U23-naiset palaa tositoimiin vuoden tauon jälkeen

Pikkuhelmarit kohtaa torstaina Norjan. Helsingissä Töölön Pallokenttä 2:lla pelattava ottelu alkaa kello 12:30 ja näkyy suorana Palloliiton YouTube-kanavalla. Peliin on vapaa pääsy.

Pikkuhelmarit on harjoitellut alkuviikon Pajulahdessa.Kuva: Ⓒ Miina Tapaninen /SPL

22.6.2022 klo 11:11

U23-naiset kokoontui maanantaina ensimmäistä kertaa Jarmo Matikaisen johtaman valmennustiimin kanssa. Vuoden ensimmäinen maajoukkuetapahtuma alkoi Pajulahdessa, jossa joukkue harjoittelee tänään kolmatta päivää. Huomenna torstaina Pikkuhelmarit matkaa Helsinkiin, jossa se pelaa vuoden ensimmäisen maaottelunsa.

– On ollut hienoa tehdä töitä joukkueen kanssa. Pelaajien motivaatio sekä tekemisen laatu ovat olleet positiivisia asioita. Meillä ei ole paljoa yhteistä aikaa, mutta olemme saaneet paljon aikaan. Maanantaina kävimme läpi puolustus- ja eilen hyökkäyspeliämme – tänään käymme läpi erikoistilanteita, Matikainen avaa.

– Harjoitusten lisäksi olemme muun muassa järjestäneet pelaajakeskusteluja. Kartoitimme pelaajien kanssa heidän tämänhetkisiä tilanteitaan sekä heidän suunnitelmiaan tulevaisuuden osalta. Pelaajakeskusteluissa on ollut myös hyvä tilaisuus käydä läpi yksittäisiä pelillisiä asioita.

Torstain vastus Norja on pelannut Suomea enemmän U23-maaotteluita, ja joukkueen edellisestä ottelusta on vain pari kuukautta aikaa. Huhtikuussa Portugali joutui taipumaan norjalaisille maalein 4–2.

– Norja on suoraviivainen joukkue, mutta sen peli on monipuolistunut viime vuosina. Se on erittäin fyysinen ja nopea ryhmä, joka on vaarallinen erikoistilanteissa. Olen tosi tyytyväinen, että saamme näin kovan tason vastustajan heti vuoden ensimmäiseen tapahtumaamme.

Pikkuhelmareissa on paljon pelaajia, jotka nähtiin myös joukkueen edellisissä maaotteluissa. Yksi heistä on Emmi Siren, joka pelasi viime vuoden kesäkuun Ruotsi- ja Ranska-peleissä. Siren edusti vielä tuolloin TiPS:aa, mutta marraskuussa keskikenttäpelaajan tie vei Kuopioon.

– Minulla on mennyt kaikki tosi hyvin KuPS:ssa. Seurassa on hyvät edellytykset kehittyä futarina. Olemme pelanneet hyvin joukkueena, ja olen saanut hyvän roolin jengissämme. Tuntuu, että KuPS sopii minulle tosi hyvin pelillisesti, Siren sanoo.

Hallitseva mestari on voittanut yhtä lukuun ottamatta kaikki 13 ottelustaan, ja joukkueen maaliero on huimat 54–8. Siren on viimeistellyt maaleista viisi – hän on osunut kahdessa edellisessä ottelussa ja sivunnut jo nyt yhden kauden maaliennätystään.

– Uskon, että kova työmoraalimme on syy menestykseen. Meillä on monipuolisesti pelaajia kaikille pelipaikoille, ja valmennus on saanut revittyä meistä paljon irti. Olen itse päässyt entistä hyökkäävämpään rooliin, ja sitä myötä tekopaikkoja on tullut enemmän, Siren toteaa.

– Haluan totta kai parantaa tekemistäni vielä kauden mittaan. Joukkueena haluamme voittaa mestaruuden sekä menestyä europeleissä mahdollisimman hyvin. Saamme pian tietää ensimmäisen vastustajamme – odotan arvontaa innolla.

Seuraava mahdollisuus mitata omaa tasoaan kansainvälisissä ympyröissä odottaa Sireniä jo huomenna. Siren muistaa, että viime vuoden U23-maaotteluissa oli todella kova tempo, ja samaa voi odottaa myös Norja-pelistä.

– On tosi hyvä, että pääsemme pelaamaan kovia maita vastaan. On siistiä päästä pelaamaan pitkästä aikaa maaottelu – ne jännittävät aina muita pelejä enemmän.

Etkö löytänyt etsimääsi?

Seuraa meitä