Palloliitto osallistuu Qatar 2022 – Pelin hinta -kampanjaan

Pelin hinta -kampanja korostaa sitä, millä hinnalla urheilukisojen stadioneita rakennetaan.

Qatar 2022 – Pelin hinta -kampanjan logo.

18.11.2021 klo 10:00

Qatarissa vuonna 2022 pelattavien jalkapallon MM-kisojen stadionit on rakennettu käytännössä siirtotyövoimalla. Siirtotyöntekijöiden oikeuksiin Qatarissa liittyy monia epäkohtia, ja arvio on, että työmailla on kisojen järjestämisen jälkeen kuollut tuhansia siirtotyöläisiä. Työntekijöiden oikeuksien puolustaminen Qatarissa on erityisen hankalaa, sillä ammattiliittojen toiminta maassa on kielletty.

Qatariin lähtevät siirtotyöntekijät kokevat hyväksikäyttöä aina rekrytoinnista omassa maassaan siihen asti, kun ovat töissä rakennuksilla. Siirtotyöntekijät saattavat maksaa suuriakin rekrytointimaksuja ja jäävät siksi rekrytoijilleen suuren määrän velkaa.

Työntekijät lähtevät Qatariin siksi, ettei heidän kotimaassaan ole töitä tai palkkataso on korkeampi kuin heidän kotimaassaan. Palkasta on monesti riippuvainen moni muukin kuin työntekijä itse. Sillä maksetaan muun muassa lasten koulunkäyntikuluja. Siksi työstä on vaikeaa lähteä.

Vaikka olot ovat Qatarissa parantuneet, ovat ne edelleen huonot. Siirtotyöntekijät raatavat ylipitkiä työpäiviä, saavat monesti luvattua huonompaa palkkaa ja asuvat muun muassa hygienialtaan huonoissa oloissa. Qatarissa työntekijät altistuvat valtavalle kuumuudelle.

SASK aloittaa torstaina 18.11. kampanjan, joka keskittyy siirtotyöntekijöiden oikeuksiin Qatarissa. Kampanjan tavoite on korostaa, että ihmisoikeudet kuuluvat kaikille. Jalkapallo on laji, jota kaikki voivat harrastaa lähtökohdista riippumatta. Samoin ihmisoikeuksien pitäisi kuulua meille kaikille tasapuolisesti. Kampanjan sivut löytyvät osoitteesta www.sask.fi/pelinhinta.

SASKilla on siirtotyöläisyyteen keskittyvä hanke Nepalissa. Hankkeen puitteissa tarjotaan palveluita Nepalista toiseen maahan lähteville siirtotyöläisille sekä sinne palaaville. SASKin tuella Nepalin ammattiliitot osallistuvat alueelliseen ja globaaliin verkostoitumistoimintaan siirtotyöasioiden parissa. Siirtotyöläisten asiaa parannetaan yhteistyönä liittojen, valtionhallinnon ja työnantajien kesken. SASK tekee yhteistyötä kansainvälisen rakennusalan ammattiliiton BWI:n kanssa, joka neuvottelee työläisten oikeuksien parannuksista Qatarissa yhdessä kansainvälisen jalkapalloliiton FIFA:n ja paikallisten viranomaisten kanssa.

Lisätietoja: SASK:n kotimaan toiminnan päällikkö ellinoora.vesala@sask.fi tai +358 50 461 9307

Suomen ammattiliittojen solidaarisuuskeskus SASK on Suomen ainoa työelämän ihmisoikeusjärjestö. SASK tukee kehittyvien maiden työntekijöitä, jotta he pystyvät parantamaan asemaansa työpaikalla ja koko yhteiskunnassa. Parhaiten työntekijöiden asioita edistää työpaikalla toimiva, itsenäinen ammattiliitto. SASK:n jäseniä ovat suomalaiset ammattiliitot ja niiden keskusjärjestöt. Kumppaneina SASKin toiminnassa ovat pääasiassa kehittyvien maiden ammattiliitot, kansainväliset ammattijärjestöt sekä muutamat koulutus- ja tutkimuslaitokset.