Poikien maajoukkueiden päävalmentajat jatkosopimuksiin – neljä aluevalmentajaa jatkaa tehtävässään

Haku Pohjanmaan aluevalmentajaksi on päättynyt, ja tulevasta aluevalmentajasta tiedotetaan myöhemmin.

Peter Lundberg jatkaa U19-poikien pääluotsina.Kuva: Ⓒ Kalevi Hämäläinen /SPL

13.12.2022 klo 10:59

Palloliitto on allekirjoittanut kahden vuoden jatkosopimukset poikien maajoukkueiden päävalmentajien kanssa. Myös Eteläisen, Läntisen, Itäisen ja Pohjoisen alueen aluevalmentajien kanssa on tehty sopimukset.

– Olen todella iloinen ja ylpeä siitä, että koutsit jatkavat. Nuorten maajoukkueiden tulokset ovat parantuneet viime vuosina selvästi, ja seuratyön lisäksi iso kiitos tästä kuuluu valmentajillemme. Kovan työn tulee jatkua, jotta kehityksemme jatkuu, poikien huippujalkapallopäällikkö Juho Rantala toteaa.

– Maajoukkue- ja aluevalmentaminen on tiimityötä, ja meillä on kasassa todella hyvä valmennustiimi. Halu parantaa suomalaista futista, ahkeruus, uteliaisuus ja huumorintaju yhdistävät.

Peter Lundberg aloitti U19-päävalmentajana tammikuussa 2020. Veikkausliigan mestaruuden IFK Mariehamnin päävalmentajana voittanut Lundberg johdatti U19-pojat EM-jatkokarsintoihin vuonna 2021, mutta Suomi ei lopulta saavuttanut kisapaikkaa kovassa jatkokarsintalohkossa. Tänä syksynä Minihuuhkajat jäi niukasti ilman jatkopaikkaa.

Erkka V. Lehtolan pesti U17-päävalmentajana alkoi 2017. Tätä ennen Lehtola toimi Etelän aluevalmentajana ja maajoukkuevalmennuksessa vuodet 2014–2016. Lehtolan Minihuuhkajat pelaa lopputurnauspaikasta jälleen ensi keväänä – Lehtolan ajatuksia menneestä U17-vuodesta sekä viime viikolla arvotusta jatkokarsintalohkosta löydät täältä.

Erkka V. Lehtola oli hyvällä tuulella syyskuun Pohjois-Irlanti-voiton jälkeen.Kuva: Ⓒ Kalevi Hämäläinen /SPL

Kai Nyyssönen aloitti työt poikien maajoukkuevalmennuksessa jo vuonna 2010. A-maajoukkueessakin pelannut Nyyssönen siirtyi Idän aluevalmentajaksi vuonna 2012 ja jatkoi tehtävässä vuoden 2019 loppuun – nykyisessä pestissään U15-päävalmentajana mies on toiminut kolmen vuoden ajan.

Kai Nyyssönen oli tyytyväinen maajoukkueleirin antiin.Kuva: Ⓒ Kalevi Hämäläinen /SPL

Samu Koski (Eteläinen), Teemu Eskola (Läntinen), Juha-Pekka Niskanen (Itäinen) ja Mika Nurmela (Pohjoinen) jatkavat tehtävissään vuosina 2022–2024. Koski, Eskola sekä Niskanen toimivat myös poikien maajoukkuevalmennuksessa – Nurmela kuuluu puolestaan Markku Kanervan johtamaan Huuhkajien valmennustiimiin.

Yli vuosikymmenen ajan Pohjanmaan aluevalmentajana toiminut Stephen Ward puolestaan siirtyy Miesten Ykkösen FF Jaron päävalmentajaksi. Ward aloittaa työnsä Jarossa vuodenvaihteessa.

Viime viikon alueturnaus oli Stephen Wardin (kolmas vasemmalta) viimeinen tapahtuma aluevalmentajana. Kuvassa myös Teemu Eskola, Kai Nyyssönen, Mika Nurmela, Samu Koski ja Juha-Pekka Niskanen.Kuva: Ⓒ Kalevi Hämäläinen /SPL

U23-naisten ja tyttöjen maajoukkueiden päävalmentajien jatkosopimuksista tiedotettiin marraskuun lopussa – lue lisää täältä.

Etkö löytänyt etsimääsi?

Seuraa meitä