U16-pojat kohtaa Ruotsin keskiviikkona

Kroatian turnauksen avausottelu alkaa kello 13.30 Suomen aikaa. Mikäli livelähetys ei onnistu, pelin tallenne pyritään lataamaan Palloliiton YouTube-kanavalle mahdollisimman nopeasti.

Suomen joukkue Kroatian turnauksessa.

23.4.2024 klo 17:36

U16-pojat (2008 ja myöhemmin syntyneet) pelaa huomenna keskiviikkona vuoden ensimmäisen maaottelunsa, kun Suomi avaa Kroatian turnauksen Ruotsia vastaan. Minihuuhkajat matkusti Kroatiaan sunnuntaina – joukkueen maalivahtiosasto meni viime hetkillä vaihtoon, mutta kaikki kenttäpelaajat ovat toistaiseksi pelikunnossa.

– Sunnuntai oli pitkä matkustuspäivä, ja saavuimme perille vasta maanantain puolella. Olemme ehtineet vetää parit treenit, ja tilanne on ihan hyvä. Vain yksi pelaajistamme on pelannut tämän vuoden puolella nurmella, joten se vaatii perinteisesti totuttelua, päävalmentaja Erkka V. Lehtola toteaa.

– Tämä joukkue pelasi viime vuonna 12 maaottelua, eikä niihin mahtunut yhtään nollapeliä. Vähintään yksi nollapeli on meille konkreettinen tavoite tässä turnauksessa. Puolustamisen täytyy olla parempaa kautta linjan ja etenkin omassa boksissa. Olemme käyttäneet puolustuspään asioihin paljon aikaa, Lehtola jatkaa.

– Vaikka pääpaino on ollut puolustuksessa, meidän täytyy onnistua myös hyökkäyspäässä. Kun aikaa on rajallinen määrä, täytyy kuitenkin tehdä rajauksia. Ikäluokan edellisistä maaotteluista on yli puoli vuotta, ja meillä on viisi pelaajaa, joilla ei ole maaotteluita. Tämä varmasti näkyy, ja se täytyy ymmärtää. Turnauksen nimen (UEFA Development) mukaisesti täällä ollaan ennen kaikkea kehittymässä ja oppimassa.

Suomi ja Ruotsi iskivät kahdesti yhteen viime elokuussa. Kumpikin Eerikkilässä pelattu ottelu päättyi 1–1-tasapeliin. Tänä vuonna Ruotsi on pelannut kaikkiaan kuusi maaottelua, joista kolmessa sinikeltaiset olivat liikkeellä Future-ryhmällä.

– Olemme nähneet Ruotsilta kolme maaottelua, jotka he pelasivat ykkösryhmällään. Joukkue vaikuttaa perinteiseltä Ruotsilta – ei ole sattumaa, että Ruotsi pärjää näissä ikäluokissa ja etenee usein EM-kisoihin. Ruotsi todennäköisesti prässää korkealta maalipotkuissamme ja avaa itse melko rohkeasti. Näemme huomenna, kuinka meidän prässimme toimii.

HJK:n Eetu Grönlund on yksi pelaajista, jotka olivat mukana edellisissä Ruotsi-maaotteluissa. Puolustaja tahkosi täydet minuutit tuplamaaottelun avausosassa, jossa Minihuuhkajat nousi tappioasemasta tasapeliin.

– Molemmat Ruotsi-pelit olivat tosi tiukkoja matseja, joissa kumpikin joukkue loi maalipaikkoja. Huomenna meidän täytyy pystyä pitämään pallosta parempaa huolta – kun saamme riistoja, emme saa menettää palloa heti. Meidän täytyy olla hereillä Ruotsin vastaiskuissa, ja niissä tilanteissa, kun pallo tulee lähtee meidän linjamme taakse. Joukkueemme on valmis otteluun, ja kaikilla on paljon halua voittaa Ruotsi.

Suomen ottelut (Suomen aikaa):
Ke 24.4. klo 13.30 Suomi – Ruotsi, Stadium NK Lukavec, Lukavec
Pe 26.4. klo 16.15 Suomi – Uruguay, Stadium NK Samobor, Samobor
Ma 29.4. klo 11.15 Kroatia – Suomi, Stadium NK Lukavec, Lukavec

Palloliitto selvittää mahdollisuutta otteluiden striimaamiseen. Tallenteet ladataan jälkikäteen Palloliiton YouTube-kanavalle.

Etkö löytänyt etsimääsi?

Seuraa meitä