TOIMINNAN TARKOITUS

Toiminta on seuran, kunnan ja koulujen yhteistyössä tapahtuvaa lasten sekä nuorten liikuttamista jalkapallon viitekehyksessä.

Tarkoituksenamme on liikunnan määrän, ilon ja laadun lisääminen jalkapallon avulla. Jonka johdosta:
• Tuemme lasten ja nuorten sosiaalista, henkistä ja liikunnallista kehittymistä
• Oppiminen ja jaksaminen paranee
• Jalkapallon yhteiskunnallinen asema parantuu
• Harrastajamäärät jalkapallossa lisääntyvät

PALVELUT SEUROILLE

Palloliitto tarjoaa tapahtumien tueksi asiantuntija-apua ja materiaalia päiväkodeille sekä kouluille lahjoitettavaksi. Lisäksi seurat saavat Tule mukaan -kortteja oppilaiden ohjaamiseksi seuran toimintoihin. Tukea, vinkkejä ja materiaalia seurat saavat seurakehittäjiltä.

Kausille 2021 ja 2022 meillä on 10000 pehmopalloa jaettavana eskareille. Pallot mahdollistaa Urlus-säätiö. Lisäksi seurat saavat jaettavaksi jalkapalloja koulukäynneille.

Kun järjestätte tapahtuman, niin ilmoitathan siitä meille tällä lomakkeella >>. Seurakehittäjä on seuraasi yhteydessä tapahtumasta ja pallojen jakamisesta kouluille sekä päiväkodeille.

Seurojen järjestämät tapahtumat ajoittuvat pääsääntöisesti kevääseen. Seuran koulu- ja päiväkotiyhteistyö voi toki olla muutakin kuin tapahtumia. Tärkeää on, että seura sopii koulun/päiväkodin/kunnan kanssa sopivan toimintatavan.

Futiskerhon järjestämiseen koulussa saat vinkkiä tästä Futiskerho-oppaasta >>.

Olympiakomitena Lasten liike -toimintamallista lisätietoa täältä >>.

PALVELUT PäiväkodEILLE

Lue ja liiku Huuhkajat lentoon -kampanja

Lue ja liiku Huuhkajat lentoon -kampanja tukee, kannustaa ja innostaa lapsia kahden tärkeän asian, lukemisen ja liikkumisen pariin. Kampanja on suunnattu kaikille Suomen päiväkodeille, eskareille ja alakoulujen 1., 2. ja 3. luokille. Opettajat voivat ilmoittaa luokkansa tai ryhmänsä mukaan 19.4. mennessä.

Lue lisää palloliitto.fi/luejaliiku >>.

Koulutusta
Järjestämme koulutusta päiväkotien henkilökunnalle alla olevista ja jalkapallon hyödyntämisesta yleensä. Voit olla yhteydessä alueesi seurakehittäjään (yhteystiedot alla).

Pustan ja Pampan Futisseikkailu - materiaali päiväkodeille

Paketti, joka vie sinut ja lapset vauhdikkaalle seikkailulle. Viiden kerran kokonaisuus on suunnattu noin 5-6 -vuotiaille lapsille. Jokainen futisseikkailu alkaa sadulla, jonka jälkeen suunnataan liikkumaan. Materiaali sisältää viiden tapahtuman tehtäväkortit (satu, pelit, leikit, tehtäväradat) ja kunniakirjat (myös ruotsinkielisenä)

Seura voi esimerkiksi käydä vetämässä ensimmäisen tapahtuman ja ohjeistaa seuraavat tapahtumat ohjekorttien mukaan, sekä jättää kortit päiväkotiin.

Tehtäväkortit löydät täältä >>. Laminoituja tehtäväkortteja saat myös alueesi seurakehittäjältä.
Uusi Pusta ja Pampa -futisseikkailu EURO2020 teemalla täältä >>

Pustan ja Pampan musapalloilu

Musapalloilutunti tukee kehonhallintaa, jalkojen motoriikkaa ja rytmiikan kehittymistä. Musiikin välittömät vaikutukset aivotoimintaan oppimistilanteessa perustuvat musiikin luomaan tunnelmaan ja tahdistumiseen.

Kokonaisuuteen kuuluu:

• valmiiksi laaditut liikuntatehtävät
  • musiikkina monille tuttu Vauhtivarpaat
  • käytännönläheinen koulutus ohjaajille

Musapalloilu-vihkosen löydät täältä >>.

Tapahtumat

Kannustamme seuroja järjestämään tapahtumia yhteistyössä kunnan ja päiväkotien kanssa. Voit olla yhteydessä paikalliseen seuraan tai Palloliitosta alueesi seurakehittäjään.

Tapahtumia voi järjestää monenlaisia. Seura voi kiertää päiväkotikohtaisesti, tai järjestää yhteisen tapahtuman kunnan päiväkodeille. Yksittäiset esimerkkitunnitkin ovat mahdollisia. Seurat toteuttavat toimintaa resurssiensa mukaan.

PALVELUT KouluILLE

Lue ja liiku Huuhkajat lentoon -kampanja

Lue lisää palloliitto.fi/luejaliiku >>.

Tarvekartoitus

Selvitämme kyselyllä, miten voimme jatkossa tukea opettajien liikuntakasvatustyötä. Vastaat kyselyyn alle viidessä minuutissa. Kyselyyn pääset tästä >>.

Koulutusta
Järjestämme koulutusta opettajille jalkapallon hyödyntämisestä koulupäivän yhteydessä. Voit olla yhteydessä alueesi seurakehittäjään (yhteystiedot alla).

Tapahtumat

Kannustamme seuroja järjestämään tapahtumia yhteistyössä kunnan ja koulujen kanssa. Voit olla yhteydessä paikalliseen seuraan tai Palloliitosta alueesi seurakehittäjään.

Tapahtumia voi järjestää monenlaisia. Seura voi kiertää koulukohtaisesti, tai järjestää pelipäivän kunnan kouluille yhteisesti.

• Perinteinen toimintamalli on pelata luokkien välisiä otteluita ilman turnausmuotoisuutta. Ottelut voidaan pelata sekajoukkuein tai esimerkiksi niin, että luokan tytöt pelaavat vastakkain, sitten pojat, taas tytöt ja pojat, viisi minuuttia per "erä". Yhteistulos ratkaisee voittajan. Tapahtumaan kuuluu myös kannustaminen ja siihen mahdollisesti valmistautuminen koulupäivien aikana ennen tapahtumaa. Otteluissa pelinohjaajina voi toimia esimerkiksi seuran omat, hieman vanhemmat pelaajat.
  • Myös rastimuotoinen jalkapallopäivä on yleisesti käytetty. Tehtävärasteina voi olla leikkejä, kisailuja, pienpelejä, maalinteko yms.

Seurat toteuttavat toimintaa resurssiensa mukaan.

Kerhot

Useat seurat järjestävät joko lakisääteistä iltapäiväkerhotoimintaa tai jalkapallo-/liikuntakerhoa kunnassaan. Voit olla yhteydessä paikalliseen seuraan tai Palloliitosta alueesi seurakehittäjään.

HARJOITEVINKIT

Olemme koonneet harjoitteita ja leikkejä valmentajille. Löydät sieltä varmastikin sopivia malleja myös koulussa käytettäväksi. Harjoitepankkiin tästä >>.

1v1 –harjoitteet
Tekniikkaharjoitteet
Maalintekoharjoitteet
Pienpelit ja teemapelit