U16-pojat vakuuttavaan voittoon Unkarista

Martin Kirilov teki upean paluun Suomi-paitaan ja osui kahdesti 2–0-voitossa. Osku Maukonen torjui loppuhetkillä rangaistuspotkun, ja Unkari jäi maaleitta.

Suomi jatkoi voittokulkuaan kotiyleisön edessä.Kuva: Ⓒ Kalevi Hämäläinen /SPL

4.5.2023 klo 19:27

U16-pojat (2007 ja myöhemmin syntyneet) aloitti UEFA Development -turnauksen komealla 2–0-voitolla Unkarista. Eerikkilässä tänään torstaina pelatun kamppailun voi katsoa jälkikäteen Palloliiton YouTube-kanavalta.

Minihuuhkajat sai ottelulle loistavan alun ja siirtyi johtoon jo viidennellä minuutilla – Martin Kirilov riisti pallon unkarilaistopparilta ja laukoi avausosuman maalivahti Botond Kocsisin käsien kautta.

Unkari piti palloa omalla puoliskollaan, mutta joukkueella oli hankaluuksia päästä puolen kentän yli. Suomi iski terävästi ja oli lähellä tuplata johtonsa 11. minuutilla Djoully Nzokon päästyä kokeilemaan hyvästä paikasta, mutta Kocsis piti lukemat 1–0:ssa. Hetkeä myöhemmin Kirilov laukoi vapaapotkusta ylärimaan ja Sulo Ketola sijoitti aavistuksen ohi takatolpan.

Vastustajan hyökkäyspeli piristyi hieman avausjakson edetessä – Suomi kuitenkin vastasi myös seuraavasta osumasta. Nzoko antoi 24. minuutilla mainion keskityksen takatolpalle, ja Kirilov nikkasi päivän toisen maalinsa. Kocsis torjui hetkeä aiemmin Kirilovin kudin, mutta puskun edessä unkarilaisvahti oli voimaton.

Suomi puolusti ensimmäisen puolituntisen ajan erinomaisesti, ja Osku Maukonen joutui torjuntatöihin vain kerran – Zsombor Hősin laukaus ei tuottanut maalivahdille ongelmia. Minihuuhkajat loi tekopaikkoja tasaiseen tahtiin, ja Ketola pääsi kokeilemaan 34. minuutilla lähietäisyydeltä, mutta hyökkääjän viimeistely-yritys epäonnistui.

Avausjakson loppuminuutit olivat Suomen selkeää hallintaa, ja Minihuuhkajat pääsi tauolle ansaitussa johdossa. Viimeisten hetkien paras tilaisuus osui Ketolalle, joka kuitenkin puski selvästi ohi.

Unkari aloitti toisen 45-minuuttisen vahvasti, ja Suomi joutui muutaman ensimmäisen minuutin aikana puolustuskannalle. Toisessa päässä Siltanen antoi vaarallisen keskityksen maalin edustalle, mutta Ketola ei aivan saanut jalkaansa väliin. Unkarilla oli yhä vaikeuksia murtautumisen kanssa – Maukonen torjui varmasti, kun Patrik Kovács pääsi reilun tunnin kohdalla kokeilemaan Unkarin ensimmäisestä hyvästä paikasta.

Muutamaa minuuttia myöhemmin Maukonen torjui Barnabás Barkóczin terävän vedon. Suomella oli samaan aikaan vaikeuksia haasteita pelinavaamisen kanssa, ja monet isäntien hyökkäyksistä pysähtyivät ennen aikojaan. Noin 70 minuutin kohdalla Suomi pystyi pitämään palloa vastustajan kenttäpuoliskolla pidemmän aikaa, ja Nzoko laukoi hallinnan päätteeksi vain hieman ohi vastustajan maalin.

Barkóczi pääsi yrittämään boksista Minihuuhkajien huolimattomuusvirheen seurauksena, mutta muuten Suomi suojeli johtoaan kypsästi aina 87. minuutille asti, jolloin Unkari sai rangaistuspotkun. Barkóczi laukoi kohti alakulmaa, mutta loistavan ottelun pelannut Maukonen torjui vedon. Unkarin kiri ei riittänyt lisäpaikkoihin, ja Suomi vei kamppailun lukemin 2–0.

Päävalmentaja Erkka V. Lehtola oli ottelun jälkeen tyytyväinen sekä omiensa esitykseen että tulokseen. Peli oli ikäluokalle ensimmäinen yli puoleen vuoteen, mutta se ei näkynyt joukkueen otteissa – kentällä kävi kaikkiaan neljä debytanttia.

– Matsi oli meiltä ryhdikäs ja nuorten peliksi varsin ehjä suoritus. Onnistuimme ensimmäisellä jaksolla erinomaisesti – voitimme paljon palloja, loimme muutamia hyviä paikkoja ja teimme Unkarin pelaamisen vaikeaksi. Tauolla korostimme pojille sitä, että Unkari tekee varmasti muutoksia. He tekivät ja paransivat, mutta säilytimme johtomme, Lehtola sanoi.

– Yksi tämän tapahtuman isoja teemojamme on oman maalin edustamme puolustaminen. Tänään olimme siellä vahvoja – maalivahti Maukonen ja topparimme pelasivat loistavasti. Nollapeli oli kuitenkin koko joukkueemme ansiota. Kirilovin nimi täytyy myös nostaa muiden onnistujien mukana.

Minihuuhkajat pelaa seuraavan ottelunsa lauantaina, jolloin vastaan asettuu 0–4-tappion Kreikalle kärsinyt Wales. Eerikkilässä pelattava ottelu kello 13:00 ja näkyy suorana sekä selostettuna Palloliiton YouTube-kanavalla. Turnauksen otteluohjelma, tulokset ja pelien tilastot löytyvät Palloliiton Tulospalvelusta.