U15-pojat ja Unkari tasasivat maalit torstaina

Robert Kaasik viimeisteli Suomen ainokaisen 1–1-tasapelissä. Ottelun tallenne ladataan Palloliiton YouTube-kanavalle mahdollisimman nopeasti.

Suomen avaus Unkaria vastaan.

9.5.2024 klo 14:09

U15-pojat (2009 ja myöhemmin syntyneet) päättyi Slovakian turnauksen 1–1-tulokseen Unkaria vastaan. Unkari johti kamppailua avausjakson jälkeen, mutta Minihuuhkajat nousi tunnin kohdalla tasoihin. Pistejaon myötä Suomen saldoksi jäi yksi tappio ja kaksi tasapeliä.

– Turnauksen haluaisi aina päättää voittoon, mutta tänään emme aivan yltäneet siihen. Voisi sanoa, että turnaus oli meiltä nousujohteinen – saimme tilkittyä oman päämme vähän paremmin kahdessa viimeisessä matsissa. Puolustuspelimme meni eteenpäin, mutta hyökkäyspelin kanssa meillä on paljon tekemistä, päävalmentaja Kai Nyyssönen sanoi.

– Päästimme jälleen aikaisen maalin. Menetimme pallon boksin edustalla, ja Unkari rankaisi. Tiesimme, että pystymme nousemaan tasoihin – 1–1-maali tuli lopulta laitamurtautumisen kautta. Veikko Karppinen syötti Roobert Kaasikin puolittain läpi, ja hän viimeisteli etukulmaan. Meillä oli maalin jälkeen hyvä momentum, mutta emme saaneet viimeisen 20-minuutisen aikana tarpeeksi painetta hyökkäyskolmannekselle.

Aiemmissa peleissään Suomi kärsi 2–5-tappion Puolalle ja pelasi maalittoman tasapelin Slovakian kanssa. Peräti 11 suomalaispelaajaa teki maajoukkuedebyyttinsä turnauksen aikana.

– Keskustelimme poikien kanssa siitä, että meillä on potentiaalia paljon parempaan. Eniten tekemistä on kamppailupelaamisessa ja taitotasossa. Meidän pitää olla vahvempia pallon kanssa – toivon, että pojat harjoittelevat kesän aikana mahdollisimman paljon omatoimisesti. Nämä ovat juttuja, joihin voi vaikuttaa omalla tekemisellään, Nyyssönen totesi.

– Uudet pelaajat adaptoituivat hyvin mukaan, ja tänään kollektiivimme oli selvästi vahvempi kuin maanantaina, jolloin monet pelasivat ensimmäistä kertaa yhdessä. Olen tyytyväinen siihen, että jo 33 pelaajaa on ehtinyt debytoida ikäluokan kahdessa ensimmäisessä tapahtumassa, Nyyssönen jatkoi.

– Meidän täytyy jatkossakin painottaa niitä arvoja, joiden mukaan maajoukkuepelaajien tulee esiintyä sekä kentällä että sen ulkopuolella. Pelaajamme ovat nuoria poikia, mutta tietyissä asioissa heiltä voi vaatia kypsempää asennetta. Urheilijaksi oppiminen on pitkä matka.

Ikäluokan seuraavat maaottelut koittavat elokuussa, kun Minihuuhkajat pelaa tuplamaaottelun Ruotsin vieraana. Ikäluokan UEFA A -malliryhmäleiri puolestaan järjestetään heinäkuussa Eerikkilässä.

– Käymme valmennustiimimme ja aluevalmentajien kanssa läpi, keitä tuleviin tapahtumiin valitaan. Viesti ikäluokan kaikille pelaajille on sama – kaikkien tulee harjoitella kovaa sekä treeneissä että omalla vapaa-ajalla. Toivon kenttien täyttyvän jalkapallolle heittäytyvistä nuorista, kun kesälomat alkavat.

Ottelun tilastot löytyvät Palloliiton Tulospalvelusta. Tulospalvelusta löydät myös aiempien otteluiden tilastot.

Suomen joukkue Slovakian turnauksessa.

Etkö löytänyt etsimääsi?

Seuraa meitä