajin kylkeen. Seuraympäristössä aloitettu toiminta tarjoaa turvallisen ympäristön e-urheilun harrastamiseen ja tarjoaa mielekästä vastapainoa fyysisen jalkapallon ja/tai futsalin harrastamiselle.

Miten e-jalkapalloa pääsee harrastamaan, miten pääsee alkuun?

Alkuun pääsemiseksi sinulla tulee olla pääsy pelikonsoliin (esim. PS4- tai PS5) ja peliin (esim. uusin FIFA-pelisarjan pelin). Sekä Palloliitto että jäsenseurat järjestävät matalankynnyksen turnauksia, joihin voi osallistua netin yli.

Lisätietoa turnauksista löydät seuraamalla Palloliiton viestintää ja turnaussivustolta www.sportsgamer.gg.

Turnauksiin osallistumisen ikäraja on 12 vuotta tai 16 vuotta, mikäli pelataan ns. Ultimate Team-pelimuodossa.

Millaisia kilpailuja Palloliitto järjestää?

Palloliitto järjestää kauden aikana useita eri kilpailuja. Seuroille suunnattu e-jalkapallon Suomen Cup on kauden isoin kilpailu. Pelaajat edustavat kilpailussa suomalaisia jalkapalloseuroja ja kilpailun kesto vaihtelee 1-2 kuukauteen. Parhaat joukkueet voittavat rahapalkintoja. Palloliitto myös järjestää kuukausittaisia kilpailuja, mitkä pelataan yhden päivän aikana ja niistä voi voittaa tuotepalkintoja.

Sinustako e-jalkapallon maajoukkuepelaaja?

E-jalkapallomaajoukkue edustaa Suomea FIFA-pelissä kilpaillen muita maajoukkueita vastaan karsintaturnauksissa pitkin kautta ja pääsystä FIFAe Nations Cup -lopputurnaukseen.

Lisää e-jalkapallosta

Lisätietoa e-jalkapallosta

Taneli Sopanen

Jäsenpalvelupäällikkö, Valtakunnallinen

taneli.sopanen@palloliitto.fi

Digitaaliset jäsenpalvelut (Pelipaikka, Pallokartta, Palloliiton tukipalvelu), e-jalkapallon kontaktihenkilö.

Etkö löytänyt etsimääsi?

Seuraa meitä