Miesten ja Naisten Kakkosen lohkojaot vahvistettu

Palloliiton hallitus on vahvistanut Miesten ja Naisten Kakkosen lohkojaot kaudelle 2023.

Naisten Kakkosen hero-kuva

21.12.2022 klo 14:55

Kaudella 2023 Miesten Kakkonen pelataan kolmessa 12 joukkueen lohkossa. Lohkojen voittajat ja paras lohkokakkonen pelaavat kaksiosaiset Ykkösliiga-karsinnat. Ensin pelataan välierät ja sitten finaali, jonka voittaja nousee Ykkösliigaan. Ne Ykkösliiga-karsintoihin päässeet kolme muuta joukkuetta, jotka eivät nouse Ykkösliigaan ja Kakkosen toiseksi paras lohkokakkonen nousevat Ykköseen kaudelle 2024. Toiseksi paras lohkokakkonen ei osallistu Ykkösliiga-karsintaan.

Kolmanneksi paras lohkokakkonen sekä kaikissa lohkoissa 3., 4. ja 5. sijoittuneet joukkueet (yhteensä 10 joukkuetta) pelaavat nousukarsinnat Ykköseen. Ottelut pelataan kaksiosaisina playoff-otteluina, ja otteluparien viisi voittajaa nousevat Ykköseen kaudeksi 2024.

Kunkin 12 joukkueen Kakkosen lohkon viimeiseksi sijoittuneet joukkueet sekä kaksi vähiten pisteitä kerännyttä 11. sijoittunutta joukkuetta putoavat Kolmoseen. Sarjasta putoaa yhteensä viisi joukkuetta.

Miesten jalkapallon sarjajärjestelmä uudistuu kaudeksi 2024. Kauden 2024 sarjajärjestelmäuudistus aiheuttaa muutoksia Veikkausliigan alapuolisiin sarjatasoihin. 12 joukkueen Ykkösestä tulee 10 joukkueen Ykkösliiga, ja sen alle muodostetaan 12 joukkueen Ykkönen. Näiden valtakunnallisten sarjojen alapuolella pelattavan Kakkosen joukkuemäärä muuttuu 12:sta 10:een kussakin kolmessa lohkossa. Lue lisää >>

Miesten Kakkosen lohkot kaudella 2023

OTP
RoPS
TP-47

Naisten Kakkonen pelataan kaksinkertaisena sarjana kolmessa lohkossa. Lohkovoittajat ja paras toiseksi sijoittunut karsivat kahdesta paikasta Naisten Ykköseen kaudelle 2024. Nousukarsinta pelataan kaksiosaisina otteluina ja otteluparit arvotaan. Naisten Kakkosesta putoaa lohkoissa 9. ja sitä heikommin sijoittuneet joukkueet.

Naisten Kakkosen lohkot kaudella 2023

Lohko A (10)