U17-poikien EM-karsintaturnaus alkaa Kreikka-pelillä

Karsintaturnauksen kaikki ottelut näkyvät suorana isäntämaa Kosovon jalkapalloliiton YouTube-kanavalla (Federata e Futbollit e Kosovës).

Minihuuhkajat hakee jatkopaikkaa kovatasoisesta lohkosta.

4.10.2022 klo 17:27

U17-pojat (2006 ja myöhemmin syntyneet) pelaa huomenna keskiviikkona EM-karsintojen ensimmäisen ottelunsa. Vastaan asettuu Kreikka – 8-lohkon muut maat ovat Italia sekä Kosovo.

Suomen karsintaryhmään tehtiin viime viikolla pari muutosta, kun Gabriel Oksanen ja Viljami Jokiranta joutuivat jäämään sivuun. Tilalle nimettiin Mustafa Abdulmuttaleb Abdulrasoul sekä Aapo Boström.

– Oksanen ei päässyt mukaan, ja Jokirannan loukkaantuminen oli harmittava sekä Viljamin että joukkueen kannalta. Onneksi paikkaajat ovat hyvässä iskussa. Myös joukkueen kapteeni Samuel Pasanen sai siipeensä vajaat kaksi viikkoa sitten, mutta pääsi onneksi mukaan reissuun. Lähtökohtamme eivät ole täydelliset, mutta pahimmalta on toistaiseksi vältytty, päävalmentaja Erkka V. Lehtola avaa.

Minihuuhkajat matkusti Kosovoon sunnuntaina ja harjoitteli ensi kerran maanantaina. Lehtolan mukaan Zahir Pajaziti Stadiumin nurmi oli eilen varsin pitkä, mutta se ajetaan ennen huomista avausottelua.

– Eilen keskityimme puolustuspeliimme sekä erikoistilanteisiin. Meillä on luottavainen fiilis ja aika kirkas kuva Kreikasta. Tiedämme heidän vahvuutensa sekä heikkoutensa. Olemme käyneet niitä läpi treenikentällä – ne täytyy ottaa huomioon, mutta pidämme kiinni oman pelimme periaatteista, Lehtola toteaa.

– Tänään keskittymisemme on ollut hyökkäyspelissä. Meidän täytyy luottaa omiin vahvuuksiimme. Hyökkäyspelimme toimii kyllä, kun toteutamme sovittuja asioita hyvin.

Suomen kenraaliharjoitus sujui mainiosti, kun Pohjois-Irlanti kaatui maalein 5–0. Syyskuun alussa pelatussa ottelussa reilut 70 minuuttia uurastanut Emil Leveälahti oli tyytyväinen Minihuuhkajien esitykseen.

– Pohjois-Irlantia vastaan pystyimme käyttämään maalipaikkamme hyvin. Teimme kentällä paljon töitä yhdessä. Näitä asioita täytyy saada mukaan myös tuleviin peleihin. Helppoja virheitä sekä turhia rikkeitä meidän tulisi pystyä välttämään, Leveälahti sanoo.

HJK:n puolustaja odottaa huomista innolla, mutta myöntää, että Kreikka-ottelu jännittää hieman tavallista matsia enemmän – pelissä on suuret panokset.

– Todella hyvä fiilis päästä jälleen pelaamaan maajoukkueen kanssa. On hienoa päästä ottamaa mittaa hyvistä maista ja katsomaan, mihin joukkueen taso riittää. Kreikka on kova vastus, ja pelistä tulee varmasti tiukka kamppailu. Jos hyödynnämme maalipaikat ja puolustamme yhtenäisesti, voittoon on kaikki mahdollisuudet.

Suomen ottelut EM-karsintaturnauksessa (Suomen aikaa):
5.10. 14:00 Suomi – Kreikka, Podujevo (Zahir Pajaziti Stadium)
8.10. 17:00 Italia – Suomi, Pristina (Stadiumi Fadil Vokrri)
11.10. 14:00 Kosovo – Suomi, Pristina (Stadiumi Fadil Vokrri)

Turnauksen kaksi parasta maata etenee keväällä 2023 pelattavaan EM-jatkokarsintaturnaukseen – myös karsintojen neljä parasta lohkokolmosta etenee jatkoon.

Etkö löytänyt etsimääsi?

Seuraa meitä