Palloliiton lääkintävaliokunnan puskemiseen liittyvät suositukset ja ohjeistus päävammojen ehkäisemiseksi julkaistu

Palloliiton lääkintävaliokunta on julkaissut puskemiseen liittyvät suositukset ja ohjeistukset päävammojen ennaltaehkäisemiksi.

Puskemiseen liittyvät suositukset julkaistu

14.6.2023 klo 13:06

Palloliiton lääkintävaliokunnan puheenjohtaja Tommi Vasankari kertoo lääkintävaliokunnan seuranneen jalkapalloilijoiden päävammoista käytävää keskustelua ja alan tutkimustietoa aktiivisesti jo muutaman vuoden ajan.

Alan tutkimustulokset eivät ole aukottomia, mutta tutkimustietoa ja kokemuksia aiheesta kerätään jatkuvasti lisää. On tärkeää huomioida, että ohjeistuksia tulee päivittää tiedon karttuessa.

- Palloliiton lääkintävaliokunnan ohjeistukset perustuvat ennen kaikkea tämänhetkiseen tutkimustietoon sekä muiden maiden ohjeisiin aiheesta. Nyt annettavat Palloliiton suositukset pääpeliin liittyen ovat hyvin maltillisia ja niissä on huomioitu myös se, että ne palvelevat peliä ja pelaajakehitystä, Vasankari taustoittaa.

- Olemme keränneet aiheesta laajasti näkemyksiä myös Palloliiton valtakunnallisilta kehitysryhmiltä sekä Palloliiton kilpailu- ja urheilupuolen asiantuntijoita, kertoo Palloliiton urheilulääketieteen asiantuntija Sanna Pirhonen.

Neurologiaan ja aivotärähdysten kuntoutukseen erikoistunut fysioterapeutti Matti Vartiainen on ollut tiiviisti mukana laatimassa Palloliiton ohjeistusta puskemisen harjoitteluun ja päävammojen ennaltaehkäisyyn.

- Palloliiton suosituksissa alle 10-vuotiaille ei suositella puskemisen harjoittelua jalkapallolla lainkaan, ja sitä vanhemmille ikäluokille hyvin maltillisesti harkiten kevyemmällä pallolla. Harjoitteita, joissa pusketaan jalkapalloa, tulisi tehdä aikuisissakin erittäin maltillisesti sekä pitkällä aika välillä että myös yhden harjoituskerran sisällä, Vartiainen kertoo.

Pientenkin lasten harjoittelussa tulisi suositusten mukaan huomioida pelaajien valmistaminen havainnoimaan ilmasta tulevia palloja sekä ilman kontaktia että kontaktin kanssa sekä paikaltaan että hypäten.

- Lisäksi pelaajien valmiutta kontaktiin ja rangan ja pään hallintaan tulee kehittää.  Koordinaatiota ja liikehallintaa lisääviä harjoitteita suositellaan tehtäväksi ainakin pari kertaa viikossa. Valmentajan on hyvä varmistaa, että pelaajalla on hallussaan perustaidot ennen kuin siirrytään vaativampiin harjoitteisiin, Vartiainen muistuttaa.

- On tärkeää harjoittaa kaikkia ominaisuuksia, jotta puskeminen otteluissa on mahdollisimman hallittua ja turvallista. Olemme valmistelleet valmentajien, pelaajien ja seurojen osaamisen ja arkityön tueksi ohjeistuksen, joita tulisi tehdä muutamia kertoja viikossa säännöllisesti osana vammojen ennaltaehkäisyohjelmaa, Vartiainen kertoo.

Asiaa koskevat vuonna 2024 voimaan tulevat sääntömuutokset käsitellään Palloliiton hallituksessa erikseen syksyllä 2023.

Ohjeet ja harjoitusmallit videona:

Aivojen terveys - oheisharjoitukset liikkumisen ja rangan alueen aktivointiin osana pääpeliä >>

Aivojen terveys - niskan alueen aktivointiharjoituksia >>

Ohjeet ja harjoitusmallit kirjallisena:

Lue myös:

Etkö löytänyt etsimääsi?