U15-pojat nimetty helmikuun maajoukkueleirille – Jani Uotisesta Pohjanmaan uusi aluevalmentaja

Pelaajalista sekä linkki U15-poikien ohjelmaan löytyvät uutisen lopusta.

Daniel Vadell debytoi maajoukkueessa Serbian turnauksessa.Kuva: Ⓒ MN Press photo /Nebojsa Parausic

27.1.2023 klo 17:55

U15-poikien (2008 ja myöhemmin syntyneet) vuoden ensimmäinen maajoukkueleiri järjestetään Eerikkilässä 6.–9. helmikuuta. Minihuuhkajat kokoontuu yhteen yli kahden kuukauden tauon jälkeen – joukkueen edellinen tapahtuma oli Serbiassa marraskuussa järjestetty UEFA Development -turnaus.

– Leirille nimettiin neljä maalivahtia ja 30 kenttäpelaajaa. Pelaajia on paljon, mutta niin valmentajiakin – taustatiimin lisäksi kaikki aluevalmentajat sekä (uusi U21-päävalmentaja) Mika Lehkosuo tulevat mukaan leirille. Vuoden ensimmäinen maajoukkueleiri on ollut perinteisesti tärkeä tapahtuma, kun aluevalmentajat näkevät, kuinka heidän oman alueensa pelaajat pärjäävät, päävalmentaja Kai Nyyssönen toteaa.

Tammikuun alun alueleirit ovat olleet tärkeitä pelaajatarkkailun suhteen, sillä sarjapelit eivät ole pyörineet joulu-tammikuussa. Kaikilla alueilla on järjestetty talven aikana alueleiri, minkä lisäksi aluevalmentajat ovat nähneet eri seurojen harjoituspelejä.

– Olen nähnyt suuren määrän pelaajia aluetapahtumissa ja ollut parhaani mukaan yhteydessä seuroihin – tästä huolimatta valinnat ovat olleet haastavia. Monelle pojalle tulee varmasti pettymyksiä, mutta pelaajien on tärkeää muistaa, että tänä vuonna on edessä vielä monta tapahtumaa. Viime vuoden tapaan tulemme antamaan mahdollisuuksia suurelle joukolle pelaajia, Nyyssönen muistuttaa.

– Maajoukkue ei ole kiinteä ryhmä, ja pelaajilla on jatkuvasti näyttöpaikkoja sarjapeleissä sekä aluetapahtumissa. Tasoerot ovat pieniä, ja jokaisen pelaajan täytyy jatkaa kovaa työntekoa, valittiin hänet mukaan tai ei. Omalla tekemisellään voi vaikuttaa siihen, onko mukana seuraavassa tapahtumassa.

Tulevalla maajoukkueleirillä nähdään myös Pohjanmaan uusi aluevalmentaja Jani Uotinen. Uotinen aloittaa kaksivuotisessa pestissä 1. helmikuuta – mies palaa Palloliittoon yli vuosikymmenen tauon jälkeen. Entinen ammattilaisjalkapalloilija toimi vuonna 2008 Palloliiton silloisen Vaasan piirin valmentajana, ja sittemmin hän on toiminut useassa eri seurassa sekä päävalmentajana että valmennuspäällikkönä.

– Olen tehnyt pitkään seuratyötä, ja näen aluevalmentajan tehtävän uutena askeleena valmentajaurallani. Olen viettänyt vuosia Pohjanmaalla sekä pelaajana että valmentajana, joten sikäläiset ihmiset ja seurat ovat minulle entuudestaan tuttuja. Pohjanmaalle on todella mukava palata muutaman vuoden tauon jälkeen, Uotinen sanoo.

Vuodet 2021–2022 FC Jazzissa työskennellyt Uotinen nimettiin joulukuun alussa KuPS:n talenttivalmentajaksi, mutta pesti jäi vain parin kuukauden mittaiseksi.

– Keskustelin asiasta KuPS:n kanssa, ja kaikki eteni hyvässä hengessä alusta asti. Haluan kiittää KuPS:aa sekä mahdollisuudesta työskennellä seurassa että ymmärryksestä. Seurassa oli erittäin positiivinen suhtautuminen uuteen työhöni Palloliitossa, Uotinen toteaa.

– Aluevalmentajan tehtävä on mielestäni seuraava steppi talenttivalmentajan pestistä. On hienoa päästä toimimaan oman alueen parhaiden pelaajien kanssa – kun samalla pääsee työskentelemään nuorten maajoukkuetapahtumissa, voidaan puhua unelmatyöstä.

Yli sadan Veikkausliiga-ottelun konkari on toiminut FC Jazzin ja KPV:n edustusjoukkueiden sekä VPS:n ja SJK:n reservijoukkueiden päävalmentajana, mutta suurimman osan valmentajaurastaan hän on toiminut nuorten parissa.

– Tykkään valmentaa nuoria pelaajia, ja on hienoa seurata heidän kehitystään. Se on erilaista kuin miesten edustusjoukkueen valmentaminen – nuorten kanssa aika on tietyllä tavalla valmentajan puolella. Edustusjoukkueessa sykli on todella nopea, ja tulokset määrittävät joukkueen onnistumista. Tulokset ovat toki tärkeitä junioreissakin, mutta pelaajakehitys tulee selvänä ykkösenä.

Nyyssönen on tyytyväinen siitä, että Uotinen saatiin täydentämään aluevalmentajien tiimiä – Palloliitto tiedotti joulukuussa, että Samu Koski (Eteläinen), Teemu Eskola (Läntinen), Juha-Pekka Niskanen (Itäinen) ja Mika Nurmela (Pohjoinen) jatkavat tehtävissään vuosina 2022–2024.

– Saimme Janista aluevalmentajan, joka tuntee Pohjanmaan alueen ja seurojen toimintaympäristön erinomaisesti. Hänen edeltäjänsä Stephen Ward teki tehtävässä loistavaa työtä, ja olen varma, että Jani on oikea seuraajaa Stephenille.

Joukkueen ohjelma vuodelle 2023

Joukkue leirille (aiemmat seurat Suomessa):
Maximilian Aerts (mv), VJS (KoiPS, HJK, KäPa, TiPS)
Alex Hilden (mv), FC Inter (Ilves)
Milo Knaapinen (mv), HJK (BK-46)
Jone Tarkanmäki (mv), HJK (FC Espoo, LePa)
Alan Ahmed, TPS (FC Inter, SalPa)
Winner Cikala-Cimanga, KäPa (HJK, TiPS, Icehearts)
Otto Eloluoto, FC Inter (TPS, Raision Nappuliiga)
Eetu Grönlund, HJK (PiTa)
Kevin Haarma, VJS (TiPS, HCFA)
Musa Hietakangas, HJK (FC Espoo, KaPy)
Hermanni Honkola, SJK-j (FC Seinäjoki)
Tatu Hukkanen, KuPS (Nilsiän Pallo-Haukat)
Bruno Katz, HJK (KäPa)
Eeli Kiiskilä, FC Jazz (MuSa)
Rasmus Halonen, Ilves (Ylöjärven Ilves, PP-70) (nimetty Ville Kumpu, Ilves tilalle 5.2.)
Miska Laaksonen, P-Iirot (Lauttakylän Luja)
Valtteri Lehtomäki, Ilves (Valkeakosken Nappulaliiga)
Albion Musa, TiPS
Caleb Nguyen, KäPa (HJK)