Jutta Rantala päättäväisenä karsinta-avauksen alla – ”Lähdemme voittamaan jokaista ottelua”

Helmarit aloitti maanantaina valmistautumisen EM-karsinnat avaavaan Norja-otteluun. Perjantaina (5.4.) Oslon Ullevaalilla pelattava ottelu käynnistyy kello 19.00. Ottelu näytetään suorana lähetyksenä Yle TV2:ssa.

Jutta Rantala on valmiina kohtaamaan Norjan perjantaina.Kuva: Ⓒ SPL /Jyri Sulander

2.4.2024 klo 18:11

Helmarit harjoitteli maanantaina Helsingin Olympiastadionilla, jonka nurmi alkaa hiljalleen vihertää enemmän ja enemmän pääsiäisviikonlopun leutojen säiden myötä.

- Kävimme aika paljon läpi puolustuspelaamistamme ja loppuun saimme myös harjoiteltua viimeistelyä ja erikoistilanteitamme. Oli hyvä treeni, Helmareiden hyökkääjä Jutta Rantala kommentoi heti tiistain harjoitusten jälkeen.

Helmarit kohtaa perjantaina alkavissa EM-karsinnoissa Hollannin, Italian ja Norjan, jotka löytyvät FIFA:n maailmanrankingista sijoilta 8, 14 ja 16. Euran Pallosta jalkapallomaailman kartalle ponnistanut hyökkääjä odottaa A-liigan otteluita vesi kielellä.

- Näitä pelejä on odotettu pitkään. Nyt päästään pelaamaan kovia pelejä ja olen siitä todella innoissani, 25 A-maaottelussa komeat 8 maalia viimeistellyt Rantala iloitsee.

Tavoitteena paikka EM-kisoissa

Viime syksyn otteet Nations Leaguen B-tasolla tarkoittivat sitä, että Helmarit karsii kesällä 2025 Sveitsissä pelattavaan EM-lopputurnaukseen A-liigassa, jossa seurana on Euroopan 15 kovinta maata. Neljän joukkueen lohkoista lohkoykköset ja -kakkoset etenevät suoraan EM-kisoihin, kun taas lohkokolmosten ja -nelosten kisapaikan tavoittelu jatkuu EM-jatkokarsinnoissa.

- Meidän tavoitteenamme on päästä EM-kisoihin, joko suoraan tästä lohkosta tai jatkokarsinnan kautta, Rantala linjaa.

Edellä mainitut lohkovastusten rankingsijoitukset ja paikka A-liigassa tuovat mukanaan äärimmäisen kovan kilpailun, johon Helmarit on Rantalan mukaan enemmän kuin valmiina.

- Lohkomme on haastava, mutta tavoitteenamme on päästä EM-kisoihin, joten lähdemme voittamaan jokaista ottelua, Rantala toteaa päättäväisesti.

EM-karsintojen avauksessa Helmareiden vastustajaksi asettuu Norja, jonka Suomi on kohdannut edellisen kerran toukokuussa 2015. Etelä-Norjan Drammenissa pelatussa ottelussa kentällä nähtiin nykymaajoukkueen pelaajista Tinja-Riikka Korpela, Linda Sällström sekä Ria Öling. Huhtikuussa 2024 vastaan asettuu Norja, jota tähdittävät muun muassa Caroline Grahm Hansenin, Sophie Haugin ja Ingrid Engenin kaltaiset pelaajat.

- Norjalla on todella hyviä yksilöitä. Olen päässyt pelaamaan heitä vastaan Englannissakin. Heillä on taitavia pelaajia varsinkin laitakaistoilla ja vastaan tulee varmasti todella fyysinen ja juoksuvoimainen joukkue, Rantala ennakoi.

Jutta Rantala ja muut Helmarit-pelaajat harjoittelivat maanantaina Helsingin Olympiastadionilla.Kuva: Ⓒ SPL /Jyri Sulander

Huippuliigassa pelaaminen valmistaa karsintaotteluihin

Kun puhe kääntyy Rantalan seurajoukkuepuoleen, ei voi olla nostamatta esiin 24-vuotiaan hyökkääjän upeaa tilastoriviä Englannin Superliigasta. Ensimmäistä kauttaan Leicester Cityn riveissä pelaava Rantala on viimeistellyt pelaamassaan 25 ottelussa 9 maalia ja kerännyt lisäksi 7 maalisyöttöä. Rantala on ollut suoraan mukana Leicesterin tekemässä maalissa 0.64 kertaa 90 minuuttia kohden, joka nostaa hänet selkeästi joukkueensa tehokkaimmaksi pelaajaksi.

- Kausi on ollut todella onnistunut ja on tullut hyvin onnistumisia maalien ja syöttöjen muodossa. Olen myös saanut pelata todella paljon, mikä on ollut tietenkin positiivista ja olen ollut siihen tyytyväinen, Rantala sanoo.

Elokuussa 2023 ruotsalaisen Vittsjön riveistä Leichestershiren kreivikunnasta ponnistavaan seuraan siirtyneen Rantalan sopeutumista Englannin Superliigaan voi pitää äärimmäisen nopeana. Kauden 2019 päätteeksi kotimaisen pääsarjan maalikuningattareksi kruunattu hyökkääjä löytää nopealle sopeutumiselleen selkeän syyn.

- Varmasti se on helpottanut, että olen aika monipuolinen pelaaja ja pystyn pelaamaan monella eri pelipaikalla. Leicesterissäkin olen päässyt pelaamaan hyökkääjänä, keskikenttänä ja laiturina, niin varmasti se on auttanut minua todella paljon, Rantala analysoi.

Marraskuussa 25 vuotta täyttävä hyökkääjä kokee maailman ehdottomiin huippuliigoihin kuuluvaan Superliigaan siirtymisen olevan arvokas asia myös maajoukkuetta, ja etenkin edessä odottavia A-liigan otteluita ajatellen.

- Kaikki meidän pelimme ja harjoituksemme ovat todella kovia ja uskon, että ne valmistavat minua hyvin näihin otteluihin, Rantala päättää.

Helmarit pelaa ensimmäisen kotiottelunsa EM-karsinnoissa tiistaina 9. huhtikuuta Helsingin Bolt Arenalla, kun vastaan asettuu Italia. Liput karsintojen kotiavaukseen voit hankkia TÄSTÄ.

Etkö löytänyt etsimääsi?

Seuraa meitä