U18-tytöt nimetty Unkari-tuplamaaotteluun

Maaottelut pelataan Gyirmótissa 30.5. ja 3.6. Palloliitto selvittää mahdollisuutta maaotteluiden striimaamiseen.

Anelma Lahikainen kuului myös vuotta vanhemman ikäluokan runkopelaajiin.Kuva: Ⓒ Kalevi Hämäläinen /SPL

15.5.2024 klo 13:55

U18-tytöt (2006 ja myöhemmin syntyneet) matkaa toukokuun lopulla Unkariin, jossa Pikkuhelmarit pelaa tuplamaaottelun emäntämaata vastaan. Maajoukkuetapahtuma on ikäluokalle vuoden ensimmäinen – osa pelaajista kuitenkin nähtiin vuotta vanhempien EM-karsinta- ja EM-jatkokarsintaryhmissä.

– On upeaa aloittaa uusi projekti – meillä on jälleen mielenkiintoiset ikäluokat (2006–07), ja hienoa, että saamme tuplamaaottelun heti tähän touko-kesäkuun ikkunaan. Kalenterimme on kesän osalta muutenkin erinomainen, koska kohtaamme Tshekin kahdesti heinäkuun ikkunassa ja pidämme 2007-ikäluokalle oman leirin samaisessa ikkunassa, päävalmentaja Arttu Pitkäkangas avaa.

– Tarkkailun suhteen on pitänyt kiirettä, koska näiden ikäluokkien potentiaaliset pelaajat pelaavat useissa eri sarjoissa – esimerkiksi Kansallisessa Liigassa, Naisten Ykkösessä ja Kakkosessa sekä BSM:ssä. Lisäksi useat pelaajat ovat toki antaneet näyttöjä myös tämän vuoden nuorten maaotteluissa. Kuten aina, etenkin kun joukkuetta valitaan kahdesta ikäluokasta, valinnat ovat olleet haastavat. Kilpailu paikoista on äärimmäisen kovaa.

Unkari pelasi Suomen tapaan kevään U19-EM-jatkokarsinnoissa. Joukkue taipui Ruotsille sekä Saksalle, eikä päätöskamppailun voitto Romaniasta riittänyt kisapaikkaan – Pitkäkankaan mukaan Unkari on aiemmissa projekteissaan puolustanut erittäin tiiviisti.

– He haluavat suojella keskustaa ja ohjata vastustajan laidoille. Meidän pallollisen vaiheemme toimintomme tulee olla laadukasta ja tehokasta, jotta pääsemme riittävästi heidän muotonsa sisälle ja sitä kautta selustaan, jotta pystymme luomaan paljon maalintekopaikkoja. Unkari tulee varmasti olemaan kova ja hankala vastus, Pitkäkangas sanoo.

– Unkarilla on muutamia erinomaisia hyviä yksilöitä – etenkin laitapelaajat ovat vaarallisia ohittamaan. Pallollisessa vaiheessa he pyrkivätkin eri keinoin saamaan palloa mahdollisimman paljon näille pelaajille ja sitä kautta päästä luomaan maalitekotilanteita, Pitkäkangas jatkaa.

– Pallottomassa vaiheessamme tulemme harjoittelemaan prässiämme. Keskitymme myös paljon vastahyökkäyksiemme toimintoihin, jotta saisimme niistä mahdollisimman paljon tehoja irti.

Suomen joukkue (aiemmat seurat Suomessa):
Venla Roine (mv), TPS (KaaNa)
Viivi Mäki-Kamppi (mv), Ilves (SJK, SeMi, KaNu)
Anelma Lahikainen, HJK (SAPA)
Pinja Turkia, FC KTP (FC Peltirumpu, MyPa)
Noora Karvonen, HJK (Valtti, FC Kontu)
Nanna Nyman, ONS (OrPa, Oulu Blue Cats)
Aamu Kinnunen, FC Lahti (PEPO, FC Kuusysi)
Edit Mare, HJK
Sanni Kouva, KuPS (ONS)
Ida Heikkinen, FC Honka (FC WILD)
Eevi Paakkari, JyPK
Anela Ljesnjanin, Ilves (KaaPo, TPS, EuPa, LLuja)
Milja Kiviranta, HJK (FC KTP, Jäntevä)
Tessa Perttula, Ilves (SeMi, VIFK)
Ilona Walta, FC Honka (PK-35 Vantaa, HJK, PPS)
Olivia Ulenius, Åland United (IFK Mariehamn)
Iiris Holmström, HJK (Valtti)
Tilda Råtts, Åland United (FC Sport)
Sofia Jahnukainen, HPS (PKKU, TuPS)
Jelena Todoshchenko, FC Honka (EPS, HooGee, FC Kirkkonummi, EsPa, AC Kirkkonummi, FC Espoo)

Suomen ottelut (Suomen aikaa):
To 30.5. klo 19.00 Unkari – Suomi, Gyirmót
Ma 3.6. klo 12.00 Unkari – Suomi, Gyirmót

Palloliitto selvittää mahdollisuutta maaotteluiden striimaamiseen.