U17-pojat aloittaa EM-jatkokarsinnat keskiviikkona

Vantaalla Myyrmäen jalkapallostadionilla pelattava Belgia-ottelu alkaa kello 18.30 – lisätietoa lipunmyynnistä löydät uutisen lopusta. Minihuuhkajien karsinta-avaus näkyy suorana ja selostettuna Palloliiton YouTube-kanavalla.

Minihuuhkajat harjoitteli sunnuntaina Espoon Laaksolahdessa.Kuva: Ⓒ Kalevi Hämäläinen /SPL

19.3.2024 klo 18:12

U17-poikien (2007 ja myöhemmin syntyneet) EM-jatkokarsintaturnaus potkaistaan käyntiin huomenna keskiviikkona. Suomi isännöi karsintalohkoa, jossa pelaavat myös Hollanti, Belgia ja Italia. EM-jatkokarsintojen lohkovoittajat (8) sekä seitsemän parasta lohkokakkosta etenevät Kyproksella touko-kesäkuussa järjestettävään EM-lopputurnaukseen.

Minihuuhkajat kokoontui Vantaalla viime sunnuntaina, ja muutama pelaaja saapui Italiasta kotimaahan eilen maanantaina. Päävalmentaja Erkka V. Lehtola kertoo, että kaikki pelaajat ovat valmennuksen käytettävissä karsinta-avauksen alla.

– Olemme tyytyväisiä siihen, kuinka valmistautuminen on sujunut. Kaikki on sujunut suunnitelmien mukaan, eikä takapakkia ole tullut. Laaksolahden kenttä oli sunnuntaina hieman jäinen, mutta tänään ja eilen olemme päässeet harjoittelemaan loistavissa olosuhteissa, Lehtola sanoo.

– Tänään aistin hieman sellaista tunnetta, että matsipäivä lähestyy. Nämä karsinnat ovat meille kaikille tosi iso juttu – kun ensimmäinen peli viimein koittaa, pieni jännitys on luonnollista. Toivon, että se tulee huomenna ulos myönteisellä tavalla. Meillä on tutut ja hyvät rutiinit, joihin luotamme.

David Weiss on yksi Suomen pelaajista, jotka pelasivat edelliset maaottelunsa viime vuoden puolella. Italialaisseura Sassuolo Calciota edustava Weiss joutui seuraamaan alkuvuoden Portugali- ja Islanti-tuplamaaottelut YouTuben välityksellä. Neljän ottelun saldona oli kaksi voittoa, tasapeli sekä tappio.

– On tuntunut upealta nähdä äijiä ja päästä treenaamaan heidän kanssaan. Minua on harmittanut tosi paljon, etten ole päässyt pelaamaan maaotteluita – kannustin kuitenkin joukkuetta katsomalla jokaisen pelin. Fiilis joukkueessa on mielestäni hyvä. Kaikki ovat valmiina taistelemaan näissä kovissa peleissä. Uskomme joukkueeseemme ja haluamme näyttää tasomme näitä maita vastaan. Meillä on hyvät mahdollisuudet pärjätä karsinnoissa.

Suomen avausvastustaja Belgia sijoittui syksyn EM-karsinnoissa lohkokakkoseksi. Joukkue murskasi Gibraltarin 4–0 ja kärsi 0–1-tappion Walesille – kolmatta ottelua Belgia ei pelannut, sillä Israel ei osallistunut karsintoihin.

– Yleensä meillä on tässä vaiheessa varma ja kirkas kuva vastustajastamme, mutta Belgia ei ole pelannut viime marraskuun jälkeen. Joudumme täten hieman arvailemaan, mitä on luvassa. Se on varmaa, että vastassa on erittäin vahva joukkue, joka on hyvä pallon kanssa. Heiltä löytyy erilaisia hyviä yksilöitä, Lehtola avaa.

Keskiviikkoillan otteluun on saapumassa yli 35 juniorijoukkuetta, joten Myyrmäen jalkapallostadionilla nähdään komea yleisömäärä. Joukkuelipun (16 lasta + neljä aikuista) ehtii hankkia vielä tämän päivän aikana.

– On mahtavaa, että peliin tulee paljon juniorijoukkueita. Pojat ovat innoissaan siitä, että katsomossa riittää porukkaa ja ääntä. Pelaajamme ovat korostaneet sitä, että meillä on nyt loistava sauma näyttää yleisölle, mihin pystymme. Olen iloinen siitä, että pojat ymmärtävät sen, että pelaamme karsinnoissa myös yleisölle, Lehtola sanoo.

– Suuri yleisömäärä on aina hieno juttu. Fanit tuovat peliin tunnelmaa – se, että pääsen taas laittamaan Suomen paidan päälle, on mahtava tunne varsinkin kotiyleisön edessä. Terveisiä jokaiselle, joka kannustaa meitä joko stadionilla tai YouTuben välityksellä, Weiss päättää.

EM-jatkokarsintojen otteluohjelma:

20.3. klo 13.00 Hollanti – Italia, Myyrmäen jalkapallostadion (Vantaa)
20.3. klo 18.30 Suomi – Belgia, Myyrmäen jalkapallostadion

23.3. klo 13.00 Belgia – Italia, Myyrmäen jalkapallostadion
23.3. klo 18.30 Hollanti – Suomi, Myyrmäen jalkapallostadion

26.3. klo 13.00 Italia – Suomi, Myyrmäen jalkapallostadion
26.3. klo 13.00 Belgia – Hollanti, Mustapekka Areena (Helsinki)

Joukkuelippujen myynti jokaiseen Suomen otteluun päättyy ottelua edeltävänä päivänä kello 23.59. Yksittäislippujen osalta turnaukseen ei ole ennakkomyyntiä, vaan liput myydään portilta (portit auki tunti ennen otteluiden alkua, maksuvälineinä käteinen ja korttimaksu). Yksittäislippujen hinnat portilta ovat aikuisilta 8 € ja alennusryhmiltä (lapsi 6–17, eläkeläinen, työtön, varusmies, opiskelija) 4 €. Alle 6-vuotiaat ilmaiseksi. Suomen kaikki ottelut näkyvät suorana ja selostettuna Palloliiton YouTube-kanavalla.

Etkö löytänyt etsimääsi?

Seuraa meitä