Seuralisenssit

Tietoa seuralisenssijärjestelmästä ja ohjeita eri sarjatasojen seuralisenssihakemuksia varten.

Seuralisenssit

Lisenssijärjestelmä on laatujärjestelmä, joka luo vakaan pohjan jatkuvasti kehittyvälle jalkapallo- ja futsaltoiminnalle. Lisenssipäätökset tehdään riippumattomien lisenssikomiteoiden toimesta.

Tavoitteena on, että kaikki Veikkausliigaan, Miesten Ykköseen, Kansalliseen Liigaan, Naisten Ykköseen ja/tai UEFA:n seurajoukkuekilpailuihin tai Miesten Futsal-Liigaan ja Naisten Futsal-Liigaan osallistuvat seurat toimivat samojen minimilaatustandardien mukaisesti.

Sivulinkkien alta löydät vielä tietoa lisenssitoiminnosta ja lisenssihistoriasta.

Sarjojen lisenssit

Veikkausliigalisenssi

Kansallisen Liigan lisenssi

Miesten Ykkösen lisenssi

Naisten Ykkösen lisenssi

Miesten Futsal-Liigan lisenssi

Naisten Futsal-Liigan lisenssi

UEFA lisenssijärjestelmä

Seuralisenssijärjestelmän tarkoitus

Seuralisenssijärjestelmä on ennen kaikkea laatujärjestelmä, jolla on seuraavanlaiset tavoitteet jalkapallo- ja futsaltoiminnan laadun kehittämiseksi niin Suomessa kuin euroopanlaajuisestikin:

1. Jalkapalloilun/futsalin edistäminen ja jatkuva laadun kehitys toiminnan eri tasoilla

2. Varmistaa, että seuroilla on riittävän laadukas seurajohto ja organisaatio

3. Huolehtia nuorista pelaajista varmistamalla hyvätasoinen, jatkuvasti kehittyvä nuorisotoiminta

4. Peli- ja harjoitusolosuhteiden jatkuva kehittäminen; tavoitteena toimiva, moderni, turvallinen ja viihtyisä ympäristö kaikille (pelaajat, erotuomaristo, toimitsijat, katsojat, tiedotusvälineiden edustajat)

5. Vahvistaa seurojen taloudellista asemaa – talouden Fair play

6. Mahdollistaa erilaisten vertailujen ja tilastojen teon järjestelmän eri kriteerien suhteen

UEFA-lisenssi ja kansalliset seuralisenssit

UEFA-seuralisenssin saaneet lisenssin hakijat ovat oikeutettuja osallistumaan UEFA:n seurajoukkuekilpailuihin (UEFA Champions League, UEFA Europa League, UEFA Europa Conference League ja UEFA Women's Champions League). Veikkausliigassa pelaamisen edellytyksenä on puolestaan liigalisenssi ja Miesten Ykköseen, Kansalliseen Liigaan ja Naisten Ykköseen (kaudesta 2022 alkaen) sarjojen omat lisenssit. Kaudelle 2022-23 lisenssijärjestelmä tulee käyttöön myös sekä Miesten että Naisten Futsal-Liigassa.

Lisenssivaatimukset jakautuvat seuraaviin viiteen, kansallisten lisenssien osalta kuuteen kategoriaan:

1. Olosuhteisiin ja turvallisuuteen liittyvät kriteerit

2. Urheilulliset kriteerit

3. Henkilöstöön ja hallintoon liittyvät kriteerit

4. Oikeudelliset kriteerit

5. Taloudelliset kriteerit

6. Muut kriteerit

Seuralisenssijärjestelmän historiaa

• UEFA-lisenssijärjestelmä toteutettiin kaikissa UEFA:n 52 jäsenliitossa ensimmäisen kerran kaudella 2004/05. Tuolloin 644 seuraa haki UEFA-lisenssiä: 531:lle se myönnettiin; 116 sai puolestaan kielteisen päätöksen.

• Kaudella 2005/06 hakijoita oli 646: tuloksena 538 myönteistä päätöstä ja 108 kielteistä päätöstä, kaudelle 2006/2007 myönnettiin 596 UEFA-lisenssiä; hakijoita oli 719.

• Kauden 2021-22 seurajoukkuekilpailuihin UEFA-lisenssiä haki 601 seuraa ja lisenssi myönnettiin 519 seuralle.

• Kaudesta 2020-21 alkaen UEFA-lisenssijärjestelmä on ollut käytössä myös UEFA WCL -kilpailussa.

• Liigahallitus, Suomen Palloliiton hallitus ja UEFA:n hallitus hyväksyvät UEFA-seuralisenssi-/liigalisenssijärjestelmän määräykset – järjestelmä on ollut voimassa jalkapallokaudesta 2004 lähtien. Aiemmin Suomessa oli toki olemassa Jalkapalloliigan hallinnoima liigalisenssijärjestelmä vuodesta 1998 lähtien.

Suomen Palloliitto sitoutuu noudattamaan vuosittain arvioitavia lisenssistandardin määräyksiä. Ko. arvioinnin suorittaa itsenäinen, ulkopuolinen taho, SGS. Viimeisin auditointi on suoritettu hyväksytysti 3.9.2021.

Valtakunnallinen

Mikko Aitkoski

Seuralisenssipäällikkö, Valtakunnallinen

mikko.aitkoski@palloliitto.fi