Kalle Wallius: ”Minulla on hirveä nälkä voittaa pelejä”

Tammikuussa 20 vuotta täyttänyt Wallius tehnee lauantaina U21-debyyttinsä. Pikkuhuuhkajien Pohjois-Makedonia-ottelu alkaa kello 15:00 ja näkyy suorana sekä selostettuna Palloliiton YouTube-kanavalta.

Walliuksen katse on paitsi Antalya Cupissa myös syksyllä alkavissa EM-karsinnoissa.

24.3.2023 klo 23:31

– Intensiivinen. Olen päässyt pelaamaan paljon, mikä on tärkeää. Minun on pitänyt mukautua moneen asiaan. On ollut paljon opittavaa, ja olen oppinut paljon.

Näin Kalle Wallius tiivistää aikansa Bolognassa ja Italiassa. HPS:n ja HJK:n kasvatti muutti saapasmaahan tammikuussa 2022, joten takana on reilu vuosi elämää ulkomailla. Koronapandemia oli perunut testijakson AS Romaan, mutta unelma ulkomailla pelaamisesta toteutui kuin toteutuikin.

Wallius asui Helsingissä äitinsä kanssa, joten siirto tarkoitti sitä, että puolustaja muuttaisi ensi kertaa omilleen. Aluksi Wallius asui ensimmäiset pari kuukautta seuran asuntolassa, kunnes hän sai oman asunnon. Samalla hän kohtasi uuden futiskulttuurin ja kielen – sopeutumista helpotti suuresti se, että Walliuksella oli kaksi suomalaista joukkuekaveria.

Kassusta (Kasper Paananen) ja Nikestä (Niklas Pyyhtiä) oli minulle älyttömän iso apu. Kassu oli ollut seurassa jo pidempään, mutta Nikke vasta puoli vuotta, joten sain Nikeltä vertaistukea. Kassu puhuu tosi hyvää italiaa, ja hän auttoi minua paljon. Asun nykyään Niken kanssa vierekkäisissä rapuissa. Vietämme päivittäin yhdessä vapaa-aikaa – hänestä on tullut yksi parhaista kavereistani.

Moni asia on muuttunut kuluneen vuoden aikana, sillä Paananen on palannut Suomen kentille SJK:hon ja Pyyhtiä on noussut Bolognan edustusjoukkueeseen. Wallius on saanut vyölleen 40 Primavera-ottelua ja kourallisen harjoituksia edustuksen kanssa. Primavera Cupissa pakki sai käsivarteensa kapteeninnauhan.

– Olen kehittynyt vuoden aikana paljon fyysisesti. Pelinopeuteni on mennyt eteenpäin reilusti, ja olen kaikin puolin paremmassa kunnossa. Huomaan, että pystyn tekemään valintoja nopeammin, vaikka tulisi kovakin prässi. Primavera-joukkueemme harjoitukset eivät juuri häviä edustuksen treeneille vauhdissa, mutta edarissa kaikki asiat tapahtuvat astetta laadukkaammin, Wallius toteaa.

– Pelasin alkukaudesta vasemmalla laidalla, mutta enimmäkseen olen pelannut oikealla. Oikea on minulle ehkä hieman mieluisampi, mutta kumpikin käy – pääasia, että saan pelata.

Walliuksen sopimus on katkolla kesällä, mutta pahvissa on kahden vuoden optio. Puolustaja toivoo, että osoite säilyy samana myös seuraavina kausina.

– Ulkomaan kentät ja top5-sarjat ovat olleet haaveeni lapsuudesta saakka. Harjoitukset edustusjoukkueemme kanssa ovat antaneet sellaisen fiiliksen, ettei pelaaminen esimerkiksi Serie A:ssa ole mahdotonta. Se on koko ajan tähtäimessäni.

Kai Meriluoto (vas.) on Walliukselle tuttu pelikaveri sekä seura- että maajoukkueista.

Matka kohti karsintoja alkaa lauantaina

Wallius pelasi edelliset maaottelunsa vuosi sitten, kun U19-pojat isännöi kovatasoista EM-jatkokarsintaturnausta. Puolustaja pelasi täydet minuutit sekä Belgiaa, Italiaa että Saksaa vastaan – kaksi ensimmäistä peliä päättyi tappioon, mutta Minihuuhkajat kukisti Saksan lukemin 1–0.

– Haimme parempia tuloksia, mutta karsinnoista jäi superhyvät fiilikset. Henkilökohtaisesti pelit olivat minulta onnistuneita, ja näytimme etenkin Saksaa vastaan, että pystymme haastamaan ja voittamaan Euroopan parhaita futismaita.

Kapteeninnauhaa kantanut Wallius muodosti Saksa-voitossa puolustuslinjan yhdessä Nikolas Talon, Oliver Petterssonin ja Matias Kivikon kanssa – kaksi edellä mainittua on tällä hetkellä Pikkuhuuhkajien mukana, kuten moni muukin silloisen karsintaryhmän pelaajista. Elmo Henriksson pelasi U19-poikien maalilla ilmiömäisen ottelun, ja Casper Terho viimeisteli voittomaalin Agon Sadikun syötöstä.

– On tosi siistiä, että pääsemme jahtaamaan kisapaikkaa uudestaan. Muutama pelaaja debytoi maajoukkueessa jo U15-vaiheessa samaan aikaan kuin minä. Minulla on hirveä nälkä voittaa pelejä. Haluan, että voitamme valmistavat maaottelut, ja olemme parhaimmillamme EM-karsinnoissa. Odotan ensimmäistä U21-maaotteluani innoissani. Haluan näyttää, mitä osaan – ja voittaa.

Suomen ottelut Antalya Cupissa (Suomen aikaa):
La 25.3. klo 15:00 Suomi – Pohjois-Makedonia (Bellis Deluxe, Belek)
Ti 28.3. klo 15:00/17:30 Suomi – Bulgaria (Bellis Deluxe, Belek)

Kumpikin peli näkyy suorana ja selostettuna Palloliiton YouTube-kanavalta. Bulgaria-ottelun alkamisaika selviää Pohjois-Makedonia-ottelun jälkeen.

Etkö löytänyt etsimääsi?

Seuraa meitä