Playmakers  - Tule mukaan innostamaan pienet tytöt pelaamaan jalkapalloa

Yksi tärkeimmistä tavoitteista koko jalkapalloperheelle on tulevina vuosina vahvistaa pelaajamääriä ja toiminnan laatua tyttöjen jalkapallossa.

Ensimmäisenä toimenpiteenä käynnistämme keväällä 2021 UEFA Playmakers -jalkapallo-ohjelman, jonka tavoitteena on tarjota 5–8-vuotiaille lapsille ensiaskel jalkapallon parissa. Ohjelman on rakentanut UEFA ja jalkapalloharjoitukset on rakennettu lasten näkökulmasta tarinankerronnan keinoin. Tarinat on rakennettu yhdessä UEFA:n kumppanin Disneyn kanssa. Ohjelmassa mukana oleva seura voi valita käyttävänsä joko Frozen tai Ihmeperhe -animaatioelokuvaa harjoitusten tarinan runkona.

Mukaan mahtuu 30 seuraa!

Miksi mukaan?

Playmakers -ohjelma tarjoaa seurallesi mahdollisuuden puhutella tyttöjä ja heidän vanhempiaan heidän omalla kielellään ja sitä kautta sytyttää rakkaus jalkapalloa ja omaa seuraa kohtaan. Tavoitteena on houkutella lajin pariin harrastajia, jotka eivät vielä ole saaneet ensikosketusta jalkapalloon esim. perheensä kautta. Ohjelma jatkuu vähintään vuodet 2021 ja 2022.

Ohjelma lanseerataan samanaikaisesti ympäri Suomen markkinointiviestinnän keinoin, minkä lisäksi Palloliitto yhdessä valittujen 30 seuran kanssa kouluttaa seurojen avainhenkilöt harjoitusten valmentamiseen ohjelman mukaisesti sekä tukee harjoitustapahtumien paikallisessa markkinoinnissa ja toteuttamisessa.

Seura saa kaikki tarvittavat materiaalit, joilla markkinoida Playmakers -jalkapalloharjoituksia omissa sähköisissä kanavissaan sekä printtimainonnassa.
Seura saa myös materiaalipaketin, jossa löytyy tarvikkeet harjoitusten vetämiseksi (pallot, liivit, tötsät, muut konseptiin kuuluvat tarvikkeet ja valmennusoppaat).
Seuran nimetyt Playmakers-vetäjät koulutetaan tehtäviinsä ja heitä tuetaan ohjelman aikana.
Lisäksi seura saa vuosittain tukirahan toiminnan järjestämiseksi. Ensimmäisenä vuonna tukiraha on 1600 euroa. Lisäksi seuralla on mahdollisuus periä osallistujilta nimellinen osallistumismaksu.

Mitä seuralta odotetaan?

Seuralta odotetaan strategista tavoitetta vahvistaa tyttöpelaajien määrää seurassaan systemaattisella otteella sekä mukanaoloa Palloliiton laatujärjestelmässä.

Kohdistaa toiminta tytöille, joilla ei ole yhteyttä lajiin tai liikuntaan.
 Valmiutta nimetä 2–3 henkilöä vetovastuullisiksi Playmakers -harjoitusten ohjaajiksi ja näiden henkilön sitoutumista valmentajien koulutukseen osallistumiseen. Ohjaajilla tulisi olla kyky heittäytyä ja halu hyödyntää tarinan voimaa ohjaamisessa – aiempi kokemus valmentajana toimimisesta ei ole niin keskeistä.
Naisten kannustamiseksi valmennustehtäviin, toivomme myös vähintään yhden valmentajan per harjoitustapahtuma olevan nainen.
Ohjelmassa mukana olevan seuran odotetaan järjestävän 10 kpl konseptin mukaisia 45-minuuttisia harjoitustapahtumia keväällä ja 10 kpl syksyllä vuonna 2021 sekä 2022.
Palloliitto tukee tapahtumien markkinoinnissa ja seuran odotetaan kertovan toiminnasta mm. päiväkodeissa, alakouluissa ja muissa paikallisyhteisöissä.

Miten mukaan?

Haemme mukaan 30 seuraa ympäri Suomen. Mukaan voi hakea osoitteessa: https://www.lyyti.fi/questions/a7452c31a0 Kerro meille, miten seuranne haluaa kehittää jalkapalloa tyttöjen lajina ja syyt, miksi seuranne haluaa mukaan ohjelmaan. Hakuaika on 1.12. - 23.12.2020.

Halutessanne voitte myös yhdistää voimavarat toisen seuran kanssa ja toteuttaa ohjelmaa kumppaneina useammalla paikkakunnalla. Tämä voi olla hyvä vaihtoehto esimerkiksi pienempien paikkakuntien osalta.

Järjestämme kaikille avoimia tilaisuuksia, joissa kerromme tarkemmin ohjelmasta ja osallistujilla on mahdollisuus kysymyksille:

maanantai 7.12. klo 17.30-18.30 (Teams) esitysmateriaali
keskiviikko 16.12. klo 12.15-13.00 (Teams) esitysmateriaali,  tilaisuuden tallenne

Lisätietoja ohjelmasta ja hakemisesta mukaan

Heidi Pihlaja, kehityspäällikkö
Silja Ranta, seurakehittäjä

Lisätietoja ohjelman markkinointiviestintään liittyen:
Mikko Laitinen, markkinointipäällikkö

Lisätietoja valmentajien kouluttamiseen liittyen:
Mikko Tulonen, seurakehittäjä