UUDISTUNUT HUUHKAJA- ja HELMARIPOLKU TARJOAA PELIKESKEISEN VERTAISOPPIMISEN ALUSTAN SEUROJEN PELAAJAKEHITYKSEN TUEKSI!

Huuhkaja- ja Helmaripolku on suomalaisen jalkapallon yhteinen oppimisen ja tiedolla johtamisen alusta – seurojen pelaajakehityksen tueksi. Uudistuneella kokonaisuudella pyrimme vahvistamaan suomalaisen pelaajakehityksen tuloksia kokoamalla jalkapallon ydintoimijat yhteen, pelin ympärille. Huuhkaja- ja Helmaripolku jakautuu kahteen osakokonaisuuteen: tiedolla johtamiseen ja Huuhkaja-Helmariliigaan (kilpailujärjestelmä). Suomen Palloliitto ry. järjestää Huuhkaja- ja Helmaripolun yhteistyössä Eerikkilä Sport & Outdoor Resort’n kanssa.

Aiemmin järjestetyt kansallisen (SHA) ja alueellisten valmennuskeskusten järjestämät kehittymisen seurantatapahtumat sekä Huuhkaja-Helmaripäivät yhdistyvät uuteen Huuhkaja- ja Helmaripolkuun, ja poistuvat itsenäisinä palvelunimikkeinä vuoden 2022 alusta alkaen.

MISTÄ HUUHKAJA- ja HELMARIPOLKU KÄYTÄNNÖSSÄ KOOSTUU?

Kilpailullisista ja laadukkaista peleistä, pelikeskeisestä koulutuksesta ja vuorovaikutuksesta muiden valmentajien kanssa, pelaajien sekä joukkueiden kehittymisen järjestelmällisestä seurannasta osana arjen valmennusta, ja innostavista elämyksistä sekä näyttömahdollisuuksista tulevaisuuden Huuhkajille ja Helmareille.

TIEDOLLA JOHTAMINEN

Huuhkaja- ja Helmaripolku on suunniteltu vahvistamaan seurojen johdonmukaista pelaajakehityksen tiedolla johtamista. Tiedolla johtamisen kokonaisuus jakautuu seura-arjessa ja Huuhkaja- ja Helmaritapahtumissa toteutettavaan seurantaan (tiedon keruu, käsittely, esitys, käyttöönotto) ja tiedon käyttöönotto valmennustoiminnassa edesauttavaan tukiprosessiin (koulutukset, valmennustoiminnanohjaus, työpajat, tapahtumat). Pelaajakehityksen tiedolla johtamisen kokonaisuus on kohdistettu seurojen 10-17 -vuotiaisiin poika- ja tyttöpelaajiin.

Peli on tiedolla johtamisen keskiössä Huuhkaja- ja Helmaripolulla, jonka tueksi on kehitetty yhteinen pelaajakehitystiedon viitekehys, huippusuoritusmalli.

Seuroille tarjottavat tiedolla johtamisen -kokonaisuudet on jaettu viiteen eri palvelutasoon – vastaamaan laajasti erikokoisten ja -tyyppisten seurojen tarpeita. Tasojen 1-3 palvelutuotannosta vastaa Suomen Palloliitto ja tasojen 4-5 Eerikkilä Sport & Outdoor Resort. Kaikki palvelutasot perustuvat samaan yhteiseen tiedolla johtamisen viitekehykseen (huippusuoritusmalli), mutta seurannan ja tukiprosessin laajuus sekä intensiteetti eroavat palvelutasojen välillä. Palvelutaso 2 käynnistyy vasta vuonna 2023.

HUUHKAJA-HELMARILIIGA

Huuhkaja- ja Helmaripolussa pelikeskeisyys korostuu myös uuden virallisen kilpailujärjestelmän, Huuhkaja-Helmariliigan, myötä, joka käynnistyy alkuvuonna 2022. Kilpailujärjestelmän pelejä järjestetään alueellisesti ja valtakunnallisesti järjestettävissä Huuhkaja- ja Helmaritapahtumissa, joiden kautta niin joukkueilla kuin yksittäisillä pelaajilla on mahdollisuus edetä seuraavalle tasolle – aina kansainvälisiä vastustajia vastaan pelaamaan. Kaikille avoin Huuhkaja-Helmariliiga järjestetään 12-14 -vuotiaille (pojat ja tytöt).

Huuhkaja-Helmariliigan karsintojen kierrokset 1 ja 2 pelataan alueellisesti 6–8 joukkueen tapahtumina (Etelä, Länsi, Itä ja Pohjoinen). Ensimmäisen kierroksen lohkovoittajat etenevät toiselle kierrokselle. Pudonneiden joukkueiden pelaajista muodostetaan yhteisjoukkueita seuraaville kierroksille. Tällä varmistetaan yksittäisten pelaajien eteneminen Huuhkaja- ja Helmaripolulla. Karsinnat ovat Huuhkaja- ja Helmaripolun tasojen 1-3 seuroille. Myös seurojen joukkueet ja pelaajat, jotka eivät osallistu millekään tasolle (1-5) voivat osallistua Huuhkaja-Helmariliigaan.

