Palloliiton hallitus kokoontui – Erotuomarivaliokunnan puheenjohtaja vaihtuu

Palloliiton hallitus kokoontui sunnuntaina ylimääräiseen kokoukseen. Hallitus nimesi erotuomarivaliokunnan väliaikaiseksi puheenjohtajaksi erotuomarivaliokunnan varapuheenjohtaja Styrbjörn Oskarssonin.

Kuvituskuva.

12.2.2024 klo 12:00

Hallitus käsitteli kokouksessa Palloliiton johdon tekemää yhteenvetoa sisäisen tarkastuksen raportin ja kuulemisten pohjalta suunnitelluista toimenpiteistä erotuomaritoimintaa ja erotuomarivaliokunnan toimintaa koskien.

Hallitus hyväksyi Petteri Karin irtisanoutumisen erotuomarivaliokunnasta ja erotuomarivaliokunnan puheenjohtajan paikalta.

Hallitus nimesi erotuomarivaliokunnan väliaikaiseksi puheenjohtajaksi varapuheenjohtaja Styrbjörn Oskarssonin. Muutoin valiokunnan kokoonpano säilyy toistaiseksi ennallaan.

Hallitus päätti käynnistää toimet erotuomarivaliokunnan uuden puheenjohtajan valitsemiseksi hallituksen seuraavassa kokouksessa 21.3.2024. Valmistelusta vastaa hallituksen jäsen Ari Murtonen, joka kuulee asiassa erotuomariyhdistyksiä (Valioerotuomarikerho, Kansalllisen Liigan erotuomariyhdistys ja Futsal-valioerotuomarikerho). Tavoitteena on palauttaa luottamus erotuomarivaliokunnan toimintaan.

Sisäisen tarkastuksen raportissa ja johdon analyysissä tunnistettiin useita kehityskohteita erotuomaritoiminnan ja erotuomarivaliokunnan työskentelyssä ja hallitukselle tehty yhteenveto sisälsi tilanteen parantamiseksi lyhyen ja pitkän aikavälin toimenpide-ehdotuksia, joita Palloliiton johto alkaa välittömästi toteuttaa.

Palloliiton pääsihteeri Marco Casagrande näkee, että keskeistä tilanteen korjaamisessa on toimintakulttuurin muutoksen tukeminen. Erotuomaritoiminta osallistetaan lähemmäs kaikkia Palloliiton toimintoja.

– Erotuomarit ovat pelin keskiössä yhtä lailla pelaajien, valmentajien ja joukkueiden kanssa. Heidän äänensä pitää kuulua. Historia kulkee aina mukanamme, mutta nykytilanteesta meidän on mahdollisuus oppia ja aloitamme rakennustyön luottamuksen korjaamiseksi, Casagrande sanoo.

Casagranden mukaan henkilöön kohdistuvien väitteiden käsittely on aina sensitiivistä, ja näytön arviointi monissa tilanteissa haastavaa. Kaikki osapuolet ovat toisaalta olleet tilanteessa hyvin yhteistyöhaluisia kehittämään ja korjaamaan omaa toimintaansa erotuomaritoiminnan parantamiseksi.

– Sisäisen tarkastuksen raportissa, erotuomareille kohdennetussa kyselyssä ja asiaan liittyvissä laajoissa haastatteluissa ei tullut ilmi rikoksia tai asioita, joiden pohjalta olisi syytä käynnistää muita viranomais- tai kurinpitoprosesseja. Epäasiallista ja huonoa käyttäytymistä on todettu, ja siihen on aikanaan tai tässä yhteydessä asioiden ilmettyä puututtu, ja nyt tehdään korjaavia toimenpiteitä, jotta vastaavaa ei enää tapahtuisi. Erotuomareiden työskentelyilmapiirin tulee olla turvallinen jokaisella tasolla, Casagrande painottaa.

Erotuomarien kuulemisessa kritiikin kärki osoitti erotuomarivaliokunnan ratkaisuihin, autoritaariseen johtamistapaan, päätösten läpinäkyvyyden puutteeseen ja erotuomarien yhdenvertaisen ja tasapuolisen kohtelun puutteeseen.

Palloliiton puheenjohtaja Ari Lahti alleviivaa, että erotuomarien palaute on kuultu ja otetaan hyvin vakavasti.

– Lisäksi haluan tuoda esiin, että jos asiassa myöhemmin tulee esiin uusia tietoja, joilla on vaikutusta nyt tehtyihin päätöksiin, otamme ne totta kai käsittelyyn. Nyt lähdetään rakentamaan erotuomaritoiminnolle uutta yhteistä luottamukseen ja avoimeen keskusteluilmapiiriin pohjautuvaa yhdenvertaista tulevaisuutta. Me kaikki alan toimijat voimme osaltamme tähän vaikuttaa, ja erityisesti johtavassa asemassa olevien henkilöiden tulee tässä näyttää mallia ja toimia esimerkkinä. Valta tuo mukanaan suuren vastuun, puheenjohtaja Lahti päättää.

Lisäksi hallitus käsitteli HIFK Soccer rf:n FIFA:n rekisteröintikieltoasiaa, ja hallitus päätti omalta osaltaan olla mukana prosessissa HIFK:n tukena, jos HIFK päättää asiaa edistää. Tarkemmista ehdoista ja sisällöistä sovitaan HIFK:n kanssa. Päätös asian edistämisestä on viime kädessä HIFK:n, koska Palloliitto ei ole suoraan asianosainen.*

Palloliiton hallitus kokoontuu seuraavan kerran 21. maaliskuuta.

Palloliiton hallitus kokoontuu ylimääräiseen kokoukseen >>

Pääsarjojen erotuomareiden kevään koulutustilaisuus Eerikkilässä siirtyy >>

Palloliiton hallitus kokoontui – Sisäinen tarkastus luovutti erotuomariraporttinsa hallitukselle >>

*Tiedotetta muokattu 12.2. klo 13.24. Lisätty tieto HIFK Soccer rf:n FIFA:n rekisteröintikieltoasiasta.

Etkö löytänyt etsimääsi?

Seuraa meitä