U16-pojat nimetty Kroatian turnaukseen

Palloliitto selvittää mahdollisuutta otteluiden striimaamiseen.

Antton Nylund on jälleen maajoukkueen matkassa, kun Minihuuhkajat liitää Kroatiaan.Kuva: Ⓒ Kalevi Hämäläinen /SPL

12.4.2024 klo 14:55

U16-pojat (2008 ja myöhemmin syntyneet) matkaa ensi viikon sunnuntaina Kroatiaan, jossa Minihuuhkajat osallistuu UEFA Development -turnaukseen. Isäntämaan lisäksi Suomi saa vastaansa Ruotsin ja Uruguayn – maaottelut ovat Minihuuhkajille vuoden ensimmäiset.

Päävalmentaja Erkka V. Lehtola kertoo, että hänellä on paljon selkeämpi kuva ikäluokasta kuin muutama kuukausi sitten. Ikäluokan Alueturnaus järjestettiin viime joulukuussa ja maajoukkueleiri helmikuussa. P2008 Future -joukkue osallistui tällä viikolla Minialueturnaukseen – lisäksi Lehtola on seurannut B-poikien SM-sarjan ja Ykkösen pelejä.

– Pääsin tekemään valinnat aiempaa tukevammalta pohjalta, mutta se on aina haastava paikka. Noin puolet valinnoista olivat minulle helppoja, mutta loput vaativat enemmän aikaa. Neljä Future-joukkueen poikaa valittiin lopulta mukaan – heistä Philip Otoo ja Roopert Tahkola eivät ole pelanneet maaotteluita, Lehtola avaa.

– Turnauksen nimi (UEFA Development) viittaa kehittymiseen – mukana on pelaajia, jotka ovat kaukana valmiista, mutta joiden potentiaali näkyy kauas.

Lehtola odottaa innolla huhtikuun maaotteluita, joissa Suomi kohtaa kolme kovaa jalkapallomaata. Kroatia ja Ruotsi ovat eri poikamaajoukkueille varsin tuttuja vastustajia, mutta Uruguay päätyy samaan turnaukseen harvemmin.

– Kattaus on mahtava. Pojat pelasivat viime vuonna Ruotsia vastaan, ja kohtaamme heidät myös elokuussa, mutta Ruotsi-pelit eivät ole koskaan tylsiä. Uruguay on eksoottinen vastustaja – toivoin Argentiinaa, mutta tämä kelpaa oikein hyvin. Toivottavasti Uruguay on yhtä kova ja hankala vastus kuin miesten tasolla, ja saamme äärimmäisen mittarin. Kroatia on niin ikään hieno haaste meille, Lehtola sanoo.

– Näiden poikien edellisvuosi oli tuloksellisesti aika kirjava. Tänä vuonna ikäluokka pelaa ensimmäistä kertaa EM-karsintoja, ja tavoitteenamme on tietenkin jatkokarsintapaikka. Odottelen myös karsintalohkojen arvontoja innokkailla fiiliksillä.

Suomen joukkue (aiemmat seurat Suomessa):
Maximillian Aerts (mv), VJS (KoiPS, HJK, KäPa, TiPS) (nimetty Niilo Husu (mv), Ilves tilalle 21.4.)
Alex Hilden (mv), FC Inter (Ilves) (nimetty Niki Hasselmann (mv), PKKU (TuPS) tilalle 21.4.)
Topias Töllinen, PKKU (RiPS, HyPS)
Casper Langhoff, FC Honka (PPJ, GrIFK)
Ville Kumpu, Ilves
Tatu Hukkanen, KuPS (Nilsiän Pallo-Haukat)
Eerik Salmivuori, PPJ (HJK)
Luka Puhakainen, LauTP
Eetu Grönlund, HJK (PiTa)
Musa Hietakangas, FC Honka (HJK, FC Espoo, KaPy)
Otto Eloluoto, FC Inter (TPS, Raision Nappulaliiga)
Niilo Siren, VJS (TuPS)
Otto Tiitinen, Ilves (HyPS, LPS)
Antton Nylund, HJK
Roopert Tahkola, KuPS (Toivalan Urheilijat)
Leevi Palmula, HJK
Ossi Niemi, PKKU (nimetty Philip Otoo, FC Inter (TuTo, P-Iirot, TuNL) tilalle 15..4)
Nicolas Vainio, AIK
Ermal Rrustemi, SalPa (Salon Wilpas)
Alberto Velasquez, FC Honka (HJK)
Ahti Haikala, FC Honka (LPS, ToTe, PK-35)
Valtteri Lehtomäki, Ilves (Valkeakosken Nappulaliiga)

Suomen ottelut (Suomen aikaa):
Ke 24.4. klo 13.30 Suomi – Ruotsi, Stadium NK Lukavec, Lukavec
Pe 26.4. klo 16.15 Suomi – Uruguay, Stadium NK Samobor, Samobor
Ma 29.4. klo 11.15 Kroatia – Suomi, Stadium NK Lukavec, Lukavec

Palloliitto selvittää mahdollisuutta otteluiden striimaamiseen.

Etkö löytänyt etsimääsi?

Seuraa meitä