U18-pojat nimetty Tshekin turnaukseen

Otteluiden mahdollisista striimeistä tiedotetaan myöhemmin. Suomen joukkue sekä otteluohjelma löytyvät uutisen lopusta.

Aaro Tiihonen kuului U17-vaiheessa ikäluokan runkopelaajiin.Kuva: Nico Dewaele

6.9.2022 klo 15:45

U18-pojat (2005 ja myöhemmin syntyneet) tekee paluun tosipeleihin Tshekissä syyskuun lopulla. Minihuuhkajat osallistuu kuuden maan turnaukseen Kai Nyyssösen johdolla – U18-päävalmentaja Peter Lundberg on samaan aikaan Serbian turnauksessa U19-poikien kanssa.

– On hienoa lähteä korkeatasoiseen turnaukseen poikien kanssa – olin mukana, kun ikäluokan maajoukkuetoiminta alkoi vajaat kolme vuotta sitten. Vastustajiemme lisäksi turnaukseen osallistuvat Yhdysvallat sekä Saksa, joten olemme kovassa seurassa, Nyyssönen toteaa.

– Vaikka Peter ei ole paikan päällä Tshekissä, on hän vahvasti mukana turnauksessa. Olemme miettineet etukäteen pelitapaamme, ja olemme Peterin kanssa yhteistyössä myös turnausviikon mittaan.

Muutama pelaajista oli kesäkuussa U19-poikien mukana, mutta ikäluokan edelliset maaottelut ovat maaliskuulta. Minihuuhkajat pelasi tällöin EM-jatkokarsintaturnauksessa, josta lopputurnaukseen etenivät Bulgaria sekä isäntämaa Portugali. Suomi voitti karsinnoissa Irlannin, mutta jäi lohkon kolmannelle sijalle.

– U18-ikäluokka on tietynlainen välivaihe, kun silloin ei karsita EM-kisoihin. Ikäluokka karsii taas ensi vuonna, jolloin ohjelmaa on tiiviimmin – oli tärkeää, että saimme tämän mahdollisuuden tälle syksylle. Tämä on meille hyvä mahdollisuus katsastaa pelaajia, Nyyssönen sanoo.

– Pelaajavalinnat olivat pääasiassa Peterin sekä Erkan (V. Lehtola) käsissä. Runko on tuttu Erkan U17-maajoukkueesta, mutta mukaan on löydetty muutamia uusia pelaajia. Olemme löytäneet ryhmän, jonka kanssa on hyvä lähteä katsomaan, missä menemme tällä hetkellä – tästä alkaa matka kohti syksyn 2023 karsintoja.

Suomen ottelut (Suomen aikaa):
Ke 21.9. klo 17:00 Meksiko – Suomi, Dolní Němčí
Pe 23.9. klo 17:00 Tshekki – Suomi, Kroměříž
Su 25.9. klo 11:00 Suomi – Slovakia, Brumov

Suomen joukkue (aiemmat seurat Suomessa):
Alex Ramula (mv) HJK (LePa, FC Espoo)
Aleksi Piispa (mv) KäPa (FC Honka, Espoon Tikka)
Dario Naamo FC Honka (KäPa, TiPS)
Jaakko Moisio Ilves
Lucas von Hellens CS Maritimo
Gabriel Sillanpää VPS
Aaro Tiihonen RoPS (FC Santa Claus)
Jere Riissanen Ilves
Ilkka Miettinen FC Honka
Aaro Soiniemi KäPa (NJS)
Daniel Armstrong Atalanta BC (Ilves)
Vincent Ulundu FC Honka (KäPa, HJK)
Yllson Lika HJK (BK-46) (nimetty Aaro Toivonen HJK (FC Espoo, FC Kasiysi) tilalle 18.9.)
Lauri Laine FC Honka
Ville Vuorinen HJK (FC Espoo, Espoon Tikka, HooGee)
Joonas Kekarainen KäPa (VJS)
Dren Terrnava Parma (TPS, TuNL)