VAR-järjestelmä tositoimissa Suomessa ensimmäistä kertaa Suomen Cupin välierässä elokuussa 2024

Palloliiton hallitus päätti VAR-pilotin (Video assistant referee) käynnistämisestä 2024-2025. Ensimmäisellä kaudella tavoitteena on hyödyntää järjestelmää 10-15 ottelussa.

kuvituskuva

15.12.2023 klo 18:35

VAR-pilotille ohjataan 240 000 euron investointiavustus UEFA:n HatTrick IV-ohjelmasta projektin ensimmäisen vaiheen (2024-2025) käynnistämiseen. Lue lisää >>

Palloliitossa on kartoitettu VAR-keskuksen perustamis- ja ylläpitokustannuksia. Suurimman haasteen VAR-keskuksen perustamiselle muodostaa tarvittavat tietoliikenneyhteydet VAR-keskuksen ja ottelupaikan välillä. Minimivaatimus stadioneille on 2,5 GB ja VAR-keskuksessa 10 GB. Kaikilla pääsarjarjatasona stadioneilla ei ole tarvittavia yhteyksiä olemassa, ja osalle stadioneista tarvittavan yhteyden rakentaminen ei ole mahdollista ja järkevää kustannusten näkökulmasta.

Palloliitto päätyi malliin, missä VAR-keskus sijaitsee VAR-autossa kausilla 2024-2025. VAR-autossa operointi on mahdollista kaikilla stadioneilla tietoliikenneyhteyksien puutteista huolimatta. Palloliiton tavoitteena on perustaa kiinteä VAR-keskus kaudelle 2026.

Suunnitelma VAR-järjestelmän käytöstä tulevilla kausilla:

- 10-15 ottelua kaudella 2024​
- 15 ottelua kaudella 2025 ​

Ensimmäiset koeottelut VAR-järjestelmää hyödyntäen on määrä pelata heinäkuussa 2024. Elo-syyskuussa edessä ovat ensimmäiset viralliset ottelut, miesten Suomen Cupin välierä ja naisten ja miesten Suomen Cupin finaalit, joissa VAR-järjestelmä on käytössä. Lisäksi VAR on käytössä Veikkausliigan karsinnan otteluissa ja Eurolopputurnauksessa kaudella 2024.

UEFA:n kilpailuissa VAR otettiin käyttöön 2019 ja yhä useampi Euroopan maa hyödyntää järjestelmää. Palloliiton pääsihteeri Marco Casagrande näkee VAR-järjestelmän pilotoinnin ensi kaudella tärkeänä osana pelin kehittämistä ja jalkapallon kiinnostavuuden lisäämistä.

- VAR tuo parhaimmillaan ja oikein käytettynä urheilullisesti merkittävää lisäarvoa pelille. Lisäksi järjestelmän käyttöönotto parantaa suomalaisten erotuomareiden mahdollisuuksia pysyä mukana kansainvälisessä kilpailussa. Suurin huolenaihe liittyy järjestelmän korkeisiin käyttöönotto- ja ylläpitokustannuksiin. Niitä meidän on tarkasti pohdittava suhteessa hyötyihin, mutta ehdottomasti tämä on jalkapallon ​kiinnostavuutta ensi kaudella lisäävä tekijä. Tulemme saamaan arvokkaita käyttökokemuksia, joiden pohjalta teemme päätöksiä tulevaisuudesta, Casagrande avaa.

Etkö löytänyt etsimääsi?

Seuraa meitä