U17-poikien PM-turnaus päättyy Englantia vastaan

Keskiviikkona kello 13:00 alkava kamppailu näkyy suorana striimin välityksellä. Striimilinkki julkaistaan avauskokoonpanouutisen yhteydessä noin tunti ennen ottelun alkua.

Vilho Huovila Minihuuhkajissa.Kuva: Janne Hirvensalo

9.8.2022 klo 23:22

U17-pojat (2006 ja myöhemmin syntyneet) aloitti turnauksen iloisella 4-2 -voitolla isäntämaa Norjaa vastaan, mutta viime lauantaina Tanska oli kovempi vastus. Iiro Mendolinin 90. minuutin kavennusmaali jäi laihaksi lohduksi Tanskan voitettua pelin 4-1. Tarkemman otteluraportin voi lukea täältä >>.

Päävalmentaja Erkka V. Lehtola iloitsee siitä, että sairastumisia ja loukkaantumisia ei ole tullut, ja kaikki Suomen pelaajat ovat käytössä. Lauantain Tanska-ottelusta on kulunut niin paljon aikaa, että siitä on jo päästy hyvin yli.

- Saimme vetää sunnuntain rauhassa happea. Eilen ja tänään harjoiteltiin. Normaalisti tällaisessa turnauksessa on vähemmän välipäiviä, mutta tällä kertaa olemme päässeet harjoittelemaan ja valmistautumaan Englannin kohtaamiseen kunnolla. Hyvä fiilis, Lehtola kertoo.

Englanti hävisi turnauksen ensimmäisen ottelunsa Norjalle yllättäen 3-0. Toisessa ottelussaan maanantaina se kaatoi Färsaaret 3-0.

- Olimme katsomassa molemmat pelit paikan päällä. Färsaaria vastaan pelatussa ottelussa heidän joukkuepelaamisensa, ilmeensä ja "draivinsa" oli huomattavasti parempi kuin ensimmäisessä, Lehtola kertoo.

- On vaikeaa ennakoida, millaisella kokoonpanolla Englanti tulee, sillä se vaihtoi kaikki pelaajat ensimmäisen ja toisen ottelun välillä. Uskon kuitenkin, että he tulevat pelaamaan enemmän Norja-ottelun kokoonpanolla, joka on päässyt välissä huilaamaan enemmän. Vaikka se ei tietenkään ollut Englannilta mikään paras peli, Lehtola arvioi.

Yksittäisistä tuloksista riippumatta on varmaa, että huomenna vastaan asettuu yksi maailman jalkapallomahdeista. Englanti on Euroopan alle 17-vuotiaiden rankingin kolmosena.

- Tämän turnauksen otteluiden lisäksi olemme katsoneet videoita myös kevään peleistä, joissa Englanti pelasi huippumaita vastaan. Kova ryhmä ja hyviä yksilöitä. On mahtava mahdollisuus päästä pelaamaan absoluuttista huippumaata vastaan, ja uskon, että kundit ovat myös innoissaan tästä ottelusta. Varmuudella voi ennustaa, että helppoa ottelusta ei ole tulossa, Lehtola näkee.

Valmentaja nostaa kolme asiaa, jotka Suomelta pitää onnistua, jotta Englannilta voi saada tuloksen.

- On ehkä vanha klisee, mutta asioita pitää tehdä tosi paljon hyvin yhdessä. Yksin ei kukaan pärjää, ja toista pelaajaa pitää pystyä auttamaan monella tavalla sekä puolustus- että hyökkäyspelissä. Toisekseen, helpoimpia ja hölmöimpiä virheitä ei saa koskaan kokonaan pois, mutta niiden määrää pitää vähentää, sillä Englannin tasoinen joukkue rankaisee niistä kovalla prosentilla. Kolmanneksi, meillä pitää olla kova usko ja rohkeutta siihen, että meillä on mahdollisuus haavoittaa Englantia ja saada heille tunne, että tämä ei ole helppo peli heille. Heitä ei pidä päästää pelaamaan liian paljon mukavuusalueellaan, Lehtola summaa.

Kaikki Suomen pelaajat ovat käytössä eikä sairasteluja ole tullut.

Ke 10.8. 13:00: Suomi – Englanti, Fredrikstad

Etkö löytänyt etsimääsi?