Martin Kirilov: ”Joukkueemme on tullut tosi nopeasti yhtenäiseksi”

U16-poikien lauantain Wales-ottelu alkaa kello 13:00. Kamppailu näkyy suorana ja selostettuna Palloliiton YouTube-kanavalla – Eerikkilän keinonurmikenttä 2:lla pelattavaan otteluun on vapaa pääsy.

Martin Kirilov viimeisteli eilen maajoukkueuransa toisen ja kolmannen osuman.Kuva: Ⓒ Kalevi Hämäläinen /SPL

5.5.2023 klo 14:41

U16-pojat (2007 ja myöhemmin syntyneet) kaatoi Unkarin lukemin 2–0 eilisessä UEFA Development -turnauksen avausottelussaan. Unkari joutui antautumaan kahdesti avausjakson aikana, ja Minihuuhkajat piti maalinsa puhtaana toisella puolikkaalla – tarkempi raportti ottelusta löytyy täältä.

Kentällä kävi kaikkiaan neljä suomalaisdebytanttia, minkä lisäksi muutaman pelaajan edellisestä maaottelusta oli ehtinyt kulua pitkä aika. Suomen molemmat osumat viimeistellyt Martin Kirilov palasi Suomi-paitaan puolentoista vuoden tauon jälkeen – HJK-kärki pelasi edelliset maaottelunsa marraskuussa 2021, jolloin hän onnistui niin ikään maalinteossa.

– Oli siistiä pelata maajoukkueen kanssa pitkästä aikaa ja tehdä pari maalia. Ensimmäisessä maalissa topparilta karkasi pallo, ja pääsin riistämään ja läpiajoon. 2–0-maalissa jäin yksi taka-alueelle, ja Djoully (Nzoko) antoi hyvän keskityksen, josta pääsin puskemaan, nuorempana FC Honkaa ja EBK:ta edustanut Kirilov kertaa.

– Pelasimme eilen hyvin joukkueena etenkin ensimmäisellä jaksolla. Joukkueemme on tullut tosi nopeasti yhtenäiseksi, ja ryhmässä on hyvä henki. Seuraavissa peleissä meidän täytyy pyrkiä siihen, että pallollinen pelimme toimii yhtä hyvin myös toisella puoliajalla – silloin saamme hyvät tulokset myös Kreikkaa ja Walesiä vastaan.

Päävalmentaja Erkka V. Lehtola oli eilen illalla tyytyväinen Suomen esitykseen, eikä hänen mielensä ollut muuttunut yön aikana. Joukkue kävi aamulla Unkari-ottelun läpi – parannettavaa löytyi, mutta pelissä oli monia myönteisiä asioita.

– Olemme tyytyväisiä kokonaisuuteen etenkin, kun ottaa huomioon lähtökohtamme. Maaottelu oli meille ensimmäinen sitten lokakuun, ja Unkari oli pelannut tämän kevään aikana neljä ottelua. Pojista huokui tosi hyvä ja rento fiilis ennen peliä – haluamme saman myös tuleviin otteluihin, Lehtola sanoo. 2:37

Suomi harjoitteli tänään päivällä, ja eilen enemmän pelanneet vetivät kevyemmät treenit. Huomenna Minihuuhkajat saa vastaansa Walesin, joka kärsi torstaina 0–4-tappion Kreikalle. Tylyt lukemat eivät kerro koko totuutta ottelusta.

– Wales oli mielestäni parempi joukkue ensimmäisellä jaksolla. He lahjoittivat Kreikalle pari helppoa maalia – 3–0-maalin jälkeen Walesin peli ei enää lähtenyt käyntiin. Walesilla oli muutama isokoinen pelaaja, mutta myös pienempiä poikia. Heillä ei ole mikään ”peribrittiläinen” joukkue, Lehtola avaa.

– Meidän avauksemme vaihtuu kokonaan, ellei meillä tule viime hetken sairastumisia tai loukkaantumisia. Myös Wales tullee tekemään paljon muutoksia, joten on vaikea sanoa täydellä varmuudella, millainen haaste meillä on edessä.

Turnauksen tulokset ja otteluohjelma (kaikki ottelut pelataan Eerikkilässä keinonurmikenttä 2:lla):
To 4.5. 13:00 Kreikka – Wales 4–0
To 4.5. 17:30 Suomi – Unkari 2–0

La 6.5. 13:00 Wales – Suomi
La 6.5. 17:30 Unkari – Kreikka

Ti 9.5. 10:30 Wales – Unkari
Ti 9.5. 15:00 Suomi – Kreikka

Suomen ottelut näkyvät suorana ja selostettuna Palloliiton YouTube-kanavalla. Kaikkiin turnauksen peleihin on vapaa sisäänpääsy.