U19-tytöt avaa EM-jatkokarsinnat Puolaa vastaan

Keskiviikon ottelu alkaa kello 16.00 Suomen aikaa. EM-jatkokarsintojen kaikki ottelut näkyvät suorana Bosnia-Hertsegovinan jalkapalloliiton YouTube-kanavalla.

Suomen joukkue EM-jatkokarsinnoissa.

2.4.2024 klo 19:26

U19-tytöt (2005 ja myöhemmin syntyneet) pelaa huomenna keskiviikkona EM-jatkokarsintojen ensimmäisen ottelunsa. Pikkuhelmarit arvottiin samaan karsintalohkoon Hollannin, Puolan ja turnausemäntä Bosnia-Hertsegovinan kanssa – vain lohkovoittaja etenee Liettuassa heinäkuussa pelattavaan EM-lopputurnaukseen.

Suomen joukkue kokoontui Vantaalla sunnuntaina ja harjoitteli kerran kotimaassa ennen lähtöä. Päävalmentaja Arttu Pitkäkankaan mukaan kaikki Suomen pelaajat ovat pystyneet harjoittelemaan normaalisti.

– Sunnuntai oli rankka matkustuspäivä, ja saavuimme aika myöhään perille. Oli tärkeää, että saimme vedettyä ensimmäiset treenit jo sunnuntaina – valmistautuminen on jatkunut eilen ja tänään. Harjoitukset ovat menneet erinomaisesti, ja pelaajat ovat hyvässä iskussa. Koko joukkue on varmasti samalla sivulla siitä, mitä haluamme tehdä Puolaa vastaan, Pitkäkangas toteaa.

Pikkuhelmarit pelasi edelliset maaottelunsa helmikuun lopulla, kun Irlanti kaatui tuplamaaottelun molemmissa osissa. Pitkäkankaan mukaan peleissä tapahtui paljon asioita, joita Suomi voi ottaa mukaan EM-jatkokarsintoihin.

– Olimme tyytyväisiä varsinkin avaamisvaiheeseemme. Saimme paljon kiihdytyshetkiä ja pääsimme etenkin toisessa Irlanti-pelissä useasti selustaan. Pääsimme paikoille sekä keskustan että leveyden kautta. Olemme käyneet läpi prässiämme ja sitä, kuinka haluamme sen käynnistää – meidän tulee olla aggressiivisia irtopalloissa ja hyökätä vastaan, kun se on mahdollista.

Aura Nyholm oli sivussa Pikkuhelmareiden Irlanti-peleistä, mutta luottopuolustaja palasi pelikuntoon ennen karsintoja. Nyholm kertoo, että pelaajien keskuudessa on erinomainen tunnelma.

– Ilmassa ei ole kauheasti ylimääräistä jännitystä, vaan pelaajat ovat innoissaan huomisesta. Irlanti-peleissä oli paljon hyvää, ja myös treeneissä on näkynyt hyviä asioita. Olemme saaneet onnistumisia ja tiedämme, että pystymme toteuttamaan pelitapaamme kentällä. Pallollinen pelimme on mennyt eteenpäin, ja uskon, että onnistumme huomenna rikkomaan Puolan muodon ja luomaan tarvittavan määrän paikkoja.

FC Honkaan täksi kaudeksi siirtynyt Nyholm on yksi Suomen pelaajista, joilla on mukavia muistoja Bosnia-Hertsegovinasta. Puolustaja oli pari vuotta sitten mukana U17-EM-lopputurnauksessa, jossa Suomi pelasi lohkovaiheen ottelunsa Mostarissa ja Široki Brijegissä.

– Koko joukkueemme tietää, että kisapaikka on täysin mahdollinen asia – olemme saavuttaneet sen jo kerran yhdessä. Aiempi kokemuksemme EM-jatkokarsinnoista ja -lopputurnauksesta antaa meille paljon luottoa ja itseluottamusta. Haluamme päästä EM-kisoihin myös uudestaan.

Puola eteni EM-jatkokarsintoihin viime lokakuussa, kun joukkue sijoittui lohkonsa kolmanneksi. Puola aloitti karsinnat 1–1-tasapelillä Tanskaa vastaan, mutta kärsi seuraavassa pelissä 0–4-tappion Itävallalle. Jatkopaikka varmistui päätösottelussa, kun Montenegro kaatui selvästi 5–0.

Suomen avausvastustaja on jatkanut voittojen tiellä tämän kevään maaotteluissa. Puola voitti helmikuussa sekä Unkarin, Portugalin että Itävallan – Pitkäkangas uskoo, että Suomi joutuu kovaan testiin.

– Puola on urheilullinen joukkue, jolla on selkeä pelitapa. He etenevät erittäin suoraviivaisesti – se on aiheuttanut monelle vastustajalle hankaluuksia, ja Puola on saanut hyviä tuloksia. Esimerkiksi Tanska-tasapeli oli osoitus siitä, että Puola pystyy haastamaan kovia maita. Tiedämme hyvin heidän vahvuutensa, ja olemme pyrkineet löytämään hetkiä, joissa he eivät ole niin vahvoja. Tärkeintä, että pidämme kiinni omasta identiteetistämme ja käytämme vahvuuksiamme, Pitkäkangas avaa.

– On todella tärkeää, että säilytämme maltin. Meidän ei tarvitse ratkaista kaikkea hetkessä, vaan olemme kärsivällisiä ja teemme yhden asian kerrallaan. Se tuottaa ihan varmasti tulosta. Oma rento suorituksemme riittää takuulla hyvään peliin ja tulokseen.

Suomen ottelut EM-jatkokarsintaturnauksessa (Suomen aikaa):
Ke 3.4. klo 16.00 Puola – Suomi, Novi Gradski (Ugljevik)
La 6.4. klo 16.00 Suomi – Bosnia-Hertsegovina, Novi Gradski (Ugljevik)
Ti 9.4. klo 16.00 Suomi – Hollanti, Novi Gradski (Ugljevik)

Etkö löytänyt etsimääsi?

Seuraa meitä