Toisen kierroksen parhaat joukkueet etenevät valtakunnalliselle kolmannelle karsintakierrokselle. Kesällä pelattavan kolmannen kierroksen kolme parasta etenevät syksyllä pelattaviin ylä- ja alaloppusarjoihin. Voittaja saa paikan yläloppusarjassa ja sijat 2-3 jatkavat alaloppusarjassa.

Huuhkaja- ja Helmaripolun tasojen 4-5 seurat pelaavat keväällä keskitetysti Eerikkilässä alkusarjan, jossa karsitaan syksyllä pelattaviin ylä- ja alaloppusarjoihin.

Huuhkaja-Helmariliigan huipentaa kansainvälinen turnaus, jossa syksyn ylä- ja alaloppusarjan parhaiten menestyneet joukkueet pääsevät haastamaan kansainvälisiä huippuja.

Tapahtumarakenne

Tapahtumassa jokaiselle joukkueelle organisoidaan aamu- ja iltapäivällä yhteensä kolme ottelua. Turnauksessa pelataan sijoituksista. Otteluiden väleihin varataan aikaa ruokailuun ja mahdollisiin palavereihin. Jokaisella joukkueella tulee olla tapahtumissa mukana ikäluokan valmentajan lisäksi seuran valmennuspäällikkö.

Joukkueen pelaajamäärä 8v8 -tapahtumassa on maksimissaan 14+2 (16) pelaajaa ja 11v11 -tapahtumassa 16+2 (18) pelaajaa. Turnauksista pudonneiden joukkueiden pelaajista muodostetaan yhteisjoukkueita seuraaville kierroksille.

Tapahtumien ympärille on suunniteltu valmentajapolun koulutusprosessi. Tämä koostuu ennen tapahtumaa toimitettavasta (verkossa) ennakkomateriaalista, jonka sisältöjä on nuorten maajoukkuevalmentajien painopisteet, valmennuslinja ja valmentajakoulutusten sisällöt (ikävaihekoulutukset - UEFA C).

Valmentaja ja valmennuspäällikkö ovat vastuussa ennakkomateriaaliin tutustumisesta sekä mahdollisten tehtävien tekemisestä.

Tapahtumissa kuvataan joukkueiden ottelut. Tätä videomateriaalia hyödynnetään valmentaja-valmennuspäällikkö yhteistyöllä, jonka tavoitteena on todentaa pelillisten tavoitteiden ja teemojen toteutuminen turnauksessa.

Osallistumiskriteerit ja ilmoittautuminen

Huuhkaja-Helmariliigan voivat osallistua joukkueet, jotka pelaavat vähintään ikäluokkansa Ykkösessä. Seurojen valmennuspäälliköt (tai vastaavassa roolissa toimivat) ovat vastuussa joukkueiden ja pelaajien tasoarvioinnista ennen ilmoittautumispäätöstä.

Ensimmäiselle kierrokselle ilmoittaudutaan joukkueina TASO-kilpailuhallintajärjestelmässä. Joukkueet voivat olla seurojen joukkueita tai usean seuran pelaajista muodostettuja yhteisjoukkueita.

Yhteisjoukkueiden muodostamiseksi Palloliitto järjestää alueelliset Teams-verkostoitumistapaamiset valmennuspäälliköille pelaajien ilmoittautumisaikaikkunan jälkeen. Kyseiset tapahtumat ajoitetaan aikavälille 10.1.-21.1.2022 ja seurojen valmennuspäälliköt saavat kutsun näihin tapahtumiin.

Valmentajat voivat ilmoittautua yhteisjoukkueiden valmennukseen tällä lomakkeella

Osallistumishinta yksittäiseen kierroksien 1-3 Huuhkaja-Helmaritapahtumaan on 480€/8v8 joukkue ja 540€/11v11joukkue, sisältäen pelit ja koulutukset.

Joukkueilmoittautumiset ensimmäiselle kierrokselle 17.-31.12.2021 (osallistumisen vahvistaminen TASOSSA)

Pelaajailmoittautumiset ensimmäiselle kierrokselle 17.12.2021 – 9.1.2022

Aikataulu

• Ensimmäinen kierros 18.1.-13.3.2022 (alueellinen)
  • Toinen kierros 14.3.-1.5.2022 (alueellinen)
  • Kolmas kierros 6.6.-15.6.2022 (valtakunnallinen)
  • Ylä- ja alaloppusarjat 4.9-14.10.2022 (Eerikkilä)
  • Kansainväliset turnaukset 20.11.-02.12.2022 (Eerikkilä)

Huuhkaja-Helmariliigan säännöt >>

VUOSIKELLO JA AIKATAULU

Alta löytyy keskeisten pelaajakehitys-, kilpailu- ja muiden toimintojen vuosikello – sisältäen Huuhkaja- ja Helmaripolun tapahtumat/tapahtumaikkunat vuodelle 2022. Vuosikelloa päivitetään syksyn 2022 aikana.

Avaa vuosikello tästä >>

YHTEYDENOTOT JA LISÄTIETOA

Mikäli kaipaatte Huuhkaja- ja Helmaripolusta lisätietoa, olkaa yhteydessä palvelupäällikkö Tero Koskelaan ([email protected])