Palloliitto hakee alueellista talenttivalmentajaa Eteläiselle alueelle – Vastuulla FIFA Talent Development Scheme -ohjelman toteutus

TDS-ohjelman myötä pyritään varmistamaan, että jokainen lahjakas suomalainen pelaaja saa mahdollisuuden. Hakuohjeet uutisen lopussa.

Kuvituskuva.Kuva: Kalevi Hämäläinen

18.10.2023 klo 16:30

Suomen Palloliitto hakee alueellista talenttivalmentajaa vastaamaan FIFA Talent Development Scheme -ohjelman toteutuksista Eteläisen alueen 13–14-vuotiaiden pelaajakehityksessä.

Jalkapallon toimintaympäristö ammattimaistuu kovaa vauhtia ja haluamme pysyä kansainvälisessä kehityksessä mukana. Alueellisen talenttivalmentajan roolissa pääset vaikuttamaan Palloliiton nuoruusvaiheen pelaajakehitystoimintojen kehittämiseen kansainväliselle tasolle. Keskeinen tavoitteesi on aikaansaada laadukkaat prosessit ja toimintatavat yhdessä seurojen kanssa hyödyntäen erilaisia pelaajakehitysalustoja, osaamista ja verkostoja.

Alueellinen talenttivalmentaja on osa maajoukkuetoimintoa ja raportoit tehtävässäsi huippujalkapallopäällikölle. Toimit tiiviissä yhteistyössä maajoukkuetoiminnon kollegojesi sekä seurojen kanssa. Roolissasi sinulla on ainutlaatuinen mahdollisuus vaikuttaa suomalaisen huippujalkapallon kehitykseen edistäen nuoruusvaiheen pelaajakehitysympäristöä.

Alueellisen talenttivalmentajan keskeisiä tehtäviä tulevat olemaan:

• P13 ja T13 pelaajatarkkailu Huuhkaja- sekä Helmariliigassa, sekä yhdistelmäjoukkueiden valitsemisprosessin johtaminen

• Pelaajatarkkailu 13–14-vuotiaiden sarjapeleissä

• Etelän alueen potentiaalisten pelaajien arjen laadun ja toimintaympäristöjen kehittäminen yhdessä seurojen kanssa

• Etelän alueen Hybridiakatemian yläkouluvaiheen kehittäminen yhdessä seuran kanssa

• Etelän alueen Hybridiakatemian yläkouluvaiheen viikoittaisessa valmennustoiminnassa mukana oleminen

• Valmennus poikien ja tyttöjen aluetapahtumissa

• Valtakunnallisten tapahtumien pelaajatarkkailu yhdessä muun tiimin kanssa

• FIFA TDS:ään liittyvien alueellisten pelaajakehitystapahtumien organisointi ja toteutus

• Seuravierailut Etelän alueella ja laatujärjestelmän kenttäarvioinnit

• Pelaajakehitykseen liittyvät kehityspalaverit Huuhkaja- ja Helmaripolun ja aluetoiminnan osalta

“Give every talent a chance” – Mikä on FIFA Talent Development Scheme?

Eteläisen alueen talenttivalmentaja vastaa FIFA Talent Development Schemen eli TDS-ohjelman toteutuksesta Eteläisellä alueella. Nimensä mukaisesti FDS on FIFA:n luoma kehitysohjelma potentiaalisten pelaajien tunnistamiseksi ja kehittämiseksi. Lue lisää FIFA:n dokumentista >>

Suomessa TDS-ohjelma tarkoittaa 13–14-vuotiaille tytöille ja pojille kohdistettua pelaajakehityskokonaisuutta. Ohjelman tavoitteena on parantaa niin potentiaalin tunnistamista (Talent ID), pelaajakehitystä, valmentajien osaamisen kehittymistä kansainvälisessä vaatimustasossa kuin myös pelaajatarkkailua.

– Tavoitteenamme on pystyä tarjoamaan potentiaalisille pelaajillemme ja heidän seuravalmentajilleen paras mahdollinen arkiympäristö kehittymiseen, kertoo Palloliiton huippujalkapallopäällikkö Marianne Miettinen

Kokonaisuuteen sisältyy muun muassa valmentajien osaamisen kehittämistä erityisesti potentiaalin tunnistamisessa, alueellisen toiminnan tehostamista ja ylialueellisen pelitoiminnan lisäämistä. Tämän tarkoituksena on varmistaa, että pelaajat jokaiselta alueelta saavat mahdollisuuden pelata vielä useampia korkeatasoisia pelejä muiden alueen potentiaalisia pelaajia vastaan. Samassa yhteydessä toteutetaan pelaajatarkkailua alueiden välillä ristiin.

Miettinen painottaa, että TDS-kokonaisuuden tarkoitus ei ole poissulkea ketään pelaajia.

– Kukaan meistä ei tiedä, kenestä 13–14-vuotiaasta loppujen lopuksi tulee Huuhkaja tai Helmari. Tavoitteenamme on tukea useita pelaajia, minkä johdosta seurat ovat vahvasti mukana toiminnassamme. Kaikki pelaajamme eivät ole kaikissa tapahtumissa mukana, mutta he voivat aina päästä mukaan sitten seuraaviin tapahtumiin. Jokaisen pelaajan polku on erilainen, Miettinen sanoo.

TDS-ohjelmaan sisältyy myös 13–14-vuotiaille suunnattu “yläkoulupilotti”, jota Eteläisen alueen talenttivalmentaja lähtee viemään eteenpäin yhdessä FC Hongan 15–19-vuotiaille suunnatun hybridiakatemian kanssa. Mallissa Palloliiton alueelliset talenttivalmentajat osallistuvat valmentamiseen yläkouluikäisille pelaajille suunnatuissa harjoituksissa kahdesti viikossa. Tavoitteena on jalkauttaa Hybridiakatemiavaiheen prosesseja niin ravitsemuksen, psyykkisen ja puolen kuin loukkaantumisten ennaltaehkäisevän harjoittelun osalta jo tässä ikävaiheessa.

Ohjelman myötä myös potentiaalin tunnistamista eli Talent ID:tä pyritään kehittämään muun muassa pelaajien osaamisen tunnistamista auttavilla työkaluilla. Jatkossa myös suomalaiseen valmentajakoulutukseen sisällytetään Talent ID:tä entistä enemmän.

– Pelaajatarkkailua on tehty aina ja tullaan aina tekemään. Tavoitteemme on ymmärtää vieläkin paremmin mitä on pelaajatarkkailu missäkin iässä, tai mitä se ei ole. Haluamme että mahdollisimman moni nuori saa mahdollisuuden, mutta pelaajatarkkailu ei ole vain klassista scouttaamista. Tarkoitus on, että tuon informaation avulla voimme parantaa nuorten pelaajien harjoitusarkea entisestään, Palloliiton huippujalkapallopäällikkö Juho Rantala sanoo.

Vuodet 2023–2026 kattavan TDS-ohjelman myötä Palloliitto saa sen ensimmäiselle vuodelle 250 000 Yhdysvaltojen dollarin suuruisen tuen. FIFA valvoo kansallisia liittoja, jotta tämä tuki menee sovitusti pelaajakehitykseen.

– Raha ei kilahtele Palloliiton tilille automaattisesti, vaan edistymistämme seurataan. Meillä on ohjelmassa oma konsultti, Hesterine De Reus,  joka sparraa meitä ja toisaalta myös vastaa ohjelman toteutumisesta. Hän on käynyt Suomessa jo kahdesti tarkastamassa, miten asiat etenevät. Ohjelman tiimoilta järjestetään eri maiden välisiä tiedonvaihtoseminaareja ja muita kohtaamisia, säännöllisesti, jotta parhaat käytännöt leviävät mahdollisimman tehokkaasti, Miettinen kertoo.

– Ohjelman seuraavassa vaiheessa pyrimme palkkaamaan lisää työvoimaa vastaavanlaiseen tehtävään myös toiselle alueelle, Miettinen jatkaa.

TDS-ohjelmaan sisältyy 13–14-vuotiaille suunnattu “yläkoulupilotti”, jota Eteläisen alueen talenttivalmentaja lähtee viemään eteenpäin yhdessä FC Hongan 15–19-vuotiaille suunnatun hybridiakatemian kanssa.Kuva: Marko Venemies

Huippujalkapallopäällikköjen roolit muuttuvat - entistä parempia prosesseja osaamisen jakamiseksi tyttö- ja poikapuolten kesken

Vuodesta 2024 alkaen myös Miettisen ja Rantalan roolit muuttuvat. Miettiselle tulee kokonaisvastuu sekä tyttöjen että poikien maajoukkuetoiminnosta. Lisäksi vastuu tyttöjen ja poikien yhteisestä Hybridiakatemiaohjelmasta jatkuu. Positioon liittyy FIFA TDS -ohjelman operatiivisen toiminnan johtamisen lisäksi mm. maajoukkuetoiminnan kokonaisvaltaista kehittämistä, sekä nuorten maajoukkuetoiminnan (U15-U19-pojat, U15-U23-tytöt) operatiivista johtamista.

Miettinen tulee työskentelemään tiiviissä yhteistyössä U21-miesten päävalmentaja Mika Lehkosuon kanssa. Miettinen vastaa jatkossakin tyttöjen maajoukkueiden sisällöistä ja Lehkosuo johtaa samaa prosessia poikien maajoukkueiden osalta.

– Aina tulee olemaan myös eroavaisuuksia tyttöjen ja poikien toiminnan osalta, mutta Mikan ja maajoukkuevalmentajien kanssa pyrimme löytämään myös yhteisiä periaatteita Suomen maajoukkueiden toimintakulttuuriin, prosesseihin ja pelaamiseen. Uskon sen kehittävän meidän nuorten maajoukkueiden toimintaa kokonaisuutena, Miettinen sanoo.

– Tämä on mahtava mahdollisuus tyttöjen ja poikien maajoukkuevalmentajille tehdä vielä tiiviimpää yhteistyötä. Sitä on aiemminkin tehty, mutta ilman selkeitä prosesseja: yhteistyö on ollut enemmänkin satunnaista. Nyt yhteistyöstä tulee säännöllistä ja organisoitua, jotta osaamista ja tietoa saadaan jatkossa jaettua kaikkien maajoukkuetoiminnan osapuolten kesken. Odotan itsekin kovasti, että pääsen työskentelemään myös Peter Lundbergin, Erkka V. Lehtolan ja Kai Nyyssösen kanssa entistäkin tiiviimmin ja kuulemaan heidän näkemyksiään, Miettinen kertoo.

Rantalan titteliksi tulee puolestaan Head of Talent ID. Hän vastaa muun muassa talenttivalmennuksen kokonaisuudesta ja uuden pelaajatarkkailujärjestelmän jalkauttamisesta ja kehittämisestä yhdessä tutkimus- ja kehitysyksikön kanssa.

– Talenttivalmentajat ovat seuroissamme äärimmäisen tärkeä voimavara. Jatkossa pystymme pääsemään talenttivalmentajien arkeen mukaan entistä paremmin: auttamaan, sparraamaan, kouluttamaan ja haastamaan, Rantala avaa.

Lisätietoja alueellisen talenttivalmentajan tehtävästä

Kiinnostuitko talenttivalmentajan tehtävästä? Lisätietoja tehtävästä antaa Palloliiton huippujalkapallopäällikkö Marianne Miettinen (23. lokakuuta alkaen, +358 44 783 13 61) tai Palloliiton henkilöstöpäällikkö Heidi Holopainen (+358 40 540 71 84).

Lue tehtävästä lisää ja hae Palloliiton Recright-palvelussa >> – hakuaika päättyy 31. lokakuuta!

Etkö löytänyt etsimääsi?

Seuraa meitä