U17-pojat nimetty lokakuun EM-karsintaturnaukseen

Kosovossa pelattavan turnauksen kaksi parasta maata etenee keväällä 2023 pelattavaan EM-jatkokarsintaturnaukseen – myös karsintojen neljä parasta lohkokolmosta etenee jatkoon. Palloliitto selvittää mahdollisuutta otteluiden striimaamiseen.

Juho Lähteenmäki nähdään Suomi-paidassa myös EM-karsinnoissa.Kuva: Ⓒ Kalevi Hämäläinen /SPL

20.9.2022 klo 13:44

Päävalmentaja Erkka V. Lehtola on nimennyt U17-poikien (2006 ja myöhemmin syntyneet) EM-karsintaryhmän. Minihuuhkajien terveystilanne on karsintojen alla erinomainen, ja kaikki runkopelaajat olivat Lehtolan käytettävissä.

– Valinnat olivat vaikeat, ja katsoin vielä eilen videoita pelaajien viimeisistä BSM-matseista. Karsintaryhmän kasaaminen on palapeli – siinä täytyy miettiä montaa tekijää. Kuka pystyy pelaamaan milläkin paikalla, kuka pystyy pelaamaan parilla eri paikalla, millainen on kenenkin pelaajan persoona, suorituskyky sekä pelituntuma ja niin edelleen, Lehtola toteaa.

– Silläkin on luonnollisesti iso merkitys, ketkä ovat pelanneet yhdessä maajoukkueessa, ja millaisia vastustajamme ovat. Jos pelaajalla on jokin erityisominaisuus, josta voi olla meille hyötyä, halutaan hänet mukaan. Valinnat on nyt tehty, ja meillä on hyvä joukkue.

U17-poikien kenraaliharjoitus pelattiin pari viikkoa sitten, jolloin Pohjois-Irlanti kaatui selvästi 5–0. Maiden oli määrä pelata myös toinen maaottelu, mutta se peruttiin Kuningatar Elisabetin kuoleman johdosta.

– Ryhmässämme on ollut äärimmäisen hyvä fiilis koko matkan ajan, ja viisi päivää Eerikkilässä vahvistivat joukkuehenkeämme entisestään. Tiesimme, että tulemme hallitsemaan pelitapahtumia Pohjois-Irlantia vastaan, ja niin myös tapahtui, Lehtola sanoo.

– Oli tärkeää, että onnistuimme hyökkäyspelissä. Vaikka emme tule saamaan karsintapeleissä yhtä paljon maalipaikkoja kuin kenraalissa, parin viikon takaa voi ammentaa juttuja tulevaan. Hyökkäyspään erikoistilanteista emme saaneet tulosta, vaikka harjoittelimme niitä paljon – karsinnoissa meidän täytyy olla parempia.

Lehtola kävi seuraavalla viikolla tarkkailemassa Minihuuhkajien avausvastustajaa. Kreikka kärsi tuplamaaottelun ensimmäisessä osassa 0–2-tappion Unkarille – toinen osa päättyi 3–3-tasapeliin. Päävalmentajan mukaan pelit vahvistivat Suomen valmennustiimin näkemystä Kreikasta.

– Kreikalla on joukkueessa erittäin hyviä pelaajia, mutta ryhmä on ehkä vähän epätasainen. Oli hyödyllistä nähdä Kreikan pelaamista katsomosta – tiedämme heidän vahvuutensa sekä sen, mihin meidän kannattaa iskeä. Matsista tulee varmasti tiukka, Lehtola jatkaa.

– Viime syksynä pelasimme U17-karsinnat kotikentällämme. Ympäristö on tällä kertaa paljon haastavampi. Tulevien huippufutaajien tulee kuitenkin osata sopeutua erilaisiin oloihin, ja tämä on heille hyvä kokemus. Parhaat pärjäävät aina. Lohkomme on kova, mutta meillä on kaikki mahdollisuudet jatkoon.

Suomen joukkue (aiemmat seurat Suomessa):
David Ezeh, HJK (Gnistan, HPS)
Vilho Huovila, FC Lahti (Kajo, Sudet, Kuusysi)
Emil Ingman, HJK (IF Sibbo-Vargarna, JäPS)
Aapo Boström, TPS (TuNL) (nimetty Viljami Jokiranta, FC Lahti (PEPO, Veiterä) tilalle 1.10.)
Julius Körkkö, Tervarit Juniorit (HauPa)
Emil Leveälahti, HJK (LePa)
Juho Lähteenmäki, FC Nordsjælland (Ilves)
Iiro Mendolin, FC Groningen (FC Inter, KaaPo, KaaNa)
Niko Nurmi, FC Honka (LPS)
Mustafa Abdulmuttaleb Abdulrasoul HJK (PPJ) (nimetty Gabriel Oksanen, Real Salt Lake tilalle 28.9.)
Samuel Pasanen, FC Lahti (FC Kuusysi, FC Reipas)
Akseli Puukko, FC Lahti (FC Reipas)
Oskari Raiski, SJK (APV)
Otto Ruoppi, KuPS