Nimitysuutisia talenttivalmentajiksi Eteläisellä ja Läntisellä alueella

Eteläisen alueen alueellisena talenttivalmentajana aloittaa Pekka Lagerblom ja Lännen aluevalmentajana aloittaa Sinikka Itälinna. Lisäksi Läntisen alueen huippuvaiheen alueellisena pelaajakehittäjänä jatkaa Petteri Joensuu.

Kuvituskuva.Kuva: Ⓒ Tiina Pirilä /SPL

16.11.2023 klo 11:15

Osana FIFA Talent Development Schemen eli TDS-ohjelmaa Palloliiton Eteläisen alueen talenttivalmentajana aloittaa 1.12.2023 Pekka Lagerblom. Nimensä mukaisesti TDS on FIFA:n luoma kehitysohjelma potentiaalisten pelaajien tunnistamiseksi ja kehittämiseksi. Lue ohjelmasta lisää Palloliiton uutisesta >>

Lagerblom tulee toimimaan tehtävässään 13-14-vuotiaiden tyttö- ja poikapelaajien pelaajatarkkailussa, aluevalmennuksessa, seurojen toimintaympäristöjen kehitystyössä sekä yläkoulupilotin starttaamisessa Eteläisellä alueella.

TDS-ohjelman operatiivista toimintaa johtaa huippujalkapallopäällikkö Marianne Miettinen. Miettinen on tyytyväinen, että TDS-ohjelman edistämiseksi on otettu Lagerblomin palkkaamisen muodossa ensimmäinen konkreettinen askel.

– Tämä palkkaus on TDS-ohjelmalle yksi avainasoista. Nyt meillä on ihminen, joka lähtee rakentamaan ylialueellisia pelitapahtumia ja yläkoulupilottia. Tietysti Lagerblom tulee mukaan aluetoimintaan ja pelaajatarkkailuun Samu Kosken ja Niklas Pippingsköldin kanssa, Miettinen kertoo.

Lagerblom siirtyy talenttivalmentajaksi työskenneltyään aiemmin FC Espoon talenttivalmentajan tehtävissä. Omalla pelaajaurallaan hän pelasi A-maajoukkueessa 12 ottelua ja voitti seuratasolla mm. Bundesliigan mestaruuden Werder Bremenissä.

– Hän tietää, mitä yksittäisten pelaajien auttaminen seuraavalle askeleelle omalla urapolullaan on. Lagerblomilla on myös vahva fyysisen valmennuksen osaaminen, eli hän pystyy tuomaan yläkoulupilottiin lisää siitäkin näkökulmasta, ja kirsikkana kakun päällä on tietysti kansainvälinen pelaajaura. Hän tietää, mitä ammattilaisjalkapallo ja huipulle pääseminen vaatii. Kaikki tämä yhdistettynä innostuneeseen ja sosiaalisesti taitavaan persoonallisuuteen on hieno yhdistelmä, Miettinen kehuu.

Uutisia on myös Läntiseltä alueelta, missä Petteri Joensuu jatkaa Huippuvaiheen alueellisena pelaajakehittäjänä.

– Pari vuotta tehtävässään ollut Joensuu edustaa jatkuvuutta. Pelaajakehitys on pitkäjänteistä työtä ja askel askeleelta Petteri on pystynyt kehittämään urheiluakatemian ja seurojen yhteistoimintaa ja vienyt aluetoimintaa eteenpäin yhdessä Valtteri Kumpuniemen kanssa.

Kumpuniemi siirtyy nyt päävalmentajaksi Kuopion Palloseuraan, minkä vuoksi Joensuun tuoma jatkuvuus Läntisellä alueella on Miettisen mukaan erittäin tärkeää.

– Joensuulla on kokemusta alueelta, ja hän tuntee hyvin sekä seurat, seuraihmiset että alueen potentiaaliset pelaajat. Yhteistyökykyisenä persoonana hän pääsee seuroja lähelle ja pystyy auttamaan niitä. Olemme tosi iloisia, että Joensuu jatkaa nyt meillä, Miettinen sanoo.

Aisaparikseen Kumpuniemen tilalle Joensuu saa uutena rekrytointina Sinikka Itälinnan. Omalla pelaajaurallaan Itälinna (os. Salomaa) pelasi paitsi pääsarjassa, myös viisi ottelua naisten A-maajoukkueessa. Tämä tekee Itälinnasta ensimmäisen entisen naisten A-maajoukkuepelaajan, josta tulee päätoiminen nuorten valmentaja Palloliitossa.

– Sinikka tekee nyt päänavauksen siinä suhteessa, mistä olemme tosi ylpeitä. Naisten maajoukkueympäristössä on ennekin ollut myös entisiä A-maajoukkuepelaajia valmennustehtävissä, mutta Sinikka on ensimmäinen nuorten puolella. Mittavan pelaajauran lisäksi Itälinna on koulutukseltaan opettaja, joten hänellä on myös erinomaiset pedagogiset taidot, Miettinen kuvailee.

Itälinnan tehtävä on toimia myös Tampereen Hybridiakatemiassa valmennustehtävissä ja Petterin kanssa yhdessä koko Lännen alueen aluevalmennuksessa.

– Hän on ollut jo mukana Valtteri Kumpuniemen Läntisessä aluevalmennustiimissä, eli aluetoiminta on tuttua. Lisäksi Itälinna on valmentanut Ilveksen C15-tyttöjä viimeksi tänä vuonna, joten hän tuntee erittäin hyvin nämä ikäluokat, joissa hän tulee toimimaan, muualtakin kuin Tampereelta, Miettinen kertoo.

Seuraava askel FIFA TDS -palkkauksissa on Pohjoisen alueen alueellisen talenttivalmentajan yhteispalkkaus. Neuvottelut sen osalta ovat käynnissä.

Etkö löytänyt etsimääsi?

Seuraa meitä