Mika Lehkosuo on Pikkuhuuhkajien uusi päävalmentaja

Lehkosuo työskenteli edellisvuodet norjalaisseura Kongsvinger IL:n organisaatiossa. Tuore sopimus tulee voimaan 1. tammikuuta 2023 ja on kestoltaan 2+2-vuotinen.

Mika Lehkosuo teki kovaa jälkeä HJK:n päävalmentajana. Kuva mestaruuskaudelta 2017.Kuva: Ⓒ Juha Tamminen /SPL

8.9.2022 klo 13:47

Mika Lehkosuo on nimetty alle 21-vuotiaiden maajoukkueen uudeksi päävalmentajaksi. Lehkosuo, 52, korvaa tehtävässä Juha Malisen, jonka sopimus päättyy vuodenvaihteessa.

– Olen tosi innoissani tästä haasteesta. On hienoa päästä jälleen edustamaan Suomea – olen saanut kokea sen kunnian aiemmin pelaajana sekä Mixu Paatelaisen valmennustiimissä (2013–2015). Nyt pääsen kantamaan Suomen värejä uudessa roolissa päävalmentajana, 17 kertaa A-maajoukkueessa esiintynyt Lehkosuo sanoo.

– Tällaisia mahdollisuuksia ei tule tarjolle usein. Juha Malinen teki Pikkuhuuhkajissa hyvää työtä useiden vuosien ajan, ja olen iloinen, että minut valittiin hänen seuraajakseen. En ole toiminut maajoukkueen päävalmentajana – se on hyvin erilaista kuin seurajoukkueessa. Joukkueen kanssa ehtii viettämään vain muutaman päivän, kunnes mitataan tulosta. Tapahtumien välille tulee pitkiä taukoja, kunnes sykli on jälleen aggressiivinen.

Entinen keskikenttäpelaaja teki mittavan pelaajauran kotimaan kentillä ja pelasi 190 liigaottelua vuosina 1993–2002. HJK-legenda pääsi pelaamaan Klubissa muun muassa Mestarien liigan lohkovaihetta viimeistellen kilpailussa kaksi maalia – hyvät otteet poikivat siirron AC Perugiaan, jossa Lehkosuo sai vyölleen 11 Serie A -ottelua kaudella 1998–1999.

Lehkosuo aloitti valmentamisen HJK:n A-junioreissa vuonna 2004. Seuraavaksi kaudeksi hän siirtyi Ykkösen FC Hongan valmennustiimiin – Lehkosuo nousi nopeasti Hongan päävalmentajaksi, ja espoolaisjoukkue juhli kauden päätteeksi liiganousua. Kausina 2005–2013 Honka sijoittui kolmesti Veikkausliigan hopealle ja juhli kerran Suomen Cupin mestaruutta.

Lehkosuo siirtyi Hongan peräsimestä HJK:hon keväällä 2014 ja toimi Klubin päävalmentajana aina toukokuuhun 2019 asti. Hän saavutti kasvattajaseuransa peräsimessä kolme SM-kultaa ja kaksi Suomen Cupin voittoa – HJK selviytyi Lehkosuon alaisuudessa myös Eurooppaliigan lohkovaiheeseen.

Joulukuussa 2019 Lehkosuo nimitettiin Norjan toisella sarjaportaalla pelanneen Kongsvinger IL:n päävalmentajaksi. Suomalainen siirrettiin sivuun päävalmentajan pallilta seuraavana syksynä, ja siitä lähtien Lehkosuo on toiminut seurassa eri tehtävissä.

– Norjassa olen saanut nähdä jalkapalloa erilaisesta perspektiivistä. Jalkapallo on Norjassa selkeä ykköslaji, ja se tekee futiksen parissa työskentelemisestä erilaista kuin Suomessa. Sitä on vaikea pukea sanoiksi, mutta kaikki ulkomailla pelanneet tai valmentaneet ymmärtävät, mitä tarkoitan, Lehkosuo avaa.

– Olen toiminut Norjassa erilaisissa rooleissa. Olen toiminut päävalmentajana ja valmentajien kehittäjänä – lisäksi olen toiminut melko tiiviisti lukioikäisten jalkapalloilijoiden kanssa. On ollut avartavaa nähdä jalkapalloa Norjassa laajasti, ja olen pyrkinyt laajentamaan omia näkemyksiäni lajista.

Lehkosuon tämänhetkinen sopimus on voimassa vuoden loppuun asti. Hän korostaa keskittyvänsä nykyiseen työhönsä täysillä, mutta toteaa, että tulevaan vuoteen valmistautumisen on alettava jo syksyllä.

– Pikkuhuuhkajien pelaajat ovat uransa kannalta todella tärkeässä iässä. He ovat taatusti nälkäisiä, motivoituneita ja ammattimaisia. Olen seurannut vapaa-ajallani nuorten maajoukkueita, ja jotkut 2002 syntyneet ovat minulle tuttuja kentänkin puolelta. En kuitenkaan tunne pelaajia tarpeeksi hyvin, ja tutustuminen heihin alkaa nyt, Lehkosuo toteaa.

– On mielenkiintoista päästä työskentelemään paitsi pelaajien myös valmentajien kanssa. Tulevan valmennustiimini lisäksi tulen tekemään paljon yhteistyötä muiden maajoukkuevalmentajien sekä seurajoukkueiden valmentajien kanssa. Voi sanoa, että toimin maan parhaiden valmentajien kanssa – se on etuoikeutettua.

Palloliiton urheilutoimenjohtaja Hannu Tihinen on tyytyväinen sopimuksesta sekä Palloliiton että koko suomalaisen jalkapallon puolesta.

– Mikalla on organisaatioomme sopivat uteliaisuus ja halu jatkuvaan kehittymiseen. Mikan työmoraali on todella kova, ja hänellä on kyky saavuttaa erinomaisia tuloksia.

Etkö löytänyt etsimääsi?

Seuraa meitä