Ramiro Muñoz liittyy Pikkuhuuhkajien valmennustiimiin

Ramiro Muñoz on nimetty uudeksi valmentajaksi Pikkuhuuhkajien valmennustiimiin. Muñoz korvaa valmennustiimissä AC Oulun pelillisen prosessin johtajana aloittaneen Tuomas Silvennoisen.

Ramiro Muñoz.Kuva: Ⓒ Juha Tamminen /Juha Tamminen

29.1.2024 klo 12:55

FC Interissä valmentajana toimiva Ramiro Muñoz aloittaa työt myös Pikkuhuuhkajien valmennustiimissä tulevalla maaliskuun leirillä. Silloin joukkue kohtaa tärkeissä EM-karsintaotteluissa Albanian 22.3. ja Montenegron 26.3.

Espanjalainen Muñoz, 29, tuntee suomalaisen jalkapallon jo pitkältä ajalta. Hän tuli Suomeen vuonna 2014, ja on työskennellyt valmentajana HPS:ssä, VJS:ssä, SJK:ssa ja FC Interissä. Interissä Muñoz toimi myös päävalmentajana Veikkausliigassa syksyllä 2022.

Pikkuhuuhkajien päävalmentaja Mika Lehkosuo kertoo, että Muñoz valittiin Tuomas Silvennoisen korvaajaksi kahdesta tärkeästä syystä. Muñoz on paitsi roolinsa osaava ja pätevä valmentaja, myös muulle valmennustiimille entuudestaan tuttu ihminen.

– Ramiro on multiosaaja valmennuksen saralla. Aikaisempina vuosina hän on vastannut seurajoukkueissaan erikoistilanteista, mikä on osa hänen uutta rooliaan myös Pikkuhuuhkajissa. Hänellä on kompetenssi kunnossa, Lehkosuo kuvailee.

Lehkosuo kertoo tutustuneensa Muñoziin kesän 2023 alle 21-vuotiaiden EM-kisoissa, jotka kuuluivat Muñozin käymän UEFA Pro -kurssin ohjelmaan. Lehkosuo oli kisoissa koulutusryhmän mukana.

– Lisäksi Ramiro tuntee tiimistämme hyvin Eemeli Reposen ja erityisesti Gert Remmelin, jonka kanssa hän oli UEFA Pro:lla kämppiksinä. Yksi Ramiron rooleista tulee olemaan katsomovalmentajana toimiminen otteluiden aikana – hän kommunikoi sieltä Gertille ja Eemelille kentän laidalle. On tärkeää, että Ramirolla on jo valmiiksi yhteys valmennustiimimme kanssa, koska hän tulee mukaan suoraan tärkeisiin vieraspeleihin kesken karsintojen. Meillä ei ole aikaa harjoitella yhteistyötä, Lehkosuo sanoo.

Ramiro Muñoz kertoo olevansa itse todella iloinen aloittaessaan työt alle 21-vuotiaiden maajoukkueen valmennustiimissä. Muñozille kyseessä on tärkeä mahdollisuus.

– Kymmenen Suomen-vuoden ja neljän Veikkausliigakauden jälkeen tämä on iso steppi urallani jalkapallovalmentajana. Kun tulin Suomeen, halusin kehittää itseäni jalkapallovalmentajana ja yrittää kehittää suomalaista jalkapalloa menemään eteenpäin, Muñoz kertoo.

– Tämä mahdollisuus minulla nyt on alle 21-vuotiaiden maajoukkueen kanssa. Iso vastuu ja ylpeä fiilis – totta kai olen espanjalainen, mutta suomalainen sydämeni on joka päivä isompi, Muñoz jatkaa.

Lehkosuon tavoin myös Muñoz kokee, että uuden valmennusryhmän kanssa on helpompi alkaa työskennellä yhdessä, kun sen jäseniä tuntee jo entuudestaan.

– Samalla minun pitää itse adaptoitua uuteen joukkueeseen nopeasti ennen seuraavaa leiriä maaliskuussa, Muñoz lisää.

– Tällä joukkueella on selkeä tavoite - pelata vuoden 2025 EM-kisoissa. Kun mietitään, millainen mahdollisuus joukkueella on saavuttaa tämä tavoite, molemmat maaliskuun matsit ovat tosi tärkeitä. Ne ovat minulle ensimmäiset pelit uuden staffin kanssa, mutta olen tosi positiivinen. Haluan voittoja tulevista matseista ja olla mukana viemässä joukkuetta EM-kisoihin, Muñoz tiivistää.

Samalla Pikkuhuuhkajien valmennusryhmässä vuoden 2023 työskennellyt Tuomas Silvennoinen jättää joukkueen taakseen keskittyäkseen uuden seuransa AC Oulun valmentamiseen.

Lehkosuo kertoo arvostavansa Silvennoisen antia alle 21-vuotiaiden maajoukkueelle ja valmennusryhmälle korkealle.

– Tuomas on ollut mukana valmennustiimissämme monessa asiassa - erikoistilanteista katsomovalmennukseen ja erilaisiin toimintakulttuurillisiin asioihin. Haluan antaa Tuomakselle ison, ison kiitoksen valtavasta panostuksesta joukkueemme toimintaan, Lehkosuo päättää.

Etkö löytänyt etsimääsi?

Seuraa meitä