”Sivustakatsominen ei ole enää vaihtoehto” – SUEK julkaisi tutkimuksen urheilijoiden kokemasta kohtelusta kilpaurheilussa

Suomen urheilun eettinen keskus SUEK on julkaissut tutkimuksen urheilijoiden myönteisistä ja kielteisistä kokemuksista suomalaisessa kilpaurheilussa. Palloliitto on mukana kitkemässä epäasiallista käytöstä pois kentiltä ja sen laidoilta.

kuvituskuvaKuva: Jyri Sulander

9.11.2022 klo 14:20

SUEKin tutkimuksessa selvitettiin urheilijoiden kokemuksia myönteisestä eli asiallisesta ja vastuullisesta kohtelusta sekä kielteisestä eli epäasiallisesta ja vastuuttomasta kohtelusta suomalaisessa kilpaurheilussa. Palloliitto on yksi SUEKin tutkimukseen osallistuneista 45 lajiliitosta. Yhteensä tutkimukseen vastasi yli 2000 kilpaurheilijaa, joista jalkapalloilijoita on 116.

SUEKin tutkimuksen mukaan suomalaiset kilpaurheilijat kokevat urheilussa etupäässä myönteisiä kokemuksia, mutta myös vastuutonta ja epäasiallista käytöstä ilmenee. Lähes 90 prosenttia vastaajista kertoi menevänsä mielellään harjoituksiin. Suurin osa vastaajista oli kuitenkin kokenut myös epäasiallista käyttäytymistä, syrjintää tai häirintää. Yleisintä oli oman tekemisen epäoikeudenmukainen ja pilkkaava arvostelu. Vähiten koettiin fyysistä väkivaltaa.

- Kyselyyn vastanneista urheilijoista vain noin 30 prosenttia ei ole kokenut vastuutonta tai epäasiallista toimintaa. Tämän vuoksi tarvitaan tietoisuuden lisäämistä, aktiivista puuttumista ja selkeitä toimintaohjeita, joihin koko urheiluyhteisön tulee kiinnittää erityistä huomiota. Nyt on tärkeää katsoa yhden ihmisen sijaan koko urheilujärjestelmää ja sen toimintaa. Sivustakatsominen ei ole enää vaihtoehto, sanoo tutkimuksesta vastannut urheilupsykologi Satu Kaski.

Palloliitto on myös itsenäisesti aiemmin tänä vuonna tutkinut jalkapalloilijoiden kokemuksia epäasiallisesta käytöksestä. Palloliiton toteuttamaan tutkimukseen vastasi lähes 800 nuorta, 16–20-vuotiasta jalkapalloilijaa. Tutkimuksen mukaan jopa 62 prosenttia nuorista jalkapalloilijoista on kokenut tai havainnut epäasiallista tai syrjivää käytöstä lajin parissa. Se on yksiselitteisesti liikaa.

- Se on nuorelle kova paikka, jos hänelle tärkeässä harrastuksessa kohtaa arvostelua tai ivaamista. Erityisen tuomittavana pidän, jos näin käyttäytyy valmentaja tai aikuiset katsojat. Todelliseen lajikulttuuriin kuuluu vastustajan kunnioitus tiukassakin paikassa, Huuhkajien päävalmentaja Markku Kanerva muistuttaa.

Palloliitto on ollut mukana kehittämässä viime vuosina tiivistynyttä urheilujärjestöjen ja SUEKin välistä yhteistyötä sekä yhteisiä menetelmiä turvallisen urheiluympäristön edistämiseksi. Urheiluyhteisön yhteinen vastuullisuusohjelma sekä Et ole yksin -palvelu ovat hyviä esimerkkejä urheilujärjestöjen välisestä yhteistyöstä häirinnän kitkemiseksi. Myös aiheeseen liittyvää koulutusta järjestetään yhä enemmän.

Urheilijoiden myönteisiä ja kielteisiä kokemuksia suomalaisessa kilpaurheilussa, SUEK ry 2022.
Kyselytutkimus epäasiallisesta käyttäytymisestä kaudelle 2022 rekisteröidyille 16–20-vuotiaille jalkapallonpelaajille, Suomen Palloliitto 2022.
Häirintä suomalaisessa kilpaurheilussa, SUEK ry 2020.

Palloliiton ja urheiluyhteisön käynnissä olevat toimenpiteet epäasiallisen käytöksen kitkemiseksi:

Et ole yksin – matalankynnyksen keskustelutukea ja ohjausta mm. kiusaamista.
ILMO – urheilurikkomusten raportointikanava.
Palloliiton Whistleblower.
Palloliiton vihreä kortti.