U15-pojat nimetty UEFA Development -turnaukseen

Suomen joukkue ja otteluohjelma löytyvät uutisen lopusta. Palloliitto selvittää mahdollisuutta otteluiden striimaamiseen.

Kaikki Minihuuhkajat-ryhmään valitut pelaajat nähtiin viime viikolla Tähtitarhassa.Kuva: Ⓒ SPL /Juhani Järvenpää

7.11.2022 klo 13:55

U15-pojat (2008 ja myöhemmin syntyneet) pelaa marraskuussa ikäluokan ensimmäiset maaottelut. Minihuuhkajat osallistuu Serbiassa pelattavaan UEFA Development -turnaukseen, jossa se kohtaa isäntämaan lisäksi Kreikan sekä Montenegron.

Päävalmentaja Kai Nyyssönen nimesi joukkueeseen 22 pelaajaa 13 eri seurajoukkueesta. Kukin pelaajista oli mukana viime viikolla järjestetyssä Tähtitarhassa – turnauksesta voi lukea tarkemmin täältä.

– Reissuun lähtee mielenkiintoinen ryhmä. Kohtaamme kolme hyvää futismaata ja saamme viettää viikon hyvissä olosuhteissa. Harjoituskeskus on kuin ”Serbian Eerikkilä”, joten meillä ei mene aikaa treeni- tai pelimatkoihin. Marraskuinen luonnonnurmi tuo varmasti omat haasteensa pelaajillemme – pojat ovat pelanneet viime kuukaudet pelkästään tekonurmella, Nyyssönen toteaa.

– Aluevalmentajat ovat käyneet läpi pelitapaamme, mutta pojille tulee varmasti paljon uutta asiaa. He saavat turnauksessa hyviä mittareita siitä, missä he menevät vastustajamaiden pelaajiin verrattuna. Vaatimustaso on varmasti kova, ja ensimmäisten maaotteluiden intensiteetti tulee joskus yllätyksenä pelaajille.

2007 syntyneiden maajoukkue aloitti toimintansa viime marraskuussa, ja sittemmin peräti 43 pelaajaa on tehnyt maajoukkuedebyyttinsä. Nyyssönen muistuttaa, että moni pelaaja, jota ei valittu Serbian turnaukseen, saa mahdollisuuden ensi vuoden aikana.

– Useat pelaajat olisivat ansainneet paikan, mutta minun on tehtävä vaikeita valintoja. Potentiaalisille pelaajille pyritään aina antamaan näyttöpaikkoja – työntekoa kannattaa jatkaa, vaikka kutsua ei olisi tullutkaan.

Suomen ottelut (Suomen aikaa):
to 17.11. 12:00 Kreikka – Suomi, Stara Pazova
la 19.11. 12:00 Suomi – Montenegro, Stara Pazova
ti 22.11. 12:00 Suomi – Serbia, Stara Pazova

Suomen joukkue (aiemmat seurat Suomessa):
Maximillian Aerts (mv), VJS (KoiPS, HJK, KäPa, TiPS)
Milo Knaapinen (mv), BK-46
Otto Eloluoto, FC Inter (TPS, Raision Nappuliiga)
Eetu Grönlund, HJK (PiTa)
Onni Kallio, OLS (Ajax-Sarkkiranta)
Bruno Katz, HJK (KäPa)
Ville Kumpu, Ilves