U17-tytöt nimetty heinäkuun PM-turnaukseen

Pikkuhelmarit kohtaa avausottelussaan Ruotsin, ja muut kaksi vastustajaa selviävät myöhemmin. Kaikki Suomen ottelut pyritään näyttämään suorana Palloliiton YouTube-kanavalla.

Emilia LaihoKuva: Ⓒ Kalevi Hämäläinen /SPL

16.6.2022 klo 08:33

U17-tytöt (2006 ja myöhemmin syntyneet) osallistuu Norjassa heinäkuun alussa järjestettävään PM-turnaukseen. Perinteikkään turnauksen pelitapa on tällä kertaa hieman erilainen – aikaisemmin turnaus on pelattu kahdessa neljän joukkueen lohkossa, mutta nyt pelit alkavat suoraan puolivälieristä.

– Me pelaamme Ruotsia vastaan – muut otteluparit ovat Norja–Islanti, Tanska–Färsaaret ja Hollanti–Intia. Voittajat jatkavat välieriin, ja häviäjät pelaavat sijoista 5–8. Intia pelannee vuotta vanhempien joukkueella, sillä he järjestävät 2005 syntyneiden MM-kisat marraskuussa, päävalmentaja Marko Saloranta avaa.

Pikkuhelmarit osallistui huhtikuussa UEFA Development -turnaukseen, jossa se kaatoi emäntämaa Walesin, mutta kärsi tappiot Tanskalle ja Sveitsille. Mukana on paljon samoja kasvoja kuin Walesin turnauksessa – nyt joukkue saa mukaan myös toukokuun U17-EM-kisoissa nähdyt pelaajat. Täysin uusina pelaajina PM-turnaukseen nimettiin Nanna Nyman sekä Edit Mare.

– EM-kisoissa pelanneet pelaajat tuovat joukkueeseen tärkeää kokemusta kovista paikoista. Muutamilla ikäluokan pelaajilla on valitettavasti ollut loukkaantumisia ja sairasteluja, eivätkä kaikki päässeet tällä kertaa mukaan. Kasassa on joka tapauksessa hyvä nippu – monella pelipaikalla oli tosi kova kilpailu.

U17-tyttöjen tähtäin on lokakuun loppupuolen EM-karsinnoissa. Suomi pelaa jatkokarsintapaikoista emäntämaa Pohjois-Irlannin, Irlannin sekä Itävallan kanssa – kolme maata etenee jatkoon alkulohkosta. Lue lisää täältä

– Pyrimme saamaan syyskuulle tuplamaaottelun, mutta muita tapahtumia meillä ei ennen karsintoja ole. Yhteisiä päiviä ei ole paljon, ja haluamme ottaa PM-turnauksesta kaiken mahdollisen irti.

Suomen otteluohjelma (Suomen aikaa):
Pe 1.7. klo 17:00 Suomi – Ruotsi (Jessheim Stadion)
Ma 4.7. (vastustaja, alkamisaika sekä pelipaikka selviävät myöhemmin)
To 7.7. (vastustaja, alkamisaika sekä pelipaikka selviävät myöhemmin)

Suomen joukkue (aiemmat seurat Suomessa):
Venla Roine (mv) TPS (KaaNa)
Viiivi Mäki-Kamppi (mv) SJK (SeMi, Kanu)
Pinja Turkia FC Peltirumpu (MYPA)
Anelma Lahikainen HJK (SAPA)
Nanna Nyman ONS (OrPa, Oulu Blue Cats)
Ida Heikkinen FC Honka (FC WILD)
Edit Mare HJK