Kolme seuraa ehdolla LähiTapiolan 15 000 euron pääpalkinnon saajaksi

LähiTapiola ja Suomen Palloliitto ovat palkinneet kuluneen vuoden aikana viidessä eri kategoriassa vastuullista harrastustoimintaa edistäneitä seuroja. Harrastamisen vahvat seurateot -konsepti huipentuu marraskuussa pääpalkintoon, jonka saajina ovat ehdolla Haukiputaan Pallo, Nummelan Palloseura ja Pallo-Iirot.

Tim Sparv valitsee pääpalkinnon voittajan.

10.11.2023 klo 09:38

Palloliitto haluaa pääyhteistyökumppaninsa LähiTapiolan kanssa nostaa esiin yhteiskunnallisesti merkittävää ruohonjuuritason seuratyötä. Kuluneen vuoden aikana LähiTapiola ja Palloliitto ovat palkinneet viisi seuraa 2000 eurolla vastuullisista teoista:

- Gamlakarleby Bollklubb (Kokkola): Aloittavan ikäluokan laatu.
- Pallo-Iirot (Rauma): Tyttöjen jalkapallon kehittäminen.
- FC Kontu (Helsinki): Maahanmuuttajien kotouttaminen seuratoiminnan avulla.
- FC Reipas (Lahti): Valmentajat kasvattajina ja innoittajina.
- FC Inter (Turku): Vastuullisuus ja turvallisuus seuratoiminnassa.

Pääpalkinnon saajan valitsee Tim Sparv

Harrastamisen vahvat seurateot -konsepti huipentuu marraskuussa 15 000 euron arvoiseen pääpalkintoon. Pääpalkinnon saajan tulee osoittaa poikkeuksellisen laajaa ja monimuotoista ruohonjuuritason toimintaa sekä edustaa kokonaisvaltaista lähestymistapaa ”Jalkapalloa jokaiselle” -vision mukaisesti. Seuran toiminnan tulee olla sosiaalisesti vaikuttavaa ja vastuullisuudestaan tunnettua.

Palloliiton alueelliset seurakehittäjät ovat esittäneet kolmelta alueelta (eteläinen, läntinen ja itäinen/pohjoinen) jokaisesta kaksi ehdokasseuraa, joista seurapalveluiden valtakunnallinen kehitysryhmä äänesti kolme kärkiehdokasta pääpalkinnon saajaksi. Ehdolla pääpalkinnon saajiksi ovat Haukiputaan Pallo, Nummelan Palloseura ja Pallo-Iirot. Pääpalkinnon saajan valitsee Huuhkajien entinen kapteeni, Oravaisista maailmalle ponnistanut Tim Sparv. Palkinto luovutetaan voittajaseuralle Huuhkajien 17. marraskuuta Pohjois-Irlantia vastaan pelattavan EM-karsintaottelun yhteydessä Olympiastadionilla.

Haukiputaan Pallo

Tänä vuonna 30 vuotta täyttänyt Haukiputaan Pallo on yksi Pohjois-Suomen suurimmista seuroista – Rekisteröityjä pelaajia on yli 800. HauPassa on laaja ja monipuolinen palveluntarjonta Perhefutiksesta kävelyjalkapalloon. Joukkueita ja ryhmiä on aloitteleville lapsille, tavoitteellista toimintaa haluaville, harrastejoukkueille sekä erityislapsille.

Haukiputaan Pallon arvot, yhteisöllisyys, peli-ilo ja liikkumisen riemu sekä tavoitteellisuus, näkyvät seuran jokapäiväisessä toiminnassa. HauPa on saanut Olympiakomitean myöntämän tähtiseurastatuksen lasten ja nuorten toiminnassa ja ensimmäisenä pohjoissuomalaisena seurana myös aikuisten toiminnassa. Lisäksi HauPa palkittiin viime vuonna Palloliiton Pohjoisen alueen Vuoden seurana.

- Ehdokkuus Harrastamisen vahvat seurateot -pääpalkinnon saajaksi on herättänyt seurassamme suurta kiitollisuutta luottamuksen osoituksesta. Jaettavana olevan palkinnon merkitys on iso ja se tuo yleishyödyllisen seuran talouteen suuren avun. Ehdokkuus tuntuu tietysti mukavalta ja kannustaa jatkamaan vahvoja seuratekoja. HauPa haluaa olla jatkossakin edelläkävijä Pohjoisella alueella tarjoamalla toiminta-alueellaan seuratoiminnan laajan palvelutarjottimen, sanoo HauPan puheenjohtaja Markku Kohonen.

Nummelan Palloseura

Nummelan Palloseura tarjoaa matalan kynnyksen toimintaa kaikenikäisille liikkujille. Seuralla on suuri merkitys Vihdin alueen liikuttajana ja se panostaa erityisesti ikäihmisten ja koululaisten liikuttamiseen. Seuran toiminta on kiistatta paikallisesti merkittävää, tunnettua ja vaikuttavaa. NuPSin slogan onkin osuvasti ”Enemmän kuin urheiluseura”.

- Pääpalkintoehdokkuus on meille todella iso asia ja olemme ehdokkuudestamme erittäin ylpeitä. Olemme tehneet paljon työtä seuramme ja koko alueen kehittymiseksi. On hienoa, että työmme huomataan, sanoo Nummelan Palloseuran kehittämispäällikkö Timo Tuomi.

NuPSin laajasti mukaan ottava ja suunnitelmallinen toiminta on näkynyt viime vuosien aikana myös harrastajamäärien kasvussa. Vuonna 2020 NuPSissa oli rekisteröityjä pelaajia 770, kun tällä hetkellä pelaajia on jo lähes tuhat.

- Seuramme harrastajamäärä on kasvanut erittäin voimakkaasti viime vuosien aikana. Samaan aikaan itse seuramme on kehittynyt vähintään yhtä hyvin. Olemme alueen suurin liikuttaja ja haluamme myös olla esimerkkinä varsinaisen liikuntalajin ulkopuolisesta vastuunkannosta yhteiskunnassa, kertoo Tuomi.

Pallo-Iirot

Raumalaisessa Pallo-Iiroissa liikutaan vauvasta vaariin ja ”nasumannist mummuhu”. Yhteensä seurassa on lähes tuhat rekisteröityä pelaajaa. Seurassa on yhdenvertaiset pelaajapolut ja samat toimintatavat niin tytöissä kuin pojissa. Lisäksi Pallo-Iiroissa tärkeää on matalan kynnyksen toiminta, jota on tarjolla lapsista aina ikäihmisiin saakka. Pallo-Iiroissa jokainen harrastaja on yhtä tärkeä ja kaikilla on samanlaiset mahdollisuudet. On vain jalkapalloa.

- Toimintamme perustuu elämänkaariajatteluun, jossa ensimmäiset pallon potkut voi ottaa yhdessä huoltajan kanssa 2-vuotiaana perhefutiksen parissa. Toimintamuotoja on useita ja perinteisen ikäkausijoukkuetoiminnan rinnalla kulkee kevyemmän harrastamisen mallit aina eläkeikään saakka. Vanhimmat futarit P-Iiroissa ovat harrastuksen parissa jopa yli 70-vuotiaaksi asti, kertoo Pallo-Iirojen toiminnanjohtaja Janne Koivisto.

Pallo-Iiroissa ollaan kiitollisia Harrastamisen vahvat seurateot -pääpalkinnon ehdokkuudesta:

- Ehdokkuus herättää ensisijaisesti valtavaa kiitollisuutta siitä, että toimintamme on tunnistettu ja nähty palkinnon arvoiseksi. Pääpalkinnon teema itsessään on merkittävä juttu, koska se tekee näkyväksi seuratoiminnan, lajista riippumatta, merkitystä yhteiskunnan tukipilarina. Uskallan väittää, että yhteiskunta olisi merkittävissä ongelmissa ilman nykyisen kaltaista seuratoimintaa, joka viikoittain tukee lapsia ja nuoria eli osaltaan pitää huolta ja välittää tulevaisuuden tekijöistä, Koivisto sanoo.

Lisätietoa Harrastamisen vahvat seurateot -konseptista.

Etkö löytänyt etsimääsi?

Seuraa meitä