U23-naiset nimetty Norja-otteluun

Maaottelu pelataan Helsingin Töölössä (Pallokenttä 2) torstaina 23. kesäkuuta. Kello 12:30 alkavaan otteluun on vapaa pääsy – peliä voi seurata myös Palloliiton YouTube-kanavan välityksellä.

Vilma Koivisto on ehtinyt debytoida myös HelmareissaKuva: Ⓒ Loic Baratoux /SPL

10.6.2022 klo 11:06

U23-naisten uusi päävalmentaja Jarmo Matikainen on nimennyt joukkueen kesäkuun maajoukkuetapahtumaan. Pikkuhelmarit kokoontuu maanantaina 20. kesäkuuta Pajulahden urheiluopistolla ja pelaa muutamaa päivää myöhemmin maaottelun Norjaa vastaan.

– Minulla on odottavaiset fiilikset tulevaa tapahtumaa kohtaan. Olen seurannut pääasiassa Kansallisen Liigan pelaajia, mutta olen saanut Anna Signeulilta ja Rosa Lappi-Seppälältä hyödyllistä infoa Ruotsissa pelaavista suomalaisista, Matikainen avaa.

– Olen tosi tyytyväinen sekä pelaajien että kotimaisen futiksen puolesta siitä, että maaottelu järjestyy. U23-toiminta on tärkeää saada uudestaan liikkeelle – edeltäjäni Lappi-Seppälä sekä Gary Williams tekivät hyvää työtä, ja toivon, että saamme toiminnalle jatkuvuutta.

U23-naisten edelliset pelit ovat vuoden takaa. Suomi osallistui Uddevallassa järjestettyyn turnaukseen, jossa se kohtasi emäntämaa Ruotsin sekä Ranskan. Mukana oli useita pelaajia, jotka astelevat kentälle myös Norjaa vastaan.

– Olen seurannut viime vuosina tyttömaajoukkueita, joten monet pelaajat ovat minulle entuudestaan tuttuja. Joukkue on mielestäni tasapanoinen ja monessa mielessä mielenkiintoinen – useita potentiaalisia pelaajia jäi myös listan ulkopuolelle. On hienoa päästä tekemään töitä tämän ryhmän kanssa.

Matikainen on tutustunut tulevaan vastustajaan videoklippien muodossa. Norja oli tositoimissa viimeksi huhtikuussa, jolloin se kaatoi Portugalin maalein 4–2. Kumpikin maa on pelannut U23-maaotteluita säännöllisesti, mikä Matikaisen mukaan näkyi huhtikuun kamppailussa.

– Norja oli erittäin hyvä etenkin avausjaksolla – joukkueen fyysisyys ja kova prässi taisivat yllättää Portugalin. Toinen jakso oli tasaisempi, ja Portugali pääsi jo maalin päähän. Norja rankaisi vielä kerran lopussa, kun Portugali haki tasoitusta riskillä. Oli kiinnostavaa nähdä, mikä meitä odottaa – mittari on kova niin kuin sen kuuluukin olla.

Suomen joukkue (aiemmat seurat Suomessa):
Milla-Maj Majasaari (mv) AIK (Nice Futis, TPS, Pallo-Iirot)
Anna Koivunen (mv) Linköping FC (Turun Pyrkivä, TPS, TuNL)
Annika Laihanen (mv) HJK (Ilves)
Nana Yang FC Honka (GrIFK)
Liina Nora KuPS (TiPS, FC Kuusysi)
Vilma Oksanen PK-35
Nanne Ruuskanen KuPS (Pallokissat)
Emma Santamäki Umeå IK (VG-62, PaiHa)
Roosa Toivanen PK-35 Vantaa (RaKe, PK-35 Vantaa, VJS)
Joanna Tynnilä HJK (TiPS, VJS)
Eva Nyström Hammarby IF (FC Viikingit, PK-35)