STOP epäasialliselle käytökselle ja häirinnälle!

Hyvä jalkapallo- ja futsalyhteisö,

Kuvituskuva jalkapallonurmestaKuva: Jyri Sulander

6.4.2022 klo 15:18

Jalkapallolla ja futsalilla on yli 140 000 pelaajaa. Heistä tyttöjä ja naisia on melkein 40 000. Jalkapallon kanssa on tekemisissä viikoittain yli puoli miljoonaa ihmistä. Meidän velvollisuutemme on suojella jokaista harrastajaa ja lajitoimijaa.

Olemme Palloliitossa osallistuneet viime vuosina aktiivisesti SUEK:n selvityksiin urheilun ilmapiiristä. Epäasiallinen käytös ja häirintä myös urheilussa on edelleen totta, ja sitä tapahtuu. Urheilussa se liittyy usein kulttuurisiin rakenteisiin, kuten sukupuolten väliseen epätasa-arvoon ja vähemmistöjen asemaan.

Palloliiton hallitus, johto sekä Palloliitto työyhteisönä on sitoutunut edistämään pysyvää muutosta. Meidän on pystyttävä vielä tiukempiin toimenpiteisiin häirinnän ja epäasiallisen käyttäytymisen kitkemiseksi sekä kulttuurin muuttamiseksi.

On meidän jokaisen aikuisen vastuulla suojella harrastajia. Pitää silmät auki, puhua aiheesta, kouluttaa ja edellyttää kaikilta alan toimijoilta hyvää käytöstä. Ja varsinkin meillä aikuisilla on velvollisuus puuttua ja raportoida välittömästi huonosta käytöksestä eteenpäin. Vastuu epäasiallisen käytöksen ilmoittamisesta ei saa jäädä uhrin vastuulle. Jokaisella on velvollisuus puuttua huonoon käytökseen.

Olemme viime vuosina aktiivisesti kehittäneet toimintatapoja epäasiallisen käytöksen kitkemiseksi. Yhdessä urheiluyhteisön kanssa olemme tutkimustyön lisäksi tukeneet Väestöliiton Et ole yksin -kanavan kehitystyötä. Jäsenseuroissa tai Palloliitossa tapahtuvasta syrjinnästä tai epäasiallisesta käytöksestä on ollut mahdollista tehdä ilmoitus Palloliittoon.

Olemme edelleen kehittäneet järjestelmää uhrien anonymiteetin suojelemiseksi ja tutkinnan riippumattomuuden kehittämiseksi. Otamme välittömästi käyttöön EU-direktiivin mukaisen Whistleblower-ilmoituskanavan.

Whistleblower on luottamuksellinen väylä epäasialliseen toimintaan liittyvien ilmoitusten käsittelemiseksi, tilanteisiin puuttumiseksi ja toiminnan kehittämiseksi ilmoitusten perusteella. Uudet kanavat mahdollistavat anonyymit ilmoitukset.

Ilmoitathan, jos olet kohdannut tai todistanut epäasiallista käyttäytymistä. Otamme jokaisen ilmoituksen vakavasti. Uhrit eivät jää yksin.

Palloliiton puolesta,

Ari Lahti, puheenjohtaja                                      Marco Casagrande, pääsihteeri

Whistleblower ilmoituskanava seuroille >>

Whistleblower ilmoituskanava Palloliiton toiminnasta >>