E-jalkapallotoiminnan käynnistäminen

Tietoa ja ohjeita E-jalkapallotoiminnan käynnistämiseksi seurassa.

Mitä on e-jalkapallo?

E-urheilulla tarkoitetaan laajasti kaikkea digitaalista kilpapelaamista. E-jalkapallo on puolestaan digitaalisten jalkapallopelien kilpapelaamista. Käytännössä pelaaminen tapahtuu pelikonsoleilla, kuten PlayStation 5 tai Xbox X/S.

Kilpapelaamista ei tarvitse aina ottaa turhan vakavasti vaan pelaamiseen liittyy vahvasti sosiaalinen yhdessä tekeminen. Palloliitto tarjoaa matalankynnyksen turnauksia kaiken tasoisille pelaajille. Vakavemmin lajissa kilpailevat pelaavat pääasiallisesti EA Sportsin FIFA-pelisarjaa, jossa kilpaillaan yksilöturnausten lisäksi myös seura- ja maajoukkueturnauksissa.

Millainen harrastus on e-jalkapallo

E-jalkapallo on yleisesti ottaen sosiaalinen harrastus ja uutta opittavaa tulee joka vuosi uuden peliversion muodossa joko FIFA tai PES-pelisarjassa. Suomessa e-jalkapallon harrastus on vielä suhteellisen pientä ja pelaajat pelaavat yleensä keskenään ystävien kanssa.

Mitä hyötyä e-jalkapallosta on seuralle?

E-jalkapallo tuo seuralle näkyvyyttä, uuden toimintamallin jalkapallon rinnalle sekä mahdollisuuden myös uusien harrastajien saamiseen mukaan seuran toimintaan. Jos seuralla on omaa toimintaa e-jalkapallossa seuran juniorit voivat helposti päästä mukaan harrastamaan ja kehittymään e-jalkapallossa. Jos seuralla on pelaaja/pelaajia ketkä harrastavat e-jalkapalloa korkealla tasolla, edustaa pelaaja seuraa kilpailuissa ja tuo näin näkyvyyttä seuralle.

Miten e-jalkapallotoiminnan käynnistäminen tapahtuu ja kuinka Palloliitto tukee sitä?

Riippuen seuran kiinnostuksista, seura voi järjestää iltapäiväkerhon tapaista e-jalkapallotoimintaa seuran junioreille ja myös muille lapsille. Tämä ei vaadi seuralta mitään lisenssi/jäsen toimintoja. Jos seura ei halua itse olla osallisena e-jalkapallotoiminnan kehittämisessä he voivat ottaa yhteyttä Suomen e-jalkapallopelaajiin ja tiedustella heiltä halukkuutta edustaa seuraa kilpailuissa.

Millaisia kilpailuja Palloliitto järjestää, entä muut?

Palloliitto järjestää kauden aikana useita eri kilpailuja. Seuroille suunnattu e-jalkapallon Suomen Cup on kauden isoin kilpailu. Pelaajat edustavat kilpailussa suomalaisia jalkapalloseuroja ja kilpailun kesto vaihtelee 1-2 kuukauteen. Parhaat joukkueet voittavat rahapalkintoja. Palloliitto myös järjestää kuukausittaisia kilpailuja mitkä pelataan yhden päivän aikana ja niistä voi voittaa tuotepalkintoja.

Suomessa muut tahot eivät järjestä e-jalkapallo kilpailuja tällä hetkellä. Kuitenkin suomalaiset pelaajat osallistuvat pohjoismaalaisiin ja eurooppalaisiin kilpailuihin.

Lisää e-jalkapallosta

Lisätietoa E-jalkapallotoiminnasta

Taneli Sopanen

Jäsenpalvelupäällikkö, Valtakunnallinen

+358505232009

taneli.sopanen@palloliitto.fi

Digitaaliset jäsenpalvelut (Pelipaikka, Pallokartta, Palloliiton tukipalvelu), e-jalkapallon kontaktihenkilö. 30.6.2024 asti tavoitettavissa puhelimitse ti-to (klo 9-15).

Etkö löytänyt etsimääsi?

Seuraa meitä