Ivanov: ”Tiedämme, mitkä meidän vahvuutemme ovat”

Toppari Robert Ivanov odottaa torstain EM-jatkokarsintavälierää luottavaisena ja positiivisena.

Robert Ivanov Huuhkajien harjoituksissa Bristolissa.Kuva: Ⓒ SPL /Jimi Soinila

19.3.2024 klo 21:19

Huuhkajat on valmistautunut torstain Wales-otteluun Englannin puolella Bristolissa. Keskuspuolustaja Robert Ivanov kehuu ryhmän joukkuehenkeä historiallisen ottelun alla.

– Joukkueessa on hyvä meininki. Kaikki ovat innoissaan. Alkuvuodet ovat aina pitkiä seurajoukkueessa, joten on kiva päästä tänne niin sanotusti omien poikien joukkoon puhumaan suomea ja vaihtamaan kuulumisia. Fiilis on positiivinen ja luottavainen, Ivanov sanoo.

Ivanov edustaa seurajoukkuetasolla 2. Bundesliigan Eintracht Braunschweigia. 27 A-maaottelua vyölleen kerännyt puolustaja on Braunschweigissa isossa roolissa. Perjantaina Braunschweig haki 2–1-vierasvoiton Paderbonista ja Ivanov pelasi totutusti täydet minuutit.

– Tärkeintä on ollut, että olen pysynyt terveenä. Aloitimme vuoden hyvin, sitten oli sellaista voitto, häviö, voitto, häviö -meininkiä. Kaikki on silti omissa käsissä, putoamistaistelussa on tiukkaa. Voitto perjantaina oli tärkeä.

Robert Ivanov Huuhkajien harjoituksissa Bristolissa.Kuva: Ⓒ SPL /Jimi Soinila

”Yhdessämme me hommat klaaraamme”

Suomi kohtaa Walesin torstaina Cardiffissa historiansa ensimmäisessä jatkokarsintaottelussa. Paikka Saksassa kesällä pelattaviin EM-kisoihin on kahden voiton päässä. Mikäli Suomi voittaa Walesin, kohtaa Huuhkajat Olympiastadionilla jatkokarsintojen A-polun finaalissa tiistaina 26. maaliskuuta kello 19.00 Puolan ja Viron välisen välierän voittajan.

Huuhkajien edellisistä peleistä on ehtinyt vierähtämään jo reilusti aikaa. EM-karsintojen lohkovaihe päättyi marraskuussa voittoihin Pohjois-Irlannista ja San Marinosta.

– Sillä on merkitystä, että päätätkö karsinnat positiivisella vai negatiivisella fiiliksellä. Otamme hyvät asiat niistä peleistä mukaan, mutta on myös fakta, että niistä peleistä on neljä kuukautta aikaa. Tässä on paljon ehtinyt tapahtumaan.

Ivanovilla ja Suomen puolustuksella on torstaina edessään kova haaste. Ipswich-hyökkääjä Kieffer Moorelta odotetaan tehoja isäntien hyökkäyksessä. Ivanovin mukaan Suomen ei kannata kuitenkaan keskittyä liikaa yhteen pelaajaan.

– Jokaisella maajoukkueella on lähtökohtaisesti hyökkäyskalusto kunnossa. Olen päässyt pelaamaan aika hyviä pelaajia vastaan aikaisemmin, Edin Džekoa ja muita samantyyppisiä hyökkääjiä on ollut vastassa. Totta kai se on iso haaste, mutta kentällä on onneksi yksitoista Huuhkajaa. Yhdessämme me hommat klaaraamme. Meidän ei tarvitse liikaa keskittyä yhteen pelaajaan, Walesilla on laatua joka puolella. Me olemme Suomi, ja tiedämme, mitkä meidän vahvuutemme ovat.

Walesilla on torstaina takanaan kotiyleisön tuki Cardiff City -stadionilla. EM-karsintojen lohkovaiheessa Suomi koki vierastappiot Tanskalle ja Slovenialle. ”Roba” uskoo, että tappiot ovat antaneet oppia kotiyleisön kovan paineen alla pelaamisesta.

– Se olisi hukkaan heitetty tappio, jos siitä ei oppisi. Uskon, että ne kokemukset tulevat auttamaan meitä. Tiedostamme tämän ottelun panokset. Yritämme pelata futista, mutta tiedostamme sen, että se on yksi peli ja Walesilla on kotiyleisön tuki takana.

Huuhkajilla on kuitenkin tukenaan yli 1500 Walesiin matkustavaa vieraskannattajaa.

– Mukana matkustamassa on monia hyviä ystäviäni. Se on meille elintärkeää. Pelaamme heille ja kotikatsomoille. Tiedämme, että koko Suomi on takanamme. Me otamme voimaa siitä, Ivanov päättää.

Huuhkajat harjoitteli tiistaina Bristolissa.Kuva: Ⓒ SPL /Jimi Soinila

Suomen ja Walesin välinen EM-jatkokarsintavälierä käynnistyy torstaina 21. maaliskuuta Cardiffissa Suomen aikaa kello 21.45. Yle TV2 näyttää ottelun suorana lähetyksenä alkaen kello 21.00.

Mikäli Suomi voittaa Walesin, kohtaa Huuhkajat Olympiastadionilla jatkokarsintojen A-polun finaalissa tiistaina 26. maaliskuuta kello 19.00 Puolan ja Viron välisen välierän voittajan. Jos Huuhkajat häviää välieränsä, pelaa se Olympiastadionilla A-maaottelun toisen välierän häviäjää vastaan. Hanki lippusi täältä!

Huuhkajien tulevat ottelut

Ladataan otteluita