U19-pojat nimetty Serbian turnaukseen

Otteluiden mahdollisista striimeistä tiedotetaan myöhemmin. Suomen joukkue sekä otteluohjelma löytyvät uutisen lopusta.

Liimatta on kuulunut viime vuosina ikäluokkansa (2004) runkopelaajiin. Nyt hän on ottanut ensimmäiset askeleensa U21-maajoukkueessa.Kuva: Ⓒ Bildbyrån /Mathias Bergeld

7.9.2022 klo 13:39

U19-pojat (2004 ja myöhemmin syntyneet) osallistuu syyskuun lopulla Serbiassa pelattavaan kovatasoiseen turnaukseen. Suomi aloittaa turnauksen isäntämaata vastaan ja kohtaa kahdessa muussa ottelussaan Ranskan sekä Portugalin. Turnaus valmistaa Minihuuhkajia marraskuun EM-karsintaan, jossa Suomi kisaa kahdesta jatkokarsintapaikasta Israelin, Kroatian sekä Färsaarten kanssa.

– On mahtavaa päästä pelaamaan Euroopan kärkimaita vastaan. Turnaus on meille todella arvokas ennen marraskuun EM-karsintoja. Pelaajille nämä ovat niin ikään erittäin tärkeitä kokemuksia – peleissä tulee olemaan todella kova tempo. Meidän täytyy sopeutua siihen mahdollisimman nopeasti, päävalmentaja Peter Lundberg toteaa.

Minihuuhkajien edelliset tapahtumat ovat kesäkuulta, jolloin joukkue pelasi maaotteluita kahden ryhmän voimin. Ruotsin turnauksessa Suomi kukisti sekä Ruotsin että Unkarin – Baltic Cupissa tuloksena oli voitto ja kaksi tasapeliä, jotka oikeuttivat turnauksen hopeaan.

– Kesäkuun tapahtumat olivat onnistuneita. Pelasimme hyvin erityisesti Ruotsia vastaan ja otimme mielestäni isoja askelia eteenpäin. Toivon, että pystymme jatkamaan kehitystämme myös tulevissa peleissä. Ne ovat astetta kovempia, ja meiltä vaaditaan kentällä enemmän.

Ikäluokan terveystilanne on huomattavasti parempi kuin kesäkuussa, jolloin Miska Ylitolva, Jimi Tauriainen, Jesse Kilo sekä Luka Hyryläinen jäivät sivuun loukkaantumisten takia. Hyryläinen on nelikosta ainoa, joka ei ole tällä hetkellä pelikunnossa – Hoffenheimiin siirtynyt keskikenttäpelaaja on näillä näkymin käytettävissä EM-karsinnoissa.

– Meillä on lähes käytössämme lähes kaikki pelaajat, ja monella heistä on hyvä rooli seurajoukkueessaan. Tomas Galvez ja Juho Talvitie ovat mukana 2005-ikäluokasta – U18-maajoukkue pelaa samaan aikaan Tshekin turnauksessa, ja muilla pelaajilla on siellä hyvä mahdollisuus antaa näyttöjä.

Suomen ottelut (Suomen aikaa):
To 22.9. 18:00 Serbia – Suomi, Subotica City Stadium
La 24.9. 17:00 Ranska – Suomi, Senta
Ma 26.9. 16:00 Suomi – Portugali, Kula

Suomen joukkue (aiemmat seurat Suomessa):
Luka Nokelainen (mv) KäPa
Aleksi Partanen (mv) KTP (Äänekosken Huima, JJK, HJK)
Miska Ylitolva HJK (RoPS, FC Santa Claus, Tervarit)
Tomas Galvez Manchester City
Rony Jansson Kalmar FF (HJK, GrIFK)
Yanick Abayomi Chemnitzer FC
Arttu Lötjönen FC Jazz (ToVe)