Futsalolosuhteet

Tietoa futsalin olosuhteista ja tapahtumien olosuhdevaatimuksista.

Olosuhteet futsalissa

Treenipaikat kortilla – Keskustelupaperi sisäjoukkuepelien kunnallisten olosuhteiden merkityksestä nuorisoliikunnan ja huippu-urheilun vahvistajana

Sisäjoukkuepelit – futsal, koripallo, käsipallo, lentopallo ja salibandy – ovat merkittäviä suomalaisten liikuttajia. Lajeilla on yhteensä yli 125 000 rekisteröityä harrastajaa, ja ilman lisenssiä harrastavia pelaajia on moninkertainen määrä. Lajeissa on tullut kansainvälisellä huipputasolla myös kiitettävä määrä menestystä, josta mainittakoon kuusi aikuisten tasolla voitettua maailmanmestaruutta salibandyssä sekä koripallo- ja lentopallomaajoukkueiden säännölliset esiintymiset arvokisoissa.

Sisäjoukkuepeleillä on lajeina suuri merkitys paikallisesti ja valtakunnallisesti. Siitä huolimatta lajeja joudutaan harrastamaan monilla paikkakunnilla puutteellisissa olosuhteissa, ja huipputasonkin otteluita pelataan koulujen jumppasaleissa. Vaikka Suomeen valmistuu kourallinen uusia palloiluhalleja vuosittain, on harrastajamääriin ja lajien kasvunäkymiin nähden nykyinen hallimäärä liian pieni.

Paljon on myös halleja, jotka ovat kooltaan liian pieniä tai muuten sopimattomia sisäjoukkuepelien tarpeisiin. Suurin osa nykyisistä palloiluhalleista on rakennettu 1970–80-luvuilla, eivätkä ne vastaa lajien ja fanitoiminnan kehityksestä johtuvia 2020-luvun vaatimuksia.

Sisäjoukkuepelien lajiliittojen tärkein tavoite onkin olosuhteiden parantaminen niin harraste- kuin pääsarjatasolla.

Tämän keskustelupaperin aiheena on sisäjoukkuepelien olosuhteiden parantaminen Suomessa. Paperissa tuodaan esiin olosuhteiden parantamisen tärkeyttä niin harraste- ja nuorisoliikunnan, huippu-urheilun ja kuntien elinvoimaisuuden näkökulmasta. Keskustelupaperin tavoitteena on yhteiskunnallisen keskustelun aktivoiminen ja vaikuttajien mielenkiinnon herättäminen aihetta kohtaan lajien olosuhteiden kehittämiseksi, nuorten harrastusmahdollisuuksien edistämiseksi, huippu-urheilijoiden toimintaedellytysten turvaamiseksi ja palloiluhalli-investointien vauhdittamiseksi. Keskustelupaperin ensisijaisina kohderyhminä ovat poliittiset vaikuttajat ja viranomaiset niin valtakunnallisella kuin alueellisella tasolla.

Valtakunnallinen

Tero Auvinen

Olosuhdepäällikkö, Valtakunnallinen

tero.auvinen@palloliitto.fi