Pikkuhuuhkajat kohtaa tiistaina Montenegron – "Maaleja on tehtävä"

Pikkuhuuhkajat kohtaa Montenegron tärkeässä vierasottelussa 26.3. kello 16 Suomen aikaa. Ottelu näkyy Yle Areenasta.

Miska Ylitolva perjantain ottelussa Albaniaa vastaan.Kuva: Ⓒ FSHF /Bledar Hasimi

25.3.2024 klo 17:24

Alle 21-vuotiaiden maajoukkue (2002 ja myöhemmin syntyneet) pelasi perjantaina Albaniaa vastaan 0–0-vierastasapelin - otteluraportti ja kohokohdat.

Tiistaina Pikkuhuuhkajien Balkanin kiertue jatkuu Podgorican Gradski Stadionilla, reilut 150 kilometriä Tiranasta pohjoiseen. Siellä Suomea isännöi Montenegro, joka on pelannut tähän mennessä neljä ottelua - saldona vierasvoitto ja kotitasapeli Armeniaa vastaan, sekä kaksi vierastappiota Sveitsille ja Albanialle. Lohkon tilanne Tulospalvelussa.

Pikkuhuuhkajien EM-karsintalohkon tilanne 25.3.2024.

Pikkuhuuhkajien päävalmentaja Mika Lehkosuo kertoo, että valmistautuminen Montenegro-otteluun on sujunut ilman yllätyksiä.

– Lauantain bussimatka Albaniasta tänne Podgoricaan sujui rauhallisesti. Täällä olemme treenanneet futiskentällä pari kertaa, ja tänään treenasimme ottelustadionilla, joka oli hyvässä kunnossa, Lehkosuo kertoo.

Tiistain isäntä Montenegro on suoraviivainen ja isokokoinen joukkue. Päävalmentaja kuvailee sitä fyysiseksi, taistelevaksi ryhmäksi, joka tekee töitä molempiin suuntiin, ja joka on Albaniaa vaarallisempi vastahyökkäyksissä ja erikoistilanteissa. Yhtään yksittäistä pelaajaa Lehkosuo ei tasaisesta vastustajajoukkueesta halua esiin nostaa.

– Montenegrolla on muutamia hyökkäyspään pelaajia, jotka ovat taitavia. He ovat kierrättäneet jonkin verran, mutta heillä on useampia samantasoisia pelaajia, joita he voivat hyvin käyttää, Lehkosuo jatkaa.

Edellisessä ottelussaan Armeniaa vastaan perjantaina Montenegro pelasi Suomen tavoin maalittoman tasapelin. Ottelu on tietysti analysoitu Suomen valmennustiimissä tarkoin.

– Nolla päästettyä maalia tuossa pelissä kertoo heidän vahvuudestaan ja kyvystään puolustaa omaa maaliaan. Heidän boksiinsa ei ole mitenkään helppoa päästä hyville maalipaikoille, Lehkosuo näkee.

Ottelu pelataan Gradski stadionilla Podgoricassa.

Suomen pelaajat ovat hyvin palautuneita Albania-pelistä. Treeneissä on ollut hyvä energia, eikä lisää loukkaantumisia ole tullut. Tavoite ottelusta on selvä – kolme pistettä.

– Kun Albaniaa vastaan emme maalia tehneet, tietysti meidän lähtökohtamme Montenegro-peliin on, että maaleja on tehtävä. Sitä olemme valmistautumisprosessissa painottaneet, Lehkosuo jatkaa.

Jotta maalien tekemisessä onnistutaan, on Lehkosuon mukaan Suomen onnistuttava erityisesti avoimen pelin pelitilanteissa, joissa on mahdollista päästä vastustajan puolustuslinjan taakse. Niin organisoiduissa hyökkäyksissä, vastahyökkäyksissä, vastaprässin kuin korkean prässin jälkeenkin.

– Niitä hetkiä oli Albania-pelissäkin, mutta onnistumiset jäivät vähiin. Lisäksi hyökkäyspään erikoistilanteista ei luotu oikein mitään. Niistä pitäisi saada jotain aikaiseksi. Puolustimme erikoistilanteet Albaniaa vastaan toki hyvin, mutta olimme vaisuja hyökkäyssuuntaan. Omista hyökkäyspään erikoistilanteistaan Montenegro antaa ehdottomasti kovemman vastuksen meidän puolustuksellemme, mutta ollaan niissä vahvoja edelleen, Lehkosuo sanoo.

Montenegron pelaajat pystyvät kyllä haavoittamaan Suomea muissakin tilanteissa, jos Suomi ei onnistu omassa puolustuspelissään.

– Kun itse hyökkäämme, meillä pitää olla tasapaino niissä hetkissä kun menetetään pallo- oltava valmiita estämään Montenegron vastahyökkäyksien käynnistämistä ja riistämään palloja, Lehkosuo summaa.

Pikkuhuuhkajien EM-karsintojen jäljellä olevat ottelut (ajat Suomen aikaa):
Ti 26.3. Montenegro-Suomi, Gradski Stadion, Podgorica (klo 16)
Pe 6.9. Armenia-Suomi
Ti 10.9. Suomi-Romania