U19-tytöt ja Saksa taistelevat tiistaina lohkovoitosta

Vantaalla pelattava EM-karsintaottelu alkaa kello 13:00 ja näkyy suorana sekä selostettuna Palloliiton YouTube-kanavalla. Myyrmäen jalkapallostadionille on vapaa pääsy.

Suomi on voittanut kaksi ensimmäistä peliään.Kuva: Ⓒ Kalevi Hämäläinen /SPL

4.12.2023 klo 17:50

U19-tytöt (2005 ja myöhemmin syntyneet) varmisti lauantaina paikkansa ensi kevään EM-jatkokarsinnoissa. Avauspelissään Norjan 1–0-lukemin kukistanut Pikkuhelmarit kaatoi Israelin selvästi 3–0 – Vantaalla pelatun ottelun tarkempi raportti löytyy täältä.

– Pidimme eilen vapaapäivän ja latailimme akkuja. Oli tärkeää, että saimme palautua rauhassa sekä henkisesti että fyysisesti. Aloitimme Saksa-peliin valmistautumisen tänä aamuna. Palaverit ja viimeistelyharjoitukset on nyt pidetty – kaikki on valmista huomista ajatellen, päävalmentaja Arttu Pitkäkangas sanoo.

– Olen varma, että olemme iskussa tiistaina. Tämä on meille mahdollisuus, jollaista ei elämän aikana tule monesti vastaan. Pääsemme mittaamaan tasoamme Euroopan huippumaata vastaan, ja aiomme ottaa siitä kaiken irti. Odotamme kaikki innolla huomista ja haluamme ottaa lohkovoiton. Toivottavasti paikan päälle saapuu paljon kannattajiamme.

Saksa porskuttaa Suomen tapaan puhtaalla pelillä – joukkue avasi karsinnat 7–1-murskavoitolla Israelista, ja Norjaa vastaan Saksa latoi tulostaululle lukemat 4–0. Ahkerimmin maaliverkkoja on heiluttanut Melina Reuter, joka osui kummassakin pelissä kahdesti. Komean maalieronsa takia Saksa on lohkokärjessä, ja Suomi tarvitsee kolme pistettä noustakseen piikkipaikalle.

– Saksa oli Norjaa vastaan paljon pallossa, ja Norja joutui vetäytymään melko syvälle. Saksa ratkaisi pelin jo avausjaksolla – Norja kuitenkin pystyi luomaan uhkaa ja maalipaikkoja. Saksalla on heikkouksia, kuten kaikilla muillakin joukkueilla. Saksa on varmasti yksi Euroopan kovimmista futismaista, mutta meillä on hyvät mahdollisuudet yllättää heidät, Pitkäkangas sanoo.

Vastikään FC Hongan riveihin siirtynyt Ilona Walta kertoo, että pelaajat odottavat päätöskamppailua niin ikään innoissaan. Joukkueen itseluottamus on hyvässä kunnossa kahden voiton jälkeen.

– Olemme suoriutuneet joukkueena tosi hyvin. Olemme pelanneet kaksi hyvää ottelua ja pitäneet maalimme puhtaana molemmissa peleissä, joten kokonaisuuteen pitää olla tyytyväinen. On ollut hienoa pelata perheen ja ystävien edessä tutulla stadionilla – karsintapelit Suomessa eivät ole kovin yleisiä, reilut 70 minuuttia Norjaa vastaan kellottanut Walta toteaa.

Walta on yksi pelaajista, jotka olivat mukana kevään 2022 U17-EM-lopputurnauksessa. Saksa juhli samoissa kisoissa EM-kultaa – joukkue kukisti finaalissa Espanjan, jonka Pikkuhelmarit kohtasi lohkovaiheessa.

– Tilanne on se, että tarvitsemme voiton noustaksemme lohkokärkeen. Se tarkoittaa, että meidän täytyy olla rohkeita. Nämä ovat parhaita pelejä, kun pääsemme mittaamaan tasoamme noin kovaa joukkuetta vastaan. Olemme tunteneet toisemme pitkään, ja siitä on iso etu, kun tietää millaisia pelikavereita on ympärillä. Meillä on tosi hyvä fiilis joukkueessa ja paljon luottoa toisiimme, Walta päättää.

Tiistain 5.12. ohjelma:
Klo 13:00 Suomi – Saksa, Myyrmäen jalkapallostadion (Vantaa)
Klo 13:00 Israel – Norja, Mustapekka Areena (Helsinki) *

* Israelin ottelut pelataan tyhjille katsomoille – muihin otteluihin on vapaa pääsy. Suomen ja Saksan välinen ottelu näkyy suorana sekä selostettuna Palloliiton YouTube-kanavalla. Sarjataulukon ja otteluiden tilastot löydät Palloliiton Tulospalvelusta.

Etkö löytänyt etsimääsi?

Seuraa meitä