U17-poikien Tomas Sovelius teki vahvan paluun maajoukkueeseen

Minihuuhkajat pelaa Portugalia vastaan jälleen torstaina. Kello 12:30 alkava maaottelu näkyy suorana Palloliiton YouTube-kanavalla.

Sovelius pelasi ensimmäiset maaottelunsa viime keväänä. Kuva Kreikka-ottelusta.Kuva: Ⓒ Kalevi Hämäläinen /SPL

24.1.2024 klo 15:45

U17-pojat (2007 ja myöhemmin syntyneet) pelasi eilen tiistaina vuoden ensimmäisen maaottelunsa. Minihuuhkajat johti Portugalia kahteen otteeseen, ja Lissabonissa pelattu kamppailu päättyi lopulta 2–2-lukemiin – tarkemman raportin voit lukea täältä.

Täydet minuutit eilisessä ottelussa uurastanut Tomas Sovelius toteaa, että peli oli fyysisesti raskas. Ilari Kangasniemen toppariparina luutinut Sovelius oli tyytyväinen omiensa esitykseen.

– Tasapeli oli meiltä hyvä tulos etenkin, kun ottaa huomioon sen, että Portugali oli voittanut yhdeksän edellistä peliään ja kaatanut monia isoja maita. Oli kiva pelata pitkästä aikaa maaottelu – oma pelinikin meni ihan hyvin. Yhteistyömme Ilen kanssa toimi hyvin. Hän on minulle tuttu kaveri, ja pelaamme hyvin yhteen. Vastustajat olivat nopeita ja tosi taitavia pallon kanssa, mutta pysyimme mukana, Sovelius sanoo.

Sovelius teki paluun maajoukkueeseen puolen vuoden tauon jälkeen. Ilveksen oma kasvatti debytoi Suomi-paidassa viime toukokuun UEFA Development -turnauksessa, ja hänet nähtiin Minihuuhkajien takalinjoilla myös kesä-heinäkuun Baltic Cupissa. Soveliuksen viiden maaottelun saldo on nyt kolme voittoa ja kaksi tasapeliä.

– On ollut tosi kivaa palata maajoukkueeseen. Pääsin nopeasti mukaan joukkueeseen – tunsin entuudestaan lähes kaikki pelaajat, eikä sopeutuminen ollut vaikeaa. Viime vuoden maaotteluista jäi hyviä muistoja, vaikka Baltic Cupin pelit eivät sujuneet omalta osaltani niin hyvin. Olen iloinen, että sain uuden mahdollisuuden maajoukkueessa.

Ilveksellä on U17-maajoukkueessa erittäin vahva edustus, sillä Minihuuhkajien matkassa on peräti neljä tamperelaisseuran pelaajaa. Sovelius on yksi Ilveksen nuorista pelaajista, jotka saattavat debytoida Veikkausliigassa jo alkavalla kaudella – myös Miko Koivuniemi, Eetu Turkki sekä Arttu Tulehmo odottavat omia näyttöpaikkojaan.

– Olen pelannut Eetun ja Artun kanssa monia vuosia – Mikon kanssa olemme pelanneet vuoden yhdessä. Tunnemme toisemme hyvin, ja väliltämme löytyy kemiaa kentällä. Ilveksessä on tehty hyvää työtä junioripuolella, ja nuoret pelaajat ovat saaneet tilaisuuksia myös edustuksen mukana, Sovelius avaa.

– Olen harjoitellut edustuksen kanssa muutaman viikon ajan, ja pelasin yhdessä harjoitusottelussa puoli tuntia. Edustuksessa on korkea vaatimustaso, mutta olen hiljalleen päässyt treeneihin paremmin mukaan. Eilisessä pelissä huomasi, että kovista treeneistä on ollut paljon apua. Olen saanut talven aikana tärkeää kokemusta.

Huominen maaottelu on Minihuuhkajille kolmanneksi viimeinen ennen maaliskuun EM-jatkokarsintaturnausta. Suomi kohtaa Vantaan Myyrmäessä Belgian, Italian sekä Hollannin – lohkovoittajat (8) sekä seitsemän parasta lohkokakkosta etenevät Kyproksella järjestettävään EM-lopputurnaukseen. Lisätietoja karsinnoista löydät täältä.

– Olisi upeaa päästä mukaan karsintaryhmään. Se on tavoitteeni, ja uskon sen olevan mahdollista, kun jatkan samalla tavalla kuin viime viikkojen ajan. Minulla on paljon luottoa itseeni.

Etkö löytänyt etsimääsi?

Seuraa meitä