Tulevan sarjajärjestelmäuudistuksen vaikutukset jalkapallosarjoihin kaudella 2023

Miesten jalkapallon sarjajärjestelmä uudistuu kaudeksi 2024. Palloliiton hallitus päätti kokouksessaan tiistaina 11. lokakuuta kauden 2023 pelijärjestelmästä. Järjestelmä on voimassa vain ylimenokauden 2023 ajan.

Kuvituskuva.Kuva: Jyri Sulander

12.10.2022 klo 17:23

Kauden 2024 sarjajärjestelmäuudistus aiheuttaa muutoksia Veikkausliigan alapuolisiin sarjatasoihin. 12 joukkueen Ykkösestä tulee 10 joukkueen Ykkösliiga, ja sen alle muodostetaan 12 joukkueen Ykkönen. Näiden valtakunnallisten sarjojen alapuolella pelattavan Kakkosen joukkuemäärä muuttuu 12:sta 10:een kussakin kolmessa lohkossa.

Uudistuksen myötä kokonaisjoukkuemäärä jalkapallon pääsarjoissa (ylimmät sarjatasot Kakkoseen asti) kasvaa 60:sta 64:ään.

Yhdessä seurojen kanssa Palloliitto lähtee suunnittelemaan kauden 2024 Ykkösliigan, Ykkösen ja Kakkosen tarkempia pelijärjestelmiä, ja ratkaisuihin pyritään pääsemään loppuvuoden 2022 aikana.

Miesten jalkapallon sarjajärjestelmä kaudella 2024.

Näin pelataan 2023

Miesten Ykkönen 2023

Kaudella 2023 Miesten Ykkönen pelataan kuten 2022. Sarjan voittaja nousee Veikkausliigaan, karsintapaikan saavuttanut karsii Veikkausliigan 11. sijoittunutta vastaan paikasta Veikkausliigaan. Ykkösen kolme viimeistä joukkuetta putoavat.

Kaudella 2023 pelattava Ykkönen on kaudella 2024 nimeltään Ykkösliiga. Ykkösliigan ja Kakkosen väliin kaudesta 2024 eteenpäin muodostuva uusi sarja on nimeltään Ykkönen. Kaudella 2023 Veikkausliigasta putoava joukkue/putoavat joukkueet ja Ykkösessä säilyvät joukkueet pelaavat kaudella 2024 Ykkösliigassa.

Kauden 2023 Ykkösestä putoavat joukkueet pelaavat kaudella 2024 uudessa sarjassa  (joka silloin on nimeltään Ykkönen).

Miesten Kakkonen 2023

Sarjanousut

Kaudella 2023 Miesten Kakkonen pelataan kolmessa 12 joukkueen lohkossa. Lohkojen voittajat ja paras lohkokakkonen pelaavat kaksiosaiset Ykkösliiga-karsinnat. Ensin pelataan välierät ja sitten finaali, jonka voittaja nousee Ykkösliigaan.

Välierissä paras lohkokakkonen kohtaa sen lohkovoittajan kahdesta muusta lohkosta, joka on kerännyt enemmän pisteitä. Toinen välieräpari muodostuu automaattisesti. Välierien otteluparit aloitetaan sarjassa heikommin sijoittuneen joukkueen kotikentällä. Paremmuus arvioidaan kilpailusääntöjen määrittelemällä tavalla (eli suhteelliset pisteet, maaliero, tehdyt maalit jne.)

Ne Ykkösliiga-karsintoihin päässeet kolme muuta joukkuetta, jotka eivät nouse Ykkösliigaan ja Kakkosen toiseksi paras lohkokakkonen nousevat Ykköseen kaudelle 2024. Toiseksi paras lohkokakkonen ei osallistu Ykkösliiga-karsintaan.

Kolmanneksi paras lohkokakkonen sekä kaikissa lohkoissa 3., 4. ja 5. sijoittuneet joukkueet (yhteensä 10 joukkuetta) pelaavat nousukarsinnat Ykköseen. Ottelut pelataan kaksiosaisina playoff-otteluina, ja otteluparien viisi voittajaa nousevat Ykköseen kaudeksi 2024.

Jokaisen Kakkosen lohkon viisi parasta joukkuetta pääsevät nousukarsintoihin. Runkosarjassa menestyminen antaa paremmat lähtökohdat karsintoihin. Nousukarsinta valtakunnalliseen Ykköseen on valtakunnallinen, joten samassa Kakkosen lohkossa pelanneet joukkueet eivät voi kohdata karsinnan ottelupareissa toisiaan.

Näin sarjat muodostetaan 2023 --> 2024.

Otteluparit karsinnoissa Ykköseen

Ottelu 1: Kolmanneksi paras lohkokakkonen kohtaa toisen kahden muun lohkon viidenneksi sijoittuneista joukkueista. Vastustaja arvotaan.
Ottelut 2 ja 3: Kaksi parasta lohkoissaan kolmanneksi sijoittunutta joukkuetta pelaavat toisten lohkojen jäljellä olevia, viidenneksi sijoittuneita joukkueita vastaan. Ottelupareja ei tarvitse arpoa.
Ottelu 4: Kolmanneksi paras lohkossaan kolmanneksi sijoittunut joukkue kohtaa toisen kahden muun lohkon neljänneksi sijoittuneista joukkueista. Vastustaja arvotaan.
Ottelu 5: Jäljelle jääneet kaksi lohkoissaan neljänneksi sijoittunutta joukkuetta kohtaavat toisensa.

Otteluparit aloitetaan sarjassa heikommin sijoittuneen joukkueen kotikentällä. Paremmuus arvioidaan kilpailusääntöjen määrittelemällä tavalla (eli suhteelliset pisteet, maaliero, tehnyt maalit jne.)

Putoaminen

Kaudella 2023 kunkin 12 joukkueen Kakkosen lohkon viimeiseksi sijoittuneet joukkueet sekä kaksi vähiten pisteitä kerännyttä 11. sijoittunutta joukkuetta putoavat Kolmoseen. Sarjasta putoaa yhteensä viisi joukkuetta.

Miesten Kolmonen 2023

Miesten Kolmonen pelataan kaudella 2023 normaalisti samalla yhdeksän lohkon järjestelmällä kuten kaudella 2022. Kaikkien lohkojen voittajat kaudella 2023 nousevat Kakkoseen kaudeksi 2024, joten karsintoja sarjanoususta Kakkoseen ei tarvitse järjestää.

Tomi Leivo-Jokimäki, tomi.leivo-jokimaki@palloliitto.fi

Etkö löytänyt etsimääsi?