U19-tytöt nimetty huhtikuun EM-jatkokarsintaturnaukseen

Suomen joukkue ja otteluohjelma löytyvät uutisen lopusta – Palloliitto selvittää mahdollisuutta pelien striimaamiseen.

Pikkuhelmarit pääsee karsintoihin parin voiton siivittämänä.Kuva: Ⓒ Kalevi Hämäläinen /SPL

19.3.2024 klo 13:55

U19-tytöt (2005 ja myöhemmin syntyneet) taistelee huhtikuun alussa paikasta EM-lopputurnaukseen. Suomi pelaa A6-lohkossa Hollannin, Puolan sekä turnausemäntä Bosnia-Hertsegovinan kanssa. Vain lohkovoittaja etenee Liettuassa heinäkuussa pelattaviin EM-kisoihin.

Päävalmentaja Arttu Pitkäkangas nimesi joukkueeseen kaksi maalivahtia ja 15 kenttäpelaajaa. Joukkuetta täydennetään kolmella pelaajalla 27. maaliskuuta mennessä. Suomi matkaa Bosnia-Hertsegovinaan 31. maaliskuuta ja avaa karsinnat 3. huhtikuuta.

– Tarvitsemme lisäaikaa, sillä meillä on vielä muutamia kysymysmerkkejä. Saamme Aura Nyholmin ja Milja Kivirannan takaisin vahvuuteemme, mutta Lotta Kalske ja Sofia Jahnukainen ovat valitettavasti loukkaantuneita. Muuten runko on sama kuin Irlanti-tuplamaaottelussa, Pitkäkangas avaa.

Suomi kohtasi Irlannin kahdesti helmikuun lopussa. Ensimmäinen ottelu päättyi Pikkuhelmareiden 1–0-voittoon, ja kenraaliharjoituksessa Suomi oli parempi lukemin 2–0. Pitkäkankaan mukaan joukkueessa on karsintojen alla hyvin luottavaiset fiilikset.

– Tapahtuma oli valmistautumisemme kannalta erittäin tärkeä. Voitot nostivat itseluottamustamme, ja ilmapiiri joukkueessa on edelleen vahva. Lisäksi saimme kehitettyä pelaamistamme. Avaamisemme tuottaa paljon kiihdytyshetkiä, ja tavoitteenamme on ollut päästä useammin vastustajan selustaan sekä luoda enemmän maalipaikkoja, Pitkäkangas sanoo.

– Tätä näkyi etenkin toisessa Irlanti-ottelussa – pääsimme selustaan 18 kertaa ja boksiin 21 kertaa. Loimme paljon paikkoja ja teimme kaksi maalia, mutta paremmalla viimeistelyllä olisimme voineet osua useammin. Tämän työstämistä jatkamme tulevissa karsinnoissa.

Joukkueessa on useita pelaajia, joilla on arvokisakokemusta U17-vaiheesta. Pitkäkangas uskoo, että tästä on paljon hyötyä koko joukkueelle.

– Meillä on edessä tämän projektin kohokohta – olemme valmistautuneet tähän lähes puolentoista vuoden ajan. Lohkomme on kova, kuten se on tässä vaiheessa aina. Lopputurnaukseen eteneminen vaatiin isojen maiden voittamista, mutta lähdemme karsintoihin yksi peli kerrallaan -ajatuksella, Pitkäkangas jatkaa.

– Kaikki keskittymisemme on Puola-pelissä. Osoitimme syksyn karsinnoissa, että pystymme haastamaan ja voittamaan Euroopan parhaita maita. Meillä on kaikki mahdollisuudet jatkoon, ja se on ainoa tavoitteemme.

Suomen joukkue (aiemmat seurat Suomessa):
Siiri Forsström (mv), HJK (Valtti)
Emilia Dannbäck (mv), Puskas Akademi (EPS, NuPS)
Aura Nyholm, FC Honka (HPS, HJK, VJS)
Pinja Turkia, KTP (FC Peltirumpu, MyPa)
Helmi Raijas, HJK (HFA, Valtti, FC Viikingit)
Niitty Hahl, KuPS (Pallokissat, Porrassalmen Urheilijat -62)
Nelli Kalske, HJK (EPS)
Cecilia Ek, Umeå IK (PK-35 Vantaa, HFA, JyPK)
Hilla Romppanen, PK-35 Vantaa (PKKU, KP-75, ToTe, HIFK)
Anela Ljesnjanin, Ilves (KaaPo, TPS, EuPa, Lauttakylän Luja)
Elli Mäkipelkola, Ilves (SeMi, FC Sport-j)
Milja Kiviranta, HJK (FC KTP, Jäntevä)
Ilona Walta, FC Honka (PK-35 Vantaa, HJK, PPS)
Jutta Angeria, HPS (ONS, OLS)
Elli Seiro, FC Honka (EPS)
Amelia Luotonen, Ilves (MuSa)
Lilli Halttunen, HJK (LePa, FC Espoo)
Helmi Perkaus, Ilves (MuSa, Nice Futis) *
Aamu Kinnunen, FC Lahti (PEPO, FC Kuusysi) *
Tilda Råtts, Åland United (FC Sport) *

* nimetty 27.3.

Suomen ottelut EM-jatkokarsintaturnauksessa (Suomen aikaa):
Ke 3.4. klo 16.00 Puola – Suomi, Novi Gradski (Ugljevik)
La 6.4. klo 16.00 Suomi – Bosnia-Hertsegovina, Novi Gradski (Ugljevik)
Ti 9.4. klo 16.00 Suomi – Hollanti, Novi Gradski (Ugljevik)

Palloliitto selvittää mahdollisuutta pelien striimaamiseen.

Etkö löytänyt etsimääsi?

Seuraa meitä