kaikki pelissä -TOIMINNAN TARKOITUS

Tuemme Suomen Palloliitossa liikunnanopetusta sekä seurojen koulu- ja päiväkotiyhteistyötä Kaikki Pelissä -toiminnalla. Kaikki Pelissä -kokonaisuus sisältää materiaalia ja koulutusta opettajille sekä toimintamalleja seurayhteistyön toteuttamiseen.

Tarkoituksenamme on liikunnan määrän, ilon ja laadun lisääminen jalkapallon avulla. Jonka johdosta:
• Tuemme lasten ja nuorten sosiaalista, henkistä ja liikunnallista kehittymistä
• Oppiminen ja jaksaminen paranee
• Jalkapallon yhteiskunnallinen asema parantuu
• Harrastajamäärät jalkapallossa lisääntyvät

HARJOITEVINKIT

Olemme päivittäneet opettajille suunnattua materiaaliamme opetussuunnitelma huomioiden. Uudet videomateriaalit löydät YouTubesta, linkki materiaaleihin suomeksi tässä >> ja ruotsiksi tässä >>

Harjoitteet on piirretty ja kuvattu sanallisesti alla olevissa tiedostoissa. Niihin on myös kirjattu huomioita soveltamisesta eri taito- ja osaamistasoille.

PALVELUT SEUROILLE

Palloliitto tarjoaa tapahtumien tueksi asiantuntija-apua ja materiaalia päiväkodeille sekä kouluille lahjoitettavaksi. Lisäksi seurat saavat Tule mukaan -kortteja oppilaiden ohjaamiseksi seuran toimintoihin. Tukea, vinkkejä ja materiaalia seurat saavat seurakehittäjiltä.

Kausille 2021 ja 2022 meillä on 10000 pehmopalloa jaettavana eskareille. Pallot mahdollistaa Urlus-säätiö. Lisäksi seurat saavat jaettavaksi jalkapalloja koulukäynneille.

Kun järjestätte tapahtuman, niin ilmoitathan siitä meille tällä lomakkeella >>. Seurakehittäjä on seuraasi yhteydessä tapahtumasta ja pallojen jakamisesta kouluille sekä päiväkodeille.

Seurojen järjestämät tapahtumat ajoittuvat pääsääntöisesti kevääseen. Seuran koulu- ja päiväkotiyhteistyö voi toki olla muutakin kuin tapahtumia. Tärkeää on, että seura sopii koulun/päiväkodin/kunnan kanssa sopivan toimintatavan.

Futiskerhon järjestämiseen koulussa saat vinkkiä tästä Futiskerho-oppaasta >>.

Olympiakomitena Lasten liike -toimintamallista lisätietoa täältä >>.

PALVELUT PäiväkodEILLE

Koulutusta
Järjestämme koulutusta päiväkotien henkilökunnalle alla olevista ja jalkapallon hyödyntämisesta yleensä. Voit olla yhteydessä alueesi seurakehittäjään (yhteystiedot alla).

Pustan ja Pampan Futisseikkailu - materiaali päiväkodeille
Paketti, joka vie sinut ja lapset vauhdikkaalle seikkailulle. Viiden kerran kokonaisuus on suunnattu noin 5-6 -vuotiaille lapsille. Jokainen futisseikkailu alkaa sadulla, jonka jälkeen suunnataan liikkumaan. Materiaali sisältää viiden tapahtuman tehtäväkortit (satu, pelit, leikit, tehtäväradat) ja kunniakirjat (myös ruotsinkielisenä)

Seura voi esimerkiksi käydä vetämässä ensimmäisen tapahtuman ja ohjeistaa seuraavat tapahtumat ohjekorttien mukaan, sekä jättää kortit päiväkotiin.

Tehtäväkortit löydät täältä >>. Laminoituja tehtäväkortteja saat myös alueesi seurakehittäjältä.
Uusi Pusta ja Pampa -futisseikkailu EURO2020 teemalla täältä >>

Pustan ja Pampan musapalloilu
Musapalloilutunti tukee kehonhallintaa, jalkojen motoriikkaa ja rytmiikan kehittymistä. Musiikin välittömät vaikutukset aivotoimintaan oppimistilanteessa perustuvat musiikin luomaan tunnelmaan ja tahdistumiseen. Musapalloilu-vihkosen löydät täältä >>.

Kokonaisuuteen kuuluu:
valmiiksi laaditut liikuntatehtävät, musiikkina monille tuttu Vauhtivarpaat, käytännönläheinen koulutus ohjaajille

Tapahtumat
Kannustamme seuroja järjestämään tapahtumia yhteistyössä kunnan ja päiväkotien kanssa. Voit olla yhteydessä paikalliseen seuraan tai Palloliitosta alueesi seurakehittäjään.
Tapahtumia voi järjestää monenlaisia. Seura voi kiertää päiväkotikohtaisesti, tai järjestää yhteisen tapahtuman kunnan päiväkodeille. Yksittäiset esimerkkitunnitkin ovat mahdollisia. Seurat toteuttavat toimintaa resurssiensa mukaan.

Lue ja liiku Huuhkajat lentoon -kampanja (päättynyt vuodelta 2021)
Lue ja liiku Huuhkajat lentoon -kampanja tukee, kannustaa ja innostaa lapsia kahden tärkeän asian, lukemisen ja liikkumisen pariin. Kampanja on suunnattu kaikille Suomen päiväkodeille, eskareille ja alakoulujen 1., 2. ja 3. luokille. Lue lisää palloliitto.fi/luejaliiku >>.

PALVELUT KouluILLE

FutsalSkaba tulee taas!
FutsalSkaba pelataan muutaman vuoden tauon jälkeen jälleen 17.1.-18.2.2022. Ilmoittautuminen päättyy 30.11.2022.

Koululiikuntaliitto ja Suomen Palloliiton yhdessä toteuttama uudistettu FutsalSkaba on huippusuosittu kiva kisailu kaikille eskareille ja 1.-6. luokkien oppilaille. FutsalSkaba pelataan koulutasolla koulun omien olosuhteiden ollessa täydellinen pelikenttä! Koululaiset pääsevät yhdessä opettelemaan yhteishenkeä, yhteistyötä, kaveruutta ja Reilun Pelin arvoja. Arvoja, jotka ovat tärkeitä arjessa sekä urheilussa. FutsalSkabassa koko opetusryhmä osallistuu yhteisesti toimintaan.

Saman aikaisesti FutsalSkaban kanssa pelataan Futsalin EM-kisat 19.1.-6.2.2022, jossa myös Suomi on mukana. Futsalskabassa on mukana myös Suomen futsalin maajoukkueet tervehdyksin ja viikottaisin yksilö- ja ryhmähaasteiden muodossa.

FutsalSkabaan osallistuminen on maksutonta. FutsalSkabaan osallistuvat luokat saavat välinepaketin, joka sisältää FutsalSkaba-pallon, vihreitä kortteja ja FutsalSkaba-kisataulun.

Lisätietoa ja ilmoittautuminen FutsalSkaba - Koululiikuntaliitto (kll.fi)

Lue ja liiku Huuhkajat lentoon -kampanja (päättynyt vuodelta 2021)

Tarvekartoitus
Selvitämme kyselyllä, miten voimme jatkossa tukea opettajien liikuntakasvatustyötä. Vastaat kyselyyn alle viidessä minuutissa. Kyselyyn pääset tästä >>.

Koulutusta
Järjestämme koulutusta opettajille jalkapallon hyödyntämisestä koulupäivän yhteydessä. Voit olla yhteydessä alueesi seurakehittäjään (yhteystiedot alla).

Tapahtumat
Kannustamme seuroja järjestämään tapahtumia yhteistyössä kunnan ja koulujen kanssa. Voit olla yhteydessä paikalliseen seuraan tai Palloliitosta alueesi seurakehittäjään.
Tapahtumia voi järjestää monenlaisia. Seura voi kiertää koulukohtaisesti, tai järjestää pelipäivän kunnan kouluille yhteisesti.

• Perinteinen toimintamalli on pelata luokkien välisiä otteluita ilman turnausmuotoisuutta. Ottelut voidaan pelata sekajoukkuein tai esimerkiksi niin, että luokan tytöt pelaavat vastakkain, sitten pojat, taas tytöt ja pojat, viisi minuuttia per "erä". Yhteistulos ratkaisee voittajan. Tapahtumaan kuuluu myös kannustaminen ja siihen mahdollisesti valmistautuminen koulupäivien aikana ennen tapahtumaa. Otteluissa pelinohjaajina voi toimia esimerkiksi seuran omat, hieman vanhemmat pelaajat.
  • Myös rastimuotoinen jalkapallopäivä on yleisesti käytetty. Tehtävärasteina voi olla leikkejä, kisailuja, pienpelejä, maalinteko yms.

Seurat toteuttavat toimintaa resurssiensa mukaan.

Kerhot
Useat seurat järjestävät joko lakisääteistä iltapäiväkerhotoimintaa tai jalkapallo-/liikuntakerhoa kunnassaan. Voit olla yhteydessä paikalliseen seuraan tai Palloliitosta alueesi seurakehittäjään.

Materiaalit

SEURAKEHITTÄJIEN YHTEYSTIEDOT

Sähköpostiosoitteet ovat muotoa [email protected]

Eteläinen: Lasse Keski-Loppi 040 734 0086, Silja Ranta 040 705 9157, Toni Räisänen 050 414 5938,