Pikkuhuuhkajat isännöi Armeniaa Turun tiistai-illassa

Tärkeä EM-karsintaottelu alkaa kello 18:00. Veritas Stadionilla pelattava kamppailu näkyy suorana Yle Areenan välityksellä.

Pikkuhuuhkajat hakee tiistaina paluuta voittokantaan.

20.11.2023 klo 14:49

Alle 21-vuotiaiden maajoukkue (2002 ja myöhemmin syntyneet) pelaa huomenna tiistaina vuoden viimeisen EM-karsintaottelunsa, kun vastaan asettuu Armenia. Pikkuhuuhkajilla on kolmen ottelun jälkeen kasassa kolme pistettä – joukkue majailee tällä hetkellä E-lohkon neljännellä sijalla. Liput Armenia-otteluun löydät täältä.

Pikkuhuuhkajat pelasi edellisen maaottelunsa viime torstaina. Kotijoukkue Ruotsi voitti selvästi 3–0 – päävalmentaja Mika Lehkosuon mukaan palautuminen ottelusta on sujunut hyvin, ja Suomi on valmis Armenia-otteluun.

– Matkustuspäivänä emme harjoitelleet jalkapallokentällä, vaan keskityimme palautumiseen. Olemme harjoitelleet Turussa kolmena päivänä, ja kaikki on sujunut suunnitelmien mukaan. Olosuhteet ovat talviset, mutta Veritas Stadionin kenttä on ollut hyvässä kunnossa. Jere Kallinen, Dario Naamo ja Roni Hudd ovat varmuudella sivussa loukkaantumisten takia, mutta muuten pelaajatilanteemme on varsin hyvä, Lehkosuo avaa.

– Kävimme Ruotsi-ottelun läpi joukkueen kanssa, mutta käänsimme nopeasti katseet Armenia-otteluun. Ruotsi ja Armenia ovat hyvin erilaisia vastustajia – pääpainomme on kuitenkin vahvasti omissa prinsiipeissämme, oli vastustaja kuka tahansa.

Tiistain vastustaja Armenia viruu lohkon jumbosijalla. Joukkue hävisi kolme ensimmäistä otteluaan, mutta pakotti Sveitsin maalittomaan tasapeliin kotikentällään. Viime perjantaina Armenia vieraili Sveitsissä, ja tuloksena oli tyly 0–5-tappio. Sveitsi johti vielä tauolla yhdellä maalilla, mutta lukemat repesivät toisella puolikkaalla.

– Sveitsi oli selkeästi parempi joukkue. Vaikka Sveitsi hallitsi palloa ja teki viisi maalia, Armenian boksiin ei ollut helppoa päästä luomaan hyviä tekopaikkoja. Yksi maaleista tuli kulmapotkusta ja kaksi rangaistuspotkuista – kumpikin rangaistuspotku oli sellainen, jonka joku tuomari olisi voinut jättää viheltämättä, Lehkosuo toteaa.

– Pelistä ei varmasti tule helppoa, ja etenkin maalipaikkojen luominen tulee olemaan meille haaste. Armenia tullee puolustamaan 5–4–1-muodostelmalla, eikä matalaa blokkia ole välttämättä helppo murtaa. On todella tärkeää, että pystymme luomaan huomenna erirytmisiä hyökkäyksiä.

Lohkovoittajan lisäksi yhdeksän EM-karsintalohkon kolme parasta lohkokakkosta saavat suoran paikan EM-lopputurnaukseen. Loput kuusi toiseksi sijoittunutta joukkuetta pelaavat kaksiosaiset jatkokarsinnat kolmesta viimeisestä lopputurnauspaikasta. Kaikkien karsintalohkojen tilastot löytyvät täältä.

Etkö löytänyt etsimääsi?

Seuraa meitä