U19-tytöt varmisti EM-jatkokarsintapaikan Israel-voitolla

Lilli Halttunen osui kahdesti ja Anelma Lahikainen kerran, kun Suomi juhli 3–0-voittoa.

Suomen avaus Israelia vastaan.Kuva: Ⓒ Kalevi Hämäläinen /SPL

2.12.2023 klo 15:13

U19-tytöt (2005 ja myöhemmin syntyneet) jatkoi vahvoja esityksiään tänään lauantaina, kun Israel kaatui maalein 3–0. Suomi nousi voitolla kuuteen pisteeseen ja EM-karsintalohkonsa kärkipaikalle – joukkue varmisti samalla paikkansa EM-jatkokarsinnoissa. Vantaan Myyrmäessä pelatun kamppailun tallenne löytyy Palloliiton YouTube-kanavalta.

Suomi otti komennon heti alussa, ja pelin painopiste oli vahvasti Israelin kenttäpuoliskolla. Lilli Halttunen pääsi kahdeksannella minuutilla hyvään paikkaan, mutta hyökkääjän ohjaus meni ohi etukulman – muutamaa minuuttia myöhemmin Agam Haviv venyi pariin hienoon torjuntaan, kun Nelli Kalske ja Halttunen pääsivät kokeilemaan lähietäisyydeltä.

Jutta Angeria sai loistavan paikan avausmaaliin vartin kohdalla, mutta Haviv ehti jälleen pallon tielle – hetki tästä Halttunen laukoi aavistuksen yli maalin. Avausmaali nähtiin lopulta 25. minuutilla, kun Angeria antoi Halttuselle erinomaisen syötön, ja hyökkääjä viimeisteli varmasti. Maalin jälkeen Suomella oli hieman haasteita luoda lisää paikkoja, mutta kotijoukkueella oli koko ajan hyvä kontrolli pelistä.

Halttunen osui toistamiseen kymmenisen minuuttia myöhemmin. Milja Kiviranta antoi tarkan kulmapotkun, ja Halttusen upea pusku pomppi verkon perukoille. Angerialla ja Kalskeella oli hyvät tilaisuudet tehdä Pikkuhelmareiden kolmas maali vielä ennen taukoa, mutta pukukoppeihin poistuttiin 2–0-lukemissa.

Israel aloitti toisen jakson varsin pirteästi, mutta Suomi piti vieraat poissa boksistaan, ja Siiri Forsström sai yhä olla maalillaan hyvin rauhassa. Ensimmäisen vartin aikana Pikkuhelmarit ei onnistunut luomaan paikkoja samaan tahtiin kuin avausjaksolla – tunnin kohdilla paine Israelin puolustuskolmanneksella alkoi kasvamaan. Lotta Kalske oli erittäin lähellä maalintekoa 70. minuutilla, mutta hienon ottelun pelannut Haviv torjui terävän vedon kulmapotkuksi.

Suomen 3–0-maali syntyi 78. minuutilla. Elli Mäkipelkolan kulmapotku tavoitti Anelma Lahikaisen pään, ja puolustaja puski EM-karsintojen avausosumansa. Verkko heilui jälleen pari minuuttia myöhemmin, mutta pallo oli ylittänyt päätyrajan, eikä maalia hyväksytty. Nelli Kalskeella oli vielä loppuhetkillä hyvä paikka lisätä Suomen johtoa – Haviv sai näppinsä väliin, eikä lisäosumia nähty.

– Meillä on takana seitsemän päivää yhdessä, ja olemme voittaneet molemmat ottelumme sekä pitäneet maalimme puhtaana. Kaikki pelaajamme ja koko joukkueemme ansaitsee siitä ison kiitoksen. Olemme juuri niissä asemissa, missä halusimme olla kahden pelin jälkeen, päävalmentaja Arttu Pitkäkangas sanoi.

Israel-ottelu oli Pitkäkankaan mukaan henkisesti melko raskas. Vastustaja teki Suomen pelaamisen juuri niin hankalaksi kuin päävalmentaja odotti.

– Israel rikkoi pelin rytmiä ja pelasi aikaa heti pelin alusta asti. Pelissä oli paljon katkoja, ja he ottivat niistä kaiken irti. Meidän oli tärkeää säilyttää keskittyminen omassa tekemisessä, ja onnistuimme siinä. Pystyimme luomaan paljon maalipaikkoja – iso tavoitteemme oli se, että pääsisimme mahdollisimman usein boksiin ja maalin lähelle, mutta siinä emme täysin onnistuneet. Ratkaisevat syöttömme lähtivät vähän liian kaukaa, Pitkäkangas totesi.

– Saimme paljon erikoistilanteita ja teimme niistä kaksi hienoa maalia. Olimme tehneet paljon töitä erikoistilanteiden kanssa, ja se näkyi – meillä oli useita paikkoja, joista olisi voinut tulla lisämaaleja. Israelilla oli paljon pelaajia boksissa ja maalin edessä, mutta onnistuimme tekemään tarvittavat maalit.

Pikkuhelmarit päättää EM-karsintaturnauksen tiistaina, jolloin Suomi pelaa lohkovoitosta Saksaa vastaan. Vantaalla Myyrmäen jalkapallostadionilla pelattava ottelu alkaa kello 13:00 – katsomoon on vapaa pääsy.

– Meillä on hyvät lähtökohdat viimeiseen otteluumme, ja palautuminen on jo käynnissä. Tarvitsemme kaikkia pelaajiamme näissä tiiviissä karsintaturnauksissa. Lisäksi upea asia tänään oli Eevi Paakkarin sisääntulo ja maajoukkuedebyytti.

Turnauksen otteluohjelma:

Lauantai 2.12.
Klo 18:00 Saksa – Norja, Myyrmäen jalkapallostadion (Vantaa)

Tiistai 5.12.
Klo 13:00 Suomi – Saksa, Myyrmäen jalkapallostadion (Vantaa)
Klo 13:00 Israel – Norja, Mustapekka Areena (Helsinki) *

* Israelin ottelut pelataan tyhjille katsomoille – muihin otteluihin on vapaa pääsy. Suomen kaikki ottelut näkyvät suorana ja selostettuna Palloliiton YouTube-kanavalla. Sarjataulukon ja otteluiden tilastot löydät Palloliiton Tulospalvelusta.

Etkö löytänyt etsimääsi?

Seuraa meitä