U17-pojat tasasi maalit Portugalia vastaan

Matias Siltanen ja Arttu Tulehmo tekivät maalin mieheen tuplamaaottelun avausosassa, joka päättyi 2–2-lukemiin.

Suomen avaus Portugalia vastaan.

23.1.2024 klo 19:09

U17-pojat (2007 ja myöhemmin syntyneet) aloitti vuoden 2–2-tasapelillä Portugalia vastaan. Lissabonissa pelatun ottelun tallenne on katsottavissa Palloliiton YouTube-kanavalla.

Portugali hallitsi ensimmäisiä minuutteja ja sai heti alkuun pari erikoistilannetta, joista Suomi selvisi kunnialla. Kotijoukkue prässäsi erittäin korkealta ja onnistui viidennellä minuutilla yläalueen pallonriistossa – Cardoso Varelan tulinen laukaus leijaili melko selvästi yli maalin. Muutamaa minuuttia myöhemmin portugalilaispelaaja puski lähietäisyydeltä ohi.

Vaikka isännät pitivät palloa selvästi enemmän, Minihuuhkajat pysyi ensimmäisen vartin ajan kohtuullisen hyvin mukana pelissä. Taavi Koukkumäki oli päästä todelliseen huippupaikkaan Toivo Meron syötöstä, mutta Miguel Gouveian oikea-aikainen vastaantulo pelasti Portugalin. Muuten Suomen oli ajoittain haastavaa pitää palloa ja saada hyökkäyspeliään toimimaan.

Suomi hyökkäsi 17. minuutilla näyttävästi, ja Koukkumäki pääsi kasvokkain Gouveian kanssa, mutta suomalaisen laukaus suuntautui ohi – Koukkumäki oli myös niukasti paitsion puolella. Toisessa päässä Afonso Patrão laukoi muutaman minuutin sisään kahdesti ohi huippupaikoista. Kapteenin ensimmäinen yritys meni selvästi ohi, mutta jälkimmäinen veto viuhui vain senttejä ohi etutolpan.

Minihuuhkajat siirtyi johtoon 37. minuutilla, kun Matias Siltanen heilutti verkkoja. Djoully Nzoko antoi kapteenille hyvän syötön boksiin, ja Siltanen viimeisteli erittäin tyylikkään osuman. Avausjaksolla ei nähty enää hyviä paikkoja eikä lisämaaleja, joten Suomi pääsi tauolle loistavista asetelmista.

Portugali aloitti myös toisen jakson vahvasti ja oli erittäin lähellä tasoitusta 50. minuutilla, mutta Suomen onneksi kotijoukkueen pelaajan viimeistely epäonnistui pahemman kerran. Tasoitus syntyi pari minuuttia myöhemmin, kun Afonso Meireles sijoitti pallon Ukko Happosen selän taakse. 1–1-lukemat pysyivät tulostaululla vain muutaman minuutin ajan – Arttu Tulehmo pääsi tuikkaamaan Suomen toisen osuman Siltasen ja Koukkumäen esityön päätteeksi.

Suomi teki reilun tunnin kohdalla neljä vaihtoa, ja vaihtopelaajat toivat kentälle mukavasti virtaa heti ensimmäisten minuuttien aikana. Portugali sai aikaan keskityksiä, mutta keskustan kautta isäntien oli huomattavasti vaikeampaa päästä hyökkäyskolmannekselle.

Kotijoukkue sai palkinnon 73. minuutilla – João Caucho teki upean nousun vasemmalta laidalta ja petasi Manuel Mirandalle paikan, josta tämä ei erehtynyt. Miranda haki heti perään iltapäivän toista osumaansa, mutta tällä kertaa portugalilaisen laukaus kiersi niukasti ohi. Molemmilla joukkueilla riitti 2–2-maalin jälkeen hyökkäysintoa, eikä kumpikaan lähtenyt hakemaan tasapeliä.

Portugali oli viimeisten minuuttien ajan hivenen niskan päällä, mutta Suomikin sai aikaan pientä painetta vastustajan boksiin, ja tasapeli oli varsin oikeutettu lopputulos. Minihuuhkajat katkaisi Portugalin äärimmäisen vakuuttavan voittoputken – isäntäjoukkue oli voittanut yhdeksän edellistä kamppailuaan. Muun muassa Englanti, Espanja sekä Hollanti olivat jääneet lusitaanien jyrän alle.

– Tuloksen arvoa on syytä korostaa – tasapeli tammikuussa Portugalin vieraana on kova suoritus. Portugali oli tehnyt yhdeksässä viime pelissään 39 maalia ja päästänyt omiin vain seitsemän. Meillä oli tänään paljon onnistujia, ja vaikka emme voittaneet, pojat voivat olla ylpeitä omasta suorituksestaan. Tämä oli erinomainen kokemus EM-jatkokarsintoja ajatellen, päävalmentaja Erkka V. Lehtola sanoi.

– Olimme alussa liian passiivisia ja pehmeitä. Emme pärjänneet pallollisena emmekä ilman palloa, liian moni pelaaja jäi telineisiin, mutta onneksi emme päästäneet maalia. Mutta taas kerran tämä joukkue pääsi hienosti peliin mukaan ja näytti, miten Huuhkajasydän lyö – teimme hienon maalin ja pääsimme tauolle johdossa. Kapteeni Siltanen pelasi upeasti molemmissa maaleissa, ja häneltä nähtiin muutenkin vahva matsi, Lehtola jatkoi.

– Portugalilla oli ehkä liikaakin paikkoja, vaikka pojat puolustivat maaliamme uhrautuvasti. Meidän täytyy ottaa opiksi Portugalin maaleista – ensimmäisessä emme reagoineet tarpeeksi hyvin vastustajan vapaapotkuun, ja toisessa teimme epäonnistuneen hyökkäyksemme jälkeen vääriä valintoja. Näitä meidän ei ole varaa antaa.

Maat kohtaavat toistamiseen ylihuomenna torstaina. Lissabonissa pelattava maaottelu alkaa kello 12:30 Suomen aikaa ja näkyy suorana Palloliiton YouTube-kanavalla.

– Vain maalivahtimme sekä topparimme pelasivat tänään täydet minuutit. Pohdimme pitkään sitä, kuinka paljon teemme vaihtoja – meillä on lyhyt palautumisaika seuraavaan otteluun. Tänään päätimme tehdä kahdeksan vaihtoa, ja kaikki sujui hyvin. Olen iloinen siitä, että myös vaihtopelaajat onnistuivat pelissä. Täysi palautuminen on jo käynnissä, ja huomenna otamme kierroksia alas, jotta olemme valmiita torstaina.

Ottelun tilastot löytyvät Palloliiton Tulospalvelusta